Čo robí zo šoféra zlého vodiča: prejavy vodičov, ktorí veria vo vlastnú nadradenosť
Skúsený vodič nemusí byť vždy aj lepším vodičom, pretože aj prehnaná sebadôvera a pocit kontroly nad situáciu ho môžu viesť k mnohým chybám.
Vydané Text: Redakcia


### Nie je schopný odhadnúť, kedy sa správa agresívne (alebo nemá záujem zmeniť to). Vybrzďovanie, neoprávnené trúbenie či nadávky cez pootvorené okno sú prejavmi agresívneho správania vodiča. Ten si však často myslí, že je jeho konanie oprávnené a nedokáže odhadnúť mieru, kedy sa už jeho správanie stáva neprimeraným a hraničí so šikanovaním ostatných vodičov. Na druhej strane sú aj vodiči, ktorí si svoje agresívne správanie uvedomujú, ale považujú ho za svoj prejav osobnosti a nemienia s tým nič robiť.
### Cíti sa bezpečnejšie než v skutočnosti je. Keď sa raz človek naučí šoférovať, stáva sa preňho táto činnosťou automatickou. Časom sa naučí predvídať rôzne situácie aj konanie iných vodičov, čo ho vedie k ilúzií, že má nad všetkým kontrolu. **Najhoršie úsudky robia ľudia v spojitosti s rýchlosťou**. Majú tendenciu nadhodnocovať, koľko času im môže ušetriť rýchlejšia jazda a naopak **podhodnocujú minimálnu vzdialenosť pri brzdení**.
### Zabúda, že iní šoféri sú tiež ľudia. Ak do seba narazia dvaja ľudia na chodníku alebo v nákupnom centre, zvyčajne sa ospravedlnia a idú ďalej Keď však ide o šoférovanie, riziková situácia vzbudzuje v šoféroch oveľa silnejší hnev až agresiu. Šofér začne osočovať iných šoférov alebo chodcov spôsobom, ktorý by v priamom osobnom kontakte pravdepodobne nezvolil. Auto považuje za bezpečné miesto, ktoré mu umožňuje impulzívnejšie reakcie, pretože sa cíti chránený.
### Správa sa agresívnejšie k vodičom s nižším statusom. Zaujímavé je, že človek často podvedome reaguje agresívnejšie na šoférov s nižším sociálnym statusom. Ten však môže byť zavádzajúci, pretože ho vyhodnocuje iba podľa veľkosti auta, jeho značky či ceny. Tie však nie sú priamym ukazovateľom toho, kto za volantom daného auta sedí. Vodič BMW môže jazdiť stočenú jazdenku s 8-ročným spotrebným úverom na krku, zatiaľ čo vodič Octavie ju vyplatil v hotovosti z toho, čo si už zarobil. Vodiči drahých áut sa tiež častejšie správajú agresívnejšie k chodcom.
### Verí tomu, že vidí všetko, čo sa okolo neho deje. Naše zmysly prijímajú oveľa viac informácií ako sú schopné spracovať. Pozornosť je preto zásadná pre zameriavanie zdrojov na najdôležitejšie udalosti. Väčšinou mnoho dôležitých informácii prehliadneme a neprikladáme im význam, čo v nás vyvolá falošný dojem bezpečnosti. Tejto téme sme sa venovali v samostatnom skvelom článku Čo sa deje s mozgom počas šoférovania.

### Pripisuje rizikové situácie nedostatku schopnosti iných vodičov. Niektorí šoféri majú tendenciu pripisovať chyby iných ich osobnosti alebo zručnostiam („**To kto mu dal vodičák? Veterinár?**“), zatiaľ čo vlastné chyby pripisujú situačným faktorom („**Na Slovensku sú teda hrozné cesty**“).
### V rovnakom čase nadhodnocuje svoje vlastné zručnosti. **80 až 90 percent vodičov verí, že sú lepšími vodičmi ako je priemer**. Čím viac veria vo svoje zručnosti, tým menej je pravdepodobné, že je ich presvedčenie založené na skutočných schopnostiach. Opačne však platí, že ak si šofér o sebe myslí, že nie je dobrý vodič, pravdepodobne na tom nie je tak zle, ako si myslí.
