Čo robí zo šoféra zlého vodiča: prejavy vodičov, ktorí veria vo vlastnú nadradenosť
Skúsený vodič nemusí byť vždy aj lepším vodičom, pretože aj prehnaná sebadôvera a pocit kontroly nad situáciu ho môžu viesť k mnohým chybám.
Vydané Text: Redakcia
### Nie je schopný odhadnúť, kedy sa správa agresívne (alebo nemá záujem zmeniť to). Vybrzďovanie, neoprávnené trúbenie či nadávky cez pootvorené okno sú prejavmi agresívneho správania vodiča. Ten si však často myslí, že je jeho konanie oprávnené a nedokáže odhadnúť mieru, kedy sa už jeho správanie stáva neprimeraným a hraničí so šikanovaním ostatných vodičov. Na druhej strane sú aj vodiči, ktorí si svoje agresívne správanie uvedomujú, ale považujú ho za svoj prejav osobnosti a nemienia s tým nič robiť.
### Cíti sa bezpečnejšie než v skutočnosti je. Keď sa raz človek naučí šoférovať, stáva sa preňho táto činnosťou automatickou. Časom sa naučí predvídať rôzne situácie aj konanie iných vodičov, čo ho vedie k ilúzií, že má nad všetkým kontrolu. **Najhoršie úsudky robia ľudia v spojitosti s rýchlosťou**. Majú tendenciu nadhodnocovať, koľko času im môže ušetriť rýchlejšia jazda a naopak **podhodnocujú minimálnu vzdialenosť pri brzdení**.
### Zabúda, že iní šoféri sú tiež ľudia. Ak do seba narazia dvaja ľudia na chodníku alebo v nákupnom centre, zvyčajne sa ospravedlnia a idú ďalej Keď však ide o šoférovanie, riziková situácia vzbudzuje v šoféroch oveľa silnejší hnev až agresiu. Šofér začne osočovať iných šoférov alebo chodcov spôsobom, ktorý by v priamom osobnom kontakte pravdepodobne nezvolil. Auto považuje za bezpečné miesto, ktoré mu umožňuje impulzívnejšie reakcie, pretože sa cíti chránený.
### Správa sa agresívnejšie k vodičom s nižším statusom. Zaujímavé je, že človek často podvedome reaguje agresívnejšie na šoférov s nižším sociálnym statusom. Ten však môže byť zavádzajúci, pretože ho vyhodnocuje iba podľa veľkosti auta, jeho značky či ceny. Tie však nie sú priamym ukazovateľom toho, kto za volantom daného auta sedí. Vodič BMW môže jazdiť stočenú jazdenku s 8-ročným spotrebným úverom na krku, zatiaľ čo vodič Octavie ju vyplatil v hotovosti z toho, čo si už zarobil. Vodiči drahých áut sa tiež častejšie správajú agresívnejšie k chodcom.
### Verí tomu, že vidí všetko, čo sa okolo neho deje. Naše zmysly prijímajú oveľa viac informácií ako sú schopné spracovať. Pozornosť je preto zásadná pre zameriavanie zdrojov na najdôležitejšie udalosti. Väčšinou mnoho dôležitých informácii prehliadneme a neprikladáme im význam, čo v nás vyvolá falošný dojem bezpečnosti. Tejto téme sme sa venovali v samostatnom skvelom článku Čo sa deje s mozgom počas šoférovania.
### Pripisuje rizikové situácie nedostatku schopnosti iných vodičov. Niektorí šoféri majú tendenciu pripisovať chyby iných ich osobnosti alebo zručnostiam („**To kto mu dal vodičák? Veterinár?**“), zatiaľ čo vlastné chyby pripisujú situačným faktorom („**Na Slovensku sú teda hrozné cesty**“).
### V rovnakom čase nadhodnocuje svoje vlastné zručnosti. **80 až 90 percent vodičov verí, že sú lepšími vodičmi ako je priemer**. Čím viac veria vo svoje zručnosti, tým menej je pravdepodobné, že je ich presvedčenie založené na skutočných schopnostiach. Opačne však platí, že ak si šofér o sebe myslí, že nie je dobrý vodič, pravdepodobne na tom nie je tak zle, ako si myslí.
### Jazdí nedbalejšie, keď je sám. Väčšina ľudí jazdí menej opatrne a agresívnejšie, keď sú v aute sami ako keď jazdia so spolujazdcom. Nie je celkom jasné, prečo to robíme ani či je táto zmena správania celkom vedomá. Pravdepodobne cítime menšiu zodpovednosť, keďže sme zodpovední iba sami za seba.
### Verí, že hands-free je bezpečné. Výsledky nehodovosti ukazujú, že používanie hands-free počas šoférovania namiesto klasického telefonovania nie je bezpečnejšie. To, čo robí telefonovanie nebezpečným, totiž nie je samotné držanie telefónu v ruke, ale rozptýlenie pozornosti konverzáciou, kedy je nutné si predstaviť a interpretovať reakcie a emócie vyplývajúce z konverzácie, či zapojiť iné kognitívne funkcie. Prečítajte si samostatný článok na túto tému: Používanie hands-free za volantom má veľký problém, môže to byť dôvod na jeho zakáz
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivoRadikálny krok! Susedná krajina prijala kontroverzné riešenie s cieľom zníženia emisií a zlepšenia bezpečnosti
Rakúsko už o pár týždňov zavedie nové pravidlá na tamojších cestách. Tie sa dotknú aj maximálnej povovlenej rýchlosti.
Novela zákona znižuje byrokratické zaťaženie a samosprávam dáva viac volnosti. Tamojšie mestá na zmeny reagovali pozitívne.Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok
Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.
Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov. Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.