Aktuality

NEPREHLIADNITE: Legendárna Isetta sa vracia ako elektromobil s neuveriteľne nízkou cenou

Ikonická a legendárna Isetta, ktorú svojho času vyrábalo a preslávilo BMW, sa vracia a prispôsobuje modernej dobe. Mikroauto (ang. microcar) pre troch pasažierov by mohlo znamenať malú revolúciu pre európsku mobilitu.

Isetta, ktorú vyrábalo BMW, mala veľmi neštandardné proporcie a vlastnosti. Motor mal iba jediný valec, s výkonom 13 konských síl však na pohon malého ľahkého stroja stačil. Spotreba benzínu bola iba 3 litre na sto kilometrov jazdy, maximálna rýchlosť dosahovala 85 km/h.

Prečítajte si aj:


BMW Isetta: Ikonický veterán s jednovalcom a 3-litrovou spotrebou

ERIK STRÍŽ


O výrobu „Isetty pre moderný svet“ sa teraz stará švajčiarska spoločnosť Micro Mobility Systems Ltd, ktorú založili bratia Oliver a Merlin Ouboterovci a ich otec Wim. Zistili, že priemerne sa vo veľkom aute vozí iba 1,2 človeka a denný nájazd predstavuje len 35 kilometrov. Spoločne teda zhodnotili, že ideálnym prostriedkom pre mestskú mobilitu je kombinácia malého auta a motocykla a dospeli tak k dizajnu, ktorý poznáme už viac ako 70 rokov. Rozdiely medzi originálnou Isettou a ich vozidlom menom Microlino sú iba minimálne.

Elektromobil Microlino inšpirovaný Isettou (2019)

Pohon a dojazd

Mohlo by sa zdať, že pre 21. storočie bude Isetta vybavená trojvalcovým motorom s objemom jeden liter, čo je nový nižší štandard, ale realita je iná. Novinka dostane elektrický pohon poháňaný akumulátorom s kapacitou 8 alebo 14,4 kWh. Výkon motora 15 kW (20 koní) umožní jazdu maximálnou rýchlosťou 90 km/h a zrýchlenie 0 - 50 km/h za 5 sekúnd.

Elektromobil Microlino inšpirovaný Isettou (2019)

Prekvapivo optimisticky vyznievajú odhady maximálneho dojazdu: so slabšou 8 kWh batériou by to mohlo byť 126,8 km, s väčšou 14,4 kWh batériou až 202 kilometrov. Tieto výsledky Microlino dosiahlo počas júlových homologizačných testov pre európsky trh. Nabíjanie batérie z domácej siete by pritom mohlo zabrať iba štyri hodiny. V prospech nízkej spotreby energie hrá aj hmotnosť auta iba 435 kg.

Elektromobil Microlino inšpirovaný Isettou (2019)

Elektromobil je dlhý 2,4 metra a široký len 152 centimetrov, vpredu ponúka priestor pre vodiča a jedného ďalšieho pasažiera. Vzadu sa potom dá prevážať napríklad nákup.

Momentálne „automobilka“ ponúka na výber osem farebných variantov, ktoré pomenovala podľa európskych miest (až na čierny variant): Zurich Blue, Paris Mint, Amsterdam Orange, Gotham Black, Milano Red, Barcelona Brown, London Grey a Vienna White.

Elektromobil Microlino inšpirovaný Isettou (2019)

Cena je veľkým prekvapením

Najväčším prekvapením tohto malého sympatického elektromobilu je jeho plánovaná cena iba 12 000 eur. Správne, iba dvanásťtisíc eur. Za túto cenu by ste mali dostať výbavu s 8 kWh batériou schopnou poháňať vozidlo na trase dlhej 125 kilometrov.

Táto cena dáva tušiť, že bezpečnosť vozidla Microlino nebude zodpovedať štandardom v automobilovom priemysle. Toto bude skôr motocykel s tromi kolesami pripomínajúci niečo ako malé auto, teda tu nenájdete ani airbag, ani asistenčné systémy. Dokonca aj palubovka je tak jednoduchá, že obsiahla iba jeden centrálny kruhový displej zastupujúci prístrojový panel.

Elektromobil Microlino inšpirovaný Isettou (2019)

Švajčiarska rodinná firma Micro Mobility Systems už dnes eviduje 6500 objednávok na svoj pripravovaný elektromobil. Doteraz vyrobila niekoľko prototypov v Číne, ktoré však plne zodpovedajú predtým avizovaným počítačovým renderingom. Na komerčný trh plánuje spoločnosť vstúpiť v Nemecku v decembri tohto roka, v spolupráci s talianskym výrobcom Tazzari chce vyrábať ročne 5-tisíc kusov.

Prečítajte si aj:


BMW Isetta: Ikonický veterán s jednovalcom a 3-litrovou spotrebou

ERIK STRÍŽ


Toto nie je pretekársky veterán, ale najnovší koncept od Nissanu

ERIK STRÍŽ


Fotoreport z Umenie a elegancia 2017 (užší výber)

ERIK STRÍŽ


Stretnutie po 50 rokoch: Tvorca veteránu Bizzarrini P538 dohliadal na opravu vlastného diela

ERIK STRÍŽ


(2) Mercedes-Benz EQS: Platforma EVA, akumulátor, pohon, energetický a termomanažment
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie