Prečo sa nerobia naftové hybridy? Nie je to o technológii, ale peniazoch.
Čo viete o naftových hybridoch? Nie je to s nimi tak márne, ale vraj po nich nie je dopyt.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

Fanúšikovia nafty a hybridov sú natoľko rozdielni, že nie je dobré predávať naftové hybridy – ešte koncom roka 2012 to tvrdil prieskum, ktorého výsledky zverejnil portál Green Car Reports. Avšak nemyslíme si, že každý majiteľ automobilu je zanieteným odporcom alebo fanúšikom toho či iného paliva, pravda je niekde celkom inde: automobilkám sa jednoducho nevypláca vyrábať naftovo-elektrické hybridy aj napriek tomu, že to technológia umožňuje. Celkom určite si to všímate aj vy: vždy, keď sa veľkolepo predstavujú nové hybridy, majú kombináciu elektrického a benzínového motora. Nikdy nie naftového. Mohlo by sa zdať, že je to vecou technológie, ktorá jednoducho neumožňuje kombinovanie týchto dvoch pohonov, avšak nie je to pravda. Technológie sú natoľko vyspelé, že s tým nemajú žiadny problém, ale zo strategického hľadiska takáto kombinácia nemá veľké opodstatnenie. A to aj napriek tomu, že naftové motory všeobecne hlásia vyššie emisie škodlivých plynov, ktorých produkciu by doplnkový elektrický motor mohol znižovať. Na tom, že automobilky už viac nedotujú naftové hybridy, sa podieľajú najmä tieto faktory:
Vyššia cena
Prvý a najpodstatnejší argument, prečo nerobiť naftové hybridy. Ľudia chcú čo najnižšiu cenu za motor a automobilky chcú čo možno najnižšie výrobné náklady. Cena výroby naftového motora je asi o 15 percent drahšia v porovnaní so zážihovým. Pridajte si k tomu cenu elektrického motora a akumulátorov a finálna hodnota naftového hybridu vystrelí privysoko, nad možnosti dopytu.Problematický súlad krútiaceho momentu
Väčšina hybridov používa benzínové motory špeciálne naladené na prevádzku v tzv. Atkinsonovom cykle. Tento systém vynájdený ešte v roku 1882 zvyšuje efektivitu motorov, ale spôsobuje pomalší nástup krútiaceho momentu v benzínových motoroch. Naftové motory majú všeobecne rýchlejší záber, krútiaci moment vo svojej maximálnej sile je k dispozícii v nižších otáčkach – teda podobne ako elektrický motor, ktorý však disponuje maximálnym krútiacim momentom už od prvej otáčky za minútu.Využívať elektrickú podporu v benzínových motoroch má význam predovšetkým pri rozbiehaní sa. Hybridy v nižších rýchlostiach volia automaticky iba elektrický pohon a až pri dosiahnutí napríklad 50 km/h zapínajú aj ten spaľovací, ktorý už môže pracovať v optimálnych otáčkach s primeranou spotrebou benzínu.
Naftové motory zaberajú skôr a preto nemá celkom zmysel alternovať ich pri rozbiehaní elektromotorom. Skrátka, elektromotor a naftový motor by sa nedopĺňali.
Nevýrazné zlepšenie dynamiky
S vyššie uvedeným priamo súvisí aj to, že keď naftový motor podporíte elektrický, zlepšenie nebude až tak dramatické, aby sa vyplácalo doň investovať peniaze. Naopak, spojenie elektrického motora s tým benzínovým prináša benefity v podobe zníženej spotreby paliva a rýchlejšieho nástupu krútiaceho momentu, teda aj plynulejšieho rozbiehania. Vplyv na celkový dojem z dynamiky auta je preto citeľný, zatiaľ čo pri naftových hybridoch otázny.Naftové hybridy
Naftové hybridy nie sú iba málopočetné experimenty a koncepty. Poznáme napríklad: Peugeot 3008 HYbrid4 Citroën DS5 Hybrid Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI QuattroZaujímavosťou je, že taký Audi Q7 e-Tron 3.0 TDI Quattro bol vôbec prvý Plug-in hybrid od Audi pre Európu, jeho predpredaj sa spustil na začiatku roka 2016. Spoločný výkon naftového a elektrického pohonu je 373 koní, na jedno nabitie je možné prejsť do 56 km na výlučne elektrický pohon a v kombinovanom európskom cykle NEDC Audi Q7 spotrebuje iba 1,8 litra nafty na 100 kilometrov jazdy.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
NOVÉ MODELY
Toyota odhalila už dve nové autá. Pre tých, ktorí uprednostňujú štýl nad funkčnosťou, hovorí šéf marketingu značky
Dva nové modely sú súčasťou plánu značky Toyota predávať v Európe do roku 2026 šesť plne elektrických áut.
