SERVIS

Čo sa stane s elektrickou parkovacou brzdou, keď sa vybije batéria? Staré dobré ručné brzdy majú navrch?

Aká je šanca, že sa auto po zaparkovaní pohne z miesta, keď sa vybije batéria poháňajúca elektrický motor brzdy?

Je to najväčšia slabina v porovnaní s ručnými brzdami?
Vydané  Text: 

Moderné automobily aj dnes používajú klasické pákové ručné brzdy.

Princíp ich činnosti je veľmi jednoduchý, zatiahnutím páky sa uvedú do činnosti brzdy prostredníctvom oceľového lanka. Majitelia starších vozidiel majú skúsenosť s tým, že ručnú brzdu je potrebné z času na čas „dotiahnuť“. A tiež s tým, že nesprávne fungujúca ručná brzda je dôvodom, pre ktorý možno vozidlu na STK uložiť hodnotenie nespôsobilé na prevádzku.

Páka ručnej brzdy vo vozidle Škoda Fabia (2021) | Foto: E. Stríž

Na rozdiel od bŕzd s klasickou pákou alebo pedálom sa elektronická parkovacia brzda (EPB) ovláda pomocou tlačidla alebo prepínača – buď na stredovej konzole na dosah pravej ruky, alebo v prípade vozidiel značky Mercedes-Benz naľavo pod volantom.

Nepoužívajú sa lanká, ale akčný člen, takzvaný aktuátor na brzdovom strmeni. A ten je ovládaný práve prepínačom parkovacej brzdy a poháňaný elektrinou z autobatérie.

Prepínač parkovacej brzdy vedľa páky automatickej prevodovky vo vozidlách značiek Peugeot a Citroen

Prepínač parkovacej brzdy ((P)) vedľa páky automatickej prevodovky vo vozidlách značiek Peugeot a Citroen

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Vďačný pomocník pri štartovaní v kopcoch

Prvé elektrické parkovacie brzdy (EPB) boli vyvinuté koncom 90. rokov a následne použité v sériových automobiloch.

Odvtedy sa EPB vďaka svojim výhodám (menšie nároky na priestor, jednoduchšia obsluha a vyššia spoľahlivosť) presadil v mnohých segmentoch.

V súčasnosti je často súčasťou štandardnej výbavy nových automobilov.

Keď sa rozbehnete, elektrická parkovacia brzda sa automaticky uvoľní, takže jazda so zatiahnutou ručnou brzdou je minulosťou.

To znamená, že parkovacia brzda môže byť aj praktickou pomôckou pri rozjazde do kopca.

Odťah si radšej rozmyslite: Nové autá sa nesmú ťahať a ak áno, musíte najprv vypnúť niektoré moderné funkcie

To boli výhody elektronickej parkovacej brzdy. Ale čo sa stane, keď sa vybije batéria auta? Hrozí, že sa auto posunie, ak dôjde energia bŕzd?

Brzda zostáva aktívna

Ak nemá energiu na svoju činnosť, elektrická parkovacia brzda zlyhá.

Na prvé prečítanie to znie nebezpečne, ale v skutočnosti je to veľká výhoda. V prípade zlyhania elektrického napájania je totiž brzdný účinok zachovaný vďaka samosvornému mechanizmu.

Táto devíza má aj svoju tienistú stránku: keďže brzda zlyhala a zablokovala sa, nedá sa tak ľahko uvoľniť a možno ju deaktivovať iba núdzovým uvoľnením.

V danom prípade môže byť potrebná znalosť odborníka alebo aspoň dôkladné nahliadnutie do návodu na obsluhu konkrétneho automobilu.

Jedným z riešení je štartovanie batérie pomocou štartovacích káblov z druhého vozidla alebo zariadení na štartovanie batérie.

Neštartuje vám auto? Toto je najčastejších 5 dôvodov a riešení

Zamrznutá ručná brzda. Čo robiť? Po jednej z metód zaplače auto aj peňaženka









Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.