Najstaršie automobilky sveta (a čo ste o nich nevedeli)

Prvé experimentálne vozidlo s neživým pohonom bolo údajne vyrobené už v roku 1808, teda pred 211 rokmi! Išlo sa o vynález istého Françoisa Isaac de Rivaza a údajne toto vozidlo na vodík. Za tvorcu prvého skutočného automobilu sa však považuje Karl Benz (1886). Odvtedy prešiel automobilový priemysel obrovskými zmenami, avšak niektoré automobilky pretrvali dodnes. Dokážete si tipnúť, ktoré z nich sú tie najstaršie?
Vydané  Text: 

*Automobilky sú zoradené podľa ich veku zostupne.* ### 9. Cadillac Spoločnosť v roku 1901 založili William Murphy, Lemuel Bowen a Henry M. Leland v USA. Zaujímavosťou je, že Cadillac by neexistoval bez Henryho Forda. Ten v roku 1901 založil Ford Motor Company, avšak odišiel zo spoločnosti kvôli finančným nezhodám s Williamom Murphym a Lemuelom Bowenom a zobral si so sebou aj svoje meno. Murphy a Bowen si zavolali Henryho M. Lelanda, aby odhadol cenu spoločnosti, ten ich však presvedčil, aby pokračovali vo výrobe automobilov. Nasledujúci rok premenovali firmu na Cadillac a do roku 1909, kedy ju kúpil General Motors, si stihli urobiť meno v predaji luxusných vozidiel. ### 8. FIAT Spoločnosť Fiat založil v roku 1899 Giovanni Angelli v Taliansku. V rovnakom roku vyrobil Fiat aj svoj prvý automobil. Špecializuje sa najmä na mestské auta a autá spadajúce do kategórie tých najmenších. Od roku 1970 sa Fiat zameral aj na výrobu elektrických áut. Po zlúčení s Chryslerom vznikol v roku 2014 Fiat Chrysler Automobiles. Spoločnosť získala 12 ocenení za európske auto roka, čo je najviac spomedzi všetkých automobiliek. ### 7. Renault V rovnakom roku ako Fiat bol založený aj francúzsky Renault. Za jeho vznikom stoja traja bratia Louis, Marcel a Ferdinand Renaultovci. Louis sa ako inžinier zaoberal najmä navrhovaním prototypov, zatiaľ čo je bratia viedli podnikanie. Rok pred založením firmy, v roku 1898, Luis predal jeho prvé auto rodinnému priateľovi. V roku 1903 začala spoločnosť vyrábať aj vlastné motory. Od svojho vzniku si značka prešla viacerými fázami, v predvojnovom období vyrábali stavebné stroje, autobusy a nákladiaky, počas vojny armádne motory pre letecké stroje a po vojne poľnohospodárske a priemyselné stroje. Po celý čas však Renault vyrábal aj autá. Renault vyhral 6 ocenení za európske auto roka a niekoľko ďalších ocenení, zúčastňuje sa tiež motoristických športov, na ktorých mal niekoľko úspechov.

TOP 10 najväčších výrobcov áut na svete (aktuálne čísla)

Prinášame nanajvýš aktuálny rebríček 10 najväčších výrobcov a predajcov áut.