Zákazníci očakávajú od Toyoty odvahu, povedal novinárom šéf produktu a marketingu Toyota Europe Andrea Carlucci. Novinky to majú reflektovať.VODIČI POZOR! Na výmenu tohto typu vodičského preukazu máte už len pár dní!
Výmenu ružového vodičského preukazu môžete vykonať na ktoromkoľvek oddelení dokladov.
Polícia upozorňuje, že "v obehu" je stále viac než 160-tisíc starých vodičských preukazov. Aké sú ceny za vydanie nového?FOTOGALÉRIA
V Bratislave dnes odštartovala výroba nového Superbu, pozrite sa do zákulisia výroby závode VW Slovakia
Nový Superb Combi sa vyrába súčasne s VW Passat Combi, neskôr sa do programu produkcie pridá aj Superb vo verzii liftback.
Závod Volkswagen Slovakia sa pre spustenie výroby dôležitých modelov výrazne modernizoval, investícia do projektu Beta+ obnáša stovky miliónov eur. V rámci prípravy na sériovú produkciu sa vyrobilo až do dvetisíc kusov nového Superbu Combi.Nabitá ponuka
Slovenský Mercedes prišiel s neodolateľnou ponukou. Do ceny elektromobilov zahrnul nabíjací kredit, poistenie, financovanie aj nabíjací set
Poistenie na 2 roky, flexibilný systém nabíjania Pro, kredit na nabíjanie, predĺženú záruku na 6 rokov alebo do 90 000 km a zvýhodnené financovanie sú teraz v cene každého avizovaného elektromobilu.
Kredit na nabíjanie je až do 6000 eur! Ponuka platí pre vozidlá k priamemu odberu, aj pre vozidlá zadané do výroby, dodané do 31. 12. 2023.TEST Kia Ceed 1,5 T-GDi M6 Sport MY24: V jednoduchosti je sila a cena hrá prím
Aktuálna generácia Kia Ceed je na trhu už od roku 2018. Za ten čas dostala jednu modernizáciu a pod kapotou sa objavil aj nový motor.
Ako s ním tento hatchback jazdí? Kia vsadila predovšetkým na jednoduchosť. Ceed MY24 zaujme aj svojou cenou.DOPRAVNÁ PORADŇA
Ako zistiť majiteľa auta podľa evidenčného čísla? Uložte si tento postup pre prípad nehody
Ako efektívne postupovať pri poškodení vozidla a dostať oprávnenú finančnú náhradu?
Doma či v zahraničí, s týmto postupom nájdete vinníka a dostanete peniaze, ktoré vám patria.Na Slovensko prichádza nová diaľničná známka. Aká bude jej platnosť, a koľko bude stáť?
Na Slovensku si už čoskoro budeme môcť zakúpiť nový druh diaľničnej známky.
Podobnú úpravu legislatívy vyžaduje európska smernica. Využijú ju najmä príležitostní vodiči.SERVIS
Zamrznutá kvapalina ostrekovačov čelného skla. Čo robiť? Správny je iba jeden postup
Keď vám zamrznú ostrekovače, je lepšie nešpekulovať a vyhnúť sa nevšedným trikom z internetu.
Najlepší postup je nechať kvapalinu postupne rozmraziť a potom vykonať opatrenia, aby sa problém neopakoval.NOVÝ MODEL
Na toto auto sme všetci čakali: Subaru Crosstrek e-BOXER má slovenské ceny
S hybridným pohonom Subaru e-BOXER má permanentný pohon všetkých kolies a svetlú výšku až 22 cm!
Postavený je na optimalizovanej Subaru Global Platform. Torzná tuhosť bola zvýšená o 10 %, aerodynamický hluk znížený až o 50%. S veľkým kufrom a moderným pohonom ide o zdanlivo ideálnu voľbu slovenského motoristu.TECHNOLÓGIE / PORADŇA
Android Auto 11 je už v obehu pre vybraných beta testerov. Môžete si ho ale stiahnuť už teraz, uvádzame postup
Google vydal novú verziu svojej obľúbenej aplikácie do auta Android Auto. Ak nechcete čakať na automatickú inštaláciu, môžete ju používať už hneď.
Android Auto 11 prináša inovácie, podľa beta testerov však nie sú na prvý pohľad veľmi nápadné.