ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky.
Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
Vydané  Text: 

V rozhovore nájdete odpovede aj na nasledovné otázky:

  • Bude sa značka transformovať podobne ako Kia a Hyundai a zavedie predplatené funkcie?
  • Stane sa značka Škoda luxusnou, keďže ceny nových áut nevyhnutne stúpajú?
  • Pustí sa značka Škoda do výroby úžitkových vozidiel, ako sú pick-upy a malé dodávky?
  • Dokedy bude Škoda predávať klasické autá s benzínovými motormi?
  • Ako ďaleko do budúcnosti hľadí automobilka, keď tvorí svoje stratégie a obchodné modely?

S Martinom Jahnom sme sa stretli v blízkosti Frankfurtu nad Mohanom pri príležitosti prvých jázd na modernizovaných modeloch Scala a Kamiq, ktoré automobilka organizovala pre novinárov. Rozprávali sme sa o súčasnosti i blízkej budúcnosti značky Škoda, nástupe elektromobility, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky.

Pôsobivý životopis

Martin Jahn patrí k vrcholným predstaviteľom automobilky Škoda. Bývalý top manažér koncernu Volkswagen sa pred tromi rokmi vrátil do spoločnosti ŠKODA AUTO a prevzal funkciu člena predstavenstva pre oblasť Predaj a marketing. Vymenovanie Jahna do funkcie bolo súčasťou balíka personálnych zmien v automobilke, kedy prevzala funkciu členky predstavenstva pre oblasť Riadenia ľudských zdrojov Maren Gräf, dovtedy vedúca HR koncernového top manažmentu.

Niekdajší podpredseda českej vlády pre ekonomiku pôsobil v rokoch 2006 – 2008 ako člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO pre oblasť ľudských zdrojov. Potom bol menovaný za výkonného riaditeľa spoločnosti Volkswagen Group NSC v Moskve, kde bol zodpovedný za predaj koncernových značiek.

V rokoch 2010 až 2016 pôsobil ako výkonný riaditeľ spoločnosti Volkswagen Group Fleet International v nemeckom Wolfsburgu a jeho hlavnou zodpovednosťou bolo riadenie celosvetových firemných predajov koncernu Volkswagen.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

V roku 2016 sa presťahoval do čínskeho Čchang-čchunu, kde prevzal pozíciu výkonného viceprezidenta pre predaj a marketing a výkonného riaditeľa značky Volkswagen v spoločnosti FAW-VW. S Martinom Jahnom vo funkcii viceprezidenta si firma FAW-VW vybudovala pevnú pozíciu na čínskom trhu SUV, úspešne uviedla na trh a rozvíjala značku Jetta a realizovala rad projektov v oblasti digitalizácie prevádzkovo-obchodných činností.

Rozhovor

Automobilky sa transformujú, napríklad Kia avizuje príchod modulárnych úžitkových a purpose-built vehicles a snaží nachádzať nové perspektívy podnikania, nové obchodné modely. Uvažuje značka Škoda nad podobným rozširovaním svojho obchodného modelu? Napríklad o mobility as a service, predplatné.

My sme o tom uvažovali a uvažujeme i v rámci koncernu Volkswagen, kam patríme, pretože tieto aktivity je pre nás jednoduchšie robiť so silným partnerom, ako je Volkswagen Bank, VW FS AG alebo s firmou Europcar, ktorú vlastne koncern Volkswagen kúpil. Takže uvažujeme aj o týchto modeloch, ako subscription. Musím povedať, že tieto modely sú už desať-pätnásť rokov veľmi moderné u konzultantov, v médiách sa hovorí o carsharingu, zdieľaní a predplatnom, ale vo finále sa ukazuje, že o tieto nové modely nemajú zákazníci veľký záujem – alebo nie sú profitabilné.

To bol práve problém carsharingu, kde sa ukázalo, že spraviť ho profitabilným je veľmi komplikované a o ten model predplatného vlastne privátni zákazníci až taký záujem nemajú.

My sme na to pripravení, skúmame to, zatiaľ máme dostatok zákazníkov, ktorí si chcú auto kúpiť a vlastniť ho. Vidíme to najmä na trhoch strednej a východnej Európy, kde sme veľmi silní – Česká republika, Slovensko, Poľsko, Maďarsko. Firemní zákazníci, ktorí tvoria 60-70 percent našich predajov, zasa preferujú operatívny lízing. V niektorých oblastiach zákazník zostáva konzervatívny a my zostávame s ním. Na druhú stranu, sme pripravení aj na zmeny.

