Neidentifikovateľné náhradné diely na autá sú moderným fenoménom aftermarketu

Digitalizácia automobilov a snaha automobiliek udržiavať svoju techniku „pod pokrývkou“ vyvolávajú celkom novú a nebezpečnú situáciu na trhu s pozáručnými opravami.
Vydané  Text: 

Aftermarket sa stretáva s pomerne novým a zdanlivo ťažko riešiteľným problémom. Obrovské množstvo náhradných dielov na automobily je nemožné presne idenfitikovať alebo kategorizovať a vraj sa situácia stále zhoršuje.

Moderné automobily sú mimoriadne komplikované stroje, ktorých úlohou už dávno nie je iba doprava z bodu A do bodu B. Nespočetné možnosti personalizácií interiérov a exteriérov, technického vyhotovenia a doslova nepreberné množstvo modelov vytvára chaos v aftermarkete. Súčasná situácia je vraj natoľko vážna, že Európska komisia nechala vypracovať komplexnú správu od agentúry Ricardo o o prístupe k informáciám o opravách a údržbe vozidiel (RMI – ang. – repair and maintenance information), najmä pokiaľ ide o identifikáciu dielov. Ukázalo sa, že aftermarket sa stretáva s nedostatočnou informovanosťou o jednotlivých náhradných dieloch, na základe čoho trpí jeho konkurencieschopnosť. V skratke to znamená, že zákazníci prichádzajú do servisov s poruchami, ktoré si vyžadujú výmenu dielov, avšak servis nemá šancu zistiť, o aký diel vlastne ide.
Problémom je okrem neefektívne fungujúceho systému vzájomnej informovanosti aj skutočnosť, že jednotlivé diely sa líšia nielen medzi jednotlivými modelmi automobilov, ale aj v rámci jednej modelovej série podľa úrovne výbavy či verzie. Na prvý pohľad totožné náhradné diely tak nemusia byť kompatibilné s autom v servise. Do štúdie bolo zapojených 167 respondentov – účastníci trhu aftermarkete – produkujúce a podieľajúce sa na dodávkach náhradných dielov (výrobcovia a distribútori). Respondenti odhadovali, že 10 percent všetkých objednávok obdržaných za posledných 12 mesiacov nebolo identifikovateľných, najmä kvôli nedostatku prístupu k identifikačným informáciám o dielach. 75 percent respondentov sa domnieva, že percento dielov, ktoré nemôžu byť jednoznačne identifikované v katalógoch, sa v najbližších 5 rokoch bude zvyšovať, a najväčší podiel respondentov (48 percent) očakáva až výrazný nárast.
Podľa respondentov to je spôsobené dvoma hlavnými dôvodmi. Po prvé, rastúca zložitosť technológií vozidiel vyplývajúce z digitalizácie a zvýšenie počtu modelov vozidiel a rozmanitosti ich vybavenia. Po druhé, výrobcovia vozidiel nechcú zdieľať informácie o vozidlách, aby si udržali konkurenčnú výhodu, uvádza správa.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



STARMUS na Slovensku

Kia sa stala partnerom mobility festivalu vedy STARMUS, poskytla 12 elektromobilov EV6 a EV9

  • STARMUS medzinárodný festival vedy, umenia a hudby sa bude konať už od tejto nedele 12. do piatku 17. mája v Bratislave a jeho ústrednou témou je Earth – budúcnosť našej planéty.

     Slovensko počas festivalu STARMUS VII. navštívia nobelisti, astronauti a svetoví umelci.  Kia je oficiálnym partnerom mobility a zabezpečí prepravu prednášajúcich v rámci celého festivalu svojou plne elektrickou flotilou vozidiel.