Vo Švédsku a Anglicku môžete elektromobily nabíjať počas jazdy

Funguje to skoro ako pri trolejbusoch, ale v tomto prípade nie sú potrebné žiadne káble.
Vydané  Text: 
Problémom elektrických áut je často ich nízky dojazd a nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc. Predstavte si však, že by ste elektrické auto nemuseli nabíjať, pretože cestou po diaľnici by sa nabilo samo. Vo Veľkej Británii v roku 2015 spustili testovacie cesty, ktoré nabíjajú auto počas jazdy po diaľnici a [Švédsko v minulom roku](https://www.theguardian.com/environment/2018/apr/12/worlds-first-electrified-road-for-charging-vehicles-opens-in-sweden) takúto elektrifikovanú cestu aj skolaudovalo. ### Ako to funguje? Autá musia byť vybavené bezdrôtovou technológiou nabíjania a jazdiť po ceste so elektromagnetickým poľom, ktoré „posiela“ elektrinu indukčne prostredníctvom elektromagnetického poľa. Elektrické káble sú zakopané pod povrchom cesty a generované elektromagnetické pole nemá potenciál nepriaznivo vplývať na životné prostredie. Samotná technológia indukcie nie je nič nové a ani výnimočné, spočíva v schopnosti cievok transformovať elektromagnetické pole na elektrinu a naopak. Dnes sa technológia uplatňuje napríklad na trhu so smartfónmi, ktoré je možné indukciou nabíjať aj bez použitia kábla. Skúšobná doba projektu v Británii mala trvať 18 mesiacov, po ktorých sa malo vyhodnotiť, či je možné uviesť technológiu do prevádzky na verejných cestách. Britská vláda investovala 500 miliónov libier, aby si udržala prvenstvo tejto technológie, ale už po troch rokoch ju oficiálne zavidlo aj Švédsko. Zatiaľ však iba na úseku cesty dlhom dva kilometre. Na takejto trase síce elektromobil nenabijete ani zo stotiny kapacity batérie, ale aj takto sa začínajú veľké veci. Ako svoj experiment vyhodnotili v Británii, sme sa nedopátrali. Podobný projekt bol už v roku 2013 v Južnej Kórei, avšak bol zameraný na nabíjanie autobusov, ktoré boli nabíjané na 12 km úseku pomocou podobnej technológie. Svojím spôsobom sa jednalo o vylepšenie technológie trolejového vedenia.
Pokrok v oblasti technológii má bezpochyby dopad aj na automobilový priemysel, ktorý sa neustále mení a vyvíja a je preto potrebné hľadať neustále nové riešenia, ktoré by boli ekologickejšie, znižovali emisie a zároveň boli užitočné. Bezkáblová technológia nabíjania áut počas jazdy by mohla priniesť udržateľnejšiu sieť ciest a otvoriť tak nové možnosti napríklad aj pre spoločnosti, ktoré prevážajú tovar a majú zámer jazdiť s nulovými lokálnymi emisiami. Bezdrôtové nabíjanie na cestách by mohlo byť zaujímavé nielen pre elektromobily, ale aj pre hybridy a plug-in hybridy. Počas jazdy na diaľnici by mohli získanú energiu okamžite premieňať na kinetickú energiu podporujúcu pohon vozidla alebo si do batérií nazbierať energiu, ktorú využijú po opustení rýchlostnej cesty.

Hlasujte za Miss Drive 2019 a vyhrajte Hyundai i30 Fastback








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.