### Jazdí nedbalejšie, keď je sám. Väčšina ľudí jazdí menej opatrne a agresívnejšie, keď sú v aute sami ako keď jazdia so spolujazdcom. Nie je celkom jasné, prečo to robíme ani či je táto zmena správania celkom vedomá. Pravdepodobne cítime menšiu zodpovednosť, keďže sme zodpovední iba sami za seba.
### Verí, že hands-free je bezpečné. Výsledky nehodovosti ukazujú, že používanie hands-free počas šoférovania namiesto klasického telefonovania nie je bezpečnejšie. To, čo robí telefonovanie nebezpečným, totiž nie je samotné držanie telefónu v ruke, ale rozptýlenie pozornosti konverzáciou, kedy je nutné si predstaviť a interpretovať reakcie a emócie vyplývajúce z konverzácie, či zapojiť iné kognitívne funkcie. Prečítajte si samostatný článok na túto tému: Používanie hands-free za volantom má veľký problém, môže to byť dôvod na jeho zakáz
Pokračujte na ďalší príspevok »
PARKOVANIE NA CHODNÍKU / DOPRAVNÁ PORADŇA
Môžem na chodníku aspoň zastaviť na vyloženie nákladu? Aké sú výnimky a kde môžem stáť na chodníku naďalej? Téma parkovanie na chodníku
Od nedele 1. októbra 2023 na Slovensku platí celoplošný zákaz zastavenia a státia motorových vozidiel na chodníkoch.
PORADCA PRI KÚPE
FORD RANGER: Pravá ruka pracovitých
Predstavujeme vám nový Ford Ranger, ktorý bol navrhnutý s ohľadom na potreby živnostníkov, remeselníkov, stavebníkov či poľovníkov, ale nielen pre nich.
Vo verzii Platinum je najluxusnejším Rangerom od divízie Ford Pro v histórii.TEST SUBARU OUTBACK ★★★★☆
SUBARU OUTBACK musíte zažiť na vlastnej koži. Terénne kombi môže dokázať viac ako SUV, ktoré plánujete kúpiť
TEST SUBARU OUTBACK 2.5i LINEARTRONIC CVT AWD. Ak uvažujete nad kúpou SUV preto, že vám ponúkne viac slobody, dajte šancu aj Subaru Outback.
Počas testu nás Outback presvedčil o svojich kladoch, ale odhaľujeme aj negatívne poznatky z týždňa používania.NOVÝ MODEL
Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie
Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.
Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkamiSERVIS
Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo
Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.
Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.DOPRAVNÁ PORADŇA
Do akej vzdialenosti po tejto značke musím spomaliť na 50 km/h? Môžem dostať pokutu už hneď za značkou obce?
Môžu policajti merať rýchlosť hneď za značkou obce? Je dovolený úsek, počas ktorého je čas na spomaľovanie? Odpovedáme v našej Dopravnej poradni.
DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI
K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť
Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.
Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS.SPRÁVY
Nulová tolerancia nálepiek Я РУССКИЙ (Som Rus): Za podporu Ruska vodič povinne odstaví svoje auto alebo nápis na mieste strhne
Lotyšsko a Estónsko považujú nálepky s prihlásením sa k Rusku za protizákonnú provokáciu.
Ruská menšina k ich lepeniu pristúpila po tom, čo krajiny začali vyžadovať preregistrovanie ruských a bieloruských áut. Kto nezmení registráciu auta, tomu má byť skonfiškované a odovzdané Ukrajine.Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo
V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.
Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.AKTUALITA
Emisná norma EURO 7 je schválená ministrami únie. Je prísna, ale automobilky nezničí
Nové emisné limity pre osobné aj nákladné autá nie sú tak prísne ako v pôvodnom návrhu Európskej komisie. Podarilo sa zjednať aj dlhší časový rámec pre zavedenie normy.
Nariadenie napokon schválili aj krajiny, ktoré sa proti nemu spočiatku vyjadrili protest.