Servis

Ako dlho vydrží elektromobil? Nemci zverejnili poznatky z praxe

Kedy je najlepší čas predať svoj elektromobil?

Automobilky poskytujú na batérie dlhé záruky, ale aká je realita vlastníctva?
Vydané  Text: 

V elektromobiloch je oveľa menej spotrebných dielov ako pri spaľovacích motoroch. Keďže sa pokazí menej vecí, údržba je oveľa lacnejšia. Taká je teória, ktorá sa skutočne prejavuje aj v praxi. Presvedčiť sme sa o tom mohli počas prípravy reportáže o servise elektromobilov na Slovensku a tiež počas rozhovoru s predstaviteľmi servisu spoločnosti Autogrand. Pre servisy skrátka nie sú elektromobily zlatou baňou, ale potenciálne stratovým biznisom.

Znamená to, že elektromobily vydržia dlhšie?

Vo všeobecnosti samozrejme to, ako dlho elektromobil vydrží, závisí vo veľkej miere od jeho majiteľa.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Správate sa k autu správne? Dostáva auto potrebnú údržbu a starostlivosť?

Potom ho budete môcť používať veľmi dlho. Ale je tu ešte jedno dôležité kritérium, je ním práve trakčný akumulátor, ktorý je azda najčastejším predmetom kritiky elektromobility poháňanej batériami. Téme ako dlho vydrží elektromobil sa venovali nemeckí motoristickí novinári.

Oprava trakčného akumulátora z automobilu značky RENAULT je jednoduchšia ako v prípade iných značiek: výrobca vopred myslel na to, aby bolo možné akumulátor rozoberať a meniť iba jeho časti.

Rozhodujúci je stav batérie

V spaľovacích autách poškodenie motora často znamená ich koniec: nové motory sú drahé, a preto vo všeobecnosti nie sú lukratívne – rovnajú sa totálnej ekonomickej strate. Paradoxne, poškodenie elektrického motora v elektromobile nemusí byť dôvodom na jeho odpísanie.

Zodpovedajúcou neprimerane drahou položkou v elektromobile totiž nie je motor, ale jeho batéria.

Inzercia

Inzercia

Ak už nespolupracuje, celé auto je často odpísané: ani tu sa výmena finančne neoplatí.

Životnosť elektromobilu teda strategicky závisí od jeho batérie.

Dobré správy

Bez ohľadu na to, čo ste kedy čítali a čo vykrikujú najväčší kritici, batéria elektromobilu zvyčajne vydrží veľmi dlho.

Práve preto na ne výrobcovia poskytujú veľkorysé záruky.

Súčasný štandard je osem rokov alebo 160 000 najazdených kilometrov, ale sú aj výnimky.

Napríklad Lexus garantuje dokonca desať rokov alebo jeden milión kilometrov.

Na drahé Porsche Taycan je však záruka len tri roky alebo 60 000 kilometrov.

Porsche Taycan Turbo GT (2025)

Po ôsmich rokoch to začína byť riskantné

Po uplynutí záruky riziko poškodenia batérie alebo degradácie jej kapacity ostáva na vodičovi.

Každý, kto sa tohto rizika bojí, by sa mal preto svojho automobilu zbaviť včas –to znamená najneskôr po uplynutí záručnej doby. To sa však týka všetkých automobilov ako takých.

Tento termín, samozrejme, neznamená koniec elektromobilu, prináša to však isté finančné riziko.

Pretože od tejto chvíle môže byť akékoľvek poškodenie batérie veľmi drahé.

Ak sa ale o batériu staráte a nespozorujete žiadne známky problémov, teoreticky nič nestojí v ceste podobne vysokému dojazdu ako pri spaľovacom motore.

Zatiaľ čo batériu v bežnom automobile vymeníte aj svojpomocne, pokazený akumulátor poháňajúci elektromobil je častokrát dôvodom na celkový odpis vozidla. Dôvodom je najmä cena opravy.

Tipy na dlhú výdrž batérie

Batéria často vydrží podstatne dlhšie ako záruka od výrobcu. To, čo výrobca garantuje, je totiž čas alebo kilometrový nájazd, počas ktorého musí batéria disponovať nominálnou kapacitou (alebo kapacitou blízkou nominálnej).

Ak sa o batériu budete dobre starať, dosiahnete dobrý dojazd aj po záručnej dobe.

Tu je niekoľko užitočných tipov:

  • Pre dlhšiu životnosť batérie a jej záručné podmienky dodržiavajte prevádzkové pokyny výrobcu.
  • Dodržiavajte intervaly údržby.
  • Okamžite uplatňujte nároky na záruku, ak sa niečo stane.
  • Uistite sa, že máte vykonané aktualizácie softvéru.
  • Dodržujte spätné volania a servisné akcie.
  • Dodržiavajte pokyny výrobcu pre dlhšie obdobie nečinnosti (dôležité: dobíjanie a hlboké vybitie).
  • Batériu nabíjajte čo najmenej s vysokým výkonom, ideálne sú pomalšie nabíjacie stanice – pokojne aj tie domáce na 230 V.

Prečo Toyota neverí elektromobilom? Interný dokument prezradil dôvody, ktoré nútia zamyslieť sa. Čo je to Pravidlo 1:6:90?

Toto bude váš prvý elektromobil! Nová lacná Škoda Epiq: Cena, dostupnosť, fotky a všetky informácie o novinke









Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.