### 6. Land Rover Automobilka vystupuje pod menom Land Rover až od roku 1978, pod viacerými inými názvami však funguje od roku 1896 a bola založená v Spojenom kráľovstve rodinami Sumnerovcov a Spurrierovcov. Zo začiatku sa špecializovala na výrobu parných kosačiek, ale krátko po jej vzniku začala vyrábať aj parou poháňané dodávky. Skoršie modely Roveru boli vyrábané ešte pod názvom spoločnosti Leyland Motors od roku 1948 a dodnes sa vyrábajú. Sú označované ako britské ikony. V roku 1951 bol spoločnosti kráľom Jurajom VI. udelený titul Royal Warrant. ### 5. Škoda Auto Spoločnosť Škoda AUto založili v roku 1895 Václav Laurin a Václav Kliment v Českej republike. Zaoberali sa výrobou bicyklov, motocyklov a automobilov vo svojom závode v Mladej Boleslavi. Automobilka sa krátko po jej vzniku stala najväčším výrobcom áut v Rakúsko-Uhorsku. V roku 1925 firmu kúpila Škoda Works a premenovala ju na Škoda Auto. Od roku 2000 je súčasťou koncernu Volkswagen Group. Dnes je Škoda najväčším a najpopulárnejším výrobcom automobilov v Českej republike, zúčastňuje sa aj motoristických športov. Jej špeciálny model dokonca prekonal svetový rýchlostný rekord v roku 2011 s rýchlosťou dosahujúcou 365 km/h! ### 4. Mercedes-Benz Karl Benz a Gottlieb Daimler stoja za vznikom azda najznámejšej nemeckej automobilky. Tá bola oficiálne založené až v roku 1926, ale jej zakladatelia vyrábali nezávisle od seba autá už od roku 1883. Začali s výrobou benzínových motorov, malých pretekárskych automobilov a neskôr sa zamerali na výrobu modelov Mercedes. Pred vznikom spoločnej firmy Mercedes-Benz sa Benz zaoberal výrobou priemyselných strojov a plynových motorov. Výroba automobilov však bola jeho vášňou a v roku 1886 vyrobil prvý benzínový automobil.
„Benz Patentwagen“ z rokov 1885, prvý automobil skonštruovaný Karlom Benzom (replika vystavená na Slovensku)
### 3. Opel Automobile GmbH Pôvodne sa spoločnosť Opel zaoberala výrobou šijacích strojov od svojho vzniku v roku 1862. O štyri roky neskôr sa preorientovala na výrobu bicyklov a od roku 1899 vyrába aj autá. Po veľkom požiari, kedy vyhorela výrobná fabrika sa spoločnosť rozhodla prestavať výrobnú fabriku so zameraním iba na výrobu automobilov. V roku 1913 sa stal Opel najväčšou automobilkou v Nemecku a v roku 1930 najväčšou v Európe. Opel predáva svoje automobily aj pod značkami Vauxhall, Buick a Holden. V súčasnosti patrí pod PSA Group, v minulosti patril aj pod General Motors. Svoje zastúpenie má aj v motošportoch.

Vedeli ste, že Ferdinand Porsche mal československé občianstvo a vyrábal športové autá iba jeden rok?

Ferdinand Porsche nenavrhol model 911, zaslúžil sa o prvý Volkswagen Beetle a dozeral tiež na vývoj hybridných áut.

### 2. Tatra Ďalšia česká značka s takmer najdlhšou históriou spomedzi automobiliek. Založená bola v roku 1850 Ignácom Šustalom. Vo svojich začiatkoch sa venovala výrobe konských povozov. V roku 1891 začala vyrábať železničné vagóny. Neskôr, keď si technický inžinier Tatry kúpil automobil značky Benz, inšpirovalo ho to k výrobe prvého automobilu značky Tatra s návom Präsident. V nasledujúcom roku vyrobili tiež prvé nákladné vozidlo. Prasident1.jpg TATRA PRASIDENT Autor: No machine-readable author provided. KapitanT assumed (based on copyright claims). – No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., CC BY-SA 3.0, Odkaz Počas 2. svetovej vojny Tatra vyrábala motory do tankov a nákladiakov pre nemeckú armádu, ale veľký úspech nezožala, keďže tanky boli také rýchle, že niekoľko nemeckých vojakov zomrelo pri ich riadení v dôsledku nevytočenia zákruty. Po týchto incidentoch boli vozidlá značky Tatra v nemeckej armáde zakázané. V roku 1999 Tatra ukončila výrobu osobných áut a zamerala sa iba na nákladné vozidlá. V tomto odvetví sa Tatre darí aj na pretekoch nákladiakov, kde český pretekár Karel Loprais vyhral šesť Dakar Rally. ### 1. Peugeot **Peugeot je oficiálne najstaršou automobilovou spoločnosťou** na svete. Založil ju Armand Peugeot vo Francúzsku v roku 1810, ale spočiatku sa spoločnosť orientovala na výrobu kávových mlynčekov, od roku 1830 vyrábala bicykle, neskôr tiež mlynčeky na soľ a korenie. Armand Peugeot bol však vždy veľkým nadšencom automobilov a jeho prvý automobil vznikol v roku 1889 v spolupráci s Leonom Serpolletom. Išlo o parnú trojkolku, ktorá však bola príliš nespoľahlivá na to, aby sa vyrábala masovo. O rok neskôr sa však Peugeotovi podarilo vyrobiť lepšie auto so spaľovacím motorom za pomoci motora Panhard-Daimler. Peugeot 6HP Vis-à-vis 1898.JPG Autor: Kmw1960Vlastné dielo, CC BY-SA 4.0, Odkaz Kvôli rodinným nezhodám sa Peugeot rozhodol z firmy odísť a **v roku 1896 založil vlastnú Société des Automobiles Peugeot**. Tento rok sa považuje na rok založenia súčasnej podoby automobilky. Neskôr sa rozdelila výroba bicyklov a áut do dvoch spoločností. Peugeot získal množstvo ocenení, niekoľkokrát získali jeho modeli titul Auto roka a vyhráva aj na poli motošportu. V súčasnosti patrí do koncernu Group PSA.

Inzercia

Advertisement

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.