Požičiavanie áut od výrobcov môže byť len ďalšou bublinou. Tradičné požičovne aj tak čaká najväčší boj za uplynulých sto rokov

Automobily sú čoraz drahšie a menej dostupné, čo pozýva spotrebiteľov k zmene správania. Je podľa vás reálne, že samotné vlastníctvo automobilov prestane byť atraktívne?

Viete, zaoberám sa tým naozaj veľmi intenzívne posledných 15 rokov. Mal som možnosť zakladať prvý carsharingový projekt Volkswagenu v Nemecku a Quick Car v Hannoveri.

Čím ďalej, tým viac spejem k názoru, že sa to v zásade nemení, pretože to auto je tiež váš osobný priestor, určitým vyjadrením vašej osobnosti. Preto máme rôzne značky, každá značka má iné hodnoty, vyjadruje niečo iné. Človek chce mať to auto, aby ukázal, kto je a na čo má, keď to tak poviem. Chce mať ten svoj priestor k dispozícii kedykoľvek a nechce premýšľať nad tým, či mu práve vychádza čas na niektorý carsharingový model.

Takže ja si myslím že sa to skrátka nezmení. Rastú ceny áut a rastú aj ceny iných produktov. Pozrite sa na to, koľko stojí mobilný telefón, smart zariadenia, koľko dnes ľudia platia za bicykle. Jednoducho cena auta rastie, ale rastie aj jeho úžitková hodnota a zlepšuje sa tiež jeho bezpečnosť a jazdné vlastnosti.

Takže ja si myslím, že ľudia, pokiaľ budú môcť, tak budú mať svoje vlastné autá. Predovšetkým vo východnej Európe pozorujeme, že ľudia chcú vlastniť, vlastne je pre nich dôležitejšie mať svoje vlastné auto než vlastné bývanie. Mnoho ľudí si najprv kúpi auto, než by si zadovážili byt alebo dom – je to jednoduchšie, väčšinou auto stojí menej.

Zmena môže prísť, keď prídu naozaj automatizované systémy riadenia 4. a 5. úrovne. Auto v podstate príde pred váš dom či prácu, nastúpite do neho a ono vás niekam odvezie. Bude to trochu ako robot. Môžeme akademicky diskutovať, či taká doba príde za 10, 15, 20 alebo 25 rokov – ja to neviem povedať a zdá sa, že doba autonómneho riadenia sa skôr odďaľuje.

Zdá sa, že doba autonómneho riadenia sa skôr odďaľuje -Martin Jahn

Súhlasím, že automobil je nástrojom vyjadrenia sociálneho statusu. S rastúcimi cenami vozidiel sa akoby stierajú hranice medzi ľudovými značkami a prémiovými. Príde doba, keď bude Škoda považovaná za luxusnú značku?

Myslím si, že úplne nie. Dovolím si taký exkurz do minulosti. Pred 15 až 30 rokmi bola Škoda značka typu hodnota za peniaze. Dnes je už Škodovka značka, ktorá má nielen kvalitné technológie, ale aj veľmi osobitný dizajn. Je to značka, ktorá zvyšuje svoju prestíž.

Nemáme ambíciu byť na úrovni prémiových značiek, ako Mercedes a BMW, ale myslíme si, že môžeme ponúknuť auto, ktoré je im veľmi podobné – aj dizajnom, aj spracovaním interiéru, aj jazdnými vlastnosťami, ale stále za cenu objemovej značky. Určite nechceme byť lacnou značkou, ale cenu zvyšujú mnohé reálie. Ako používame technológiu Volkswagenu, navyšujú sa výrobné náklady vrátane miezd, my skrátka už nie sme schopní v Českej republike vyrábať autá, ktoré by súperili iba cenou.

Naši čitatelia, ale aj predajcovia značky Škoda nám opakovane vravievajú, že im v sortimente automobilky chýbajú úžitkové vozidlá. Od malých pick-upov po dodávky. Je podľa vás aspoň teoretickej rovine možné, že by Škoda zvážila výrobu a predaj niečoho, čo by nadviazalo napríklad na Škodu 1203 alebo Favorit Pick-up?

Bohužiaľ, nie. Nie, že by som to nechcel, alebo by som nevidel na trhu priestor, ale my v podstate nemáme technológie koncernu Volkswagen, ktoré by nám umožňovali vyrábať úžitkové vozidlá pod značkou Škoda s nejakým profitom.

Výroba úžitkových vozidiel je z pohľadu marže veľmi náročný biznis a v rámci koncernu Volkswagen máme značku, ktorá sa úžitkovým vozidlám venuje. Šanca, že by škodovka vyrábala úžitkové vozidlá, tu v podstate nie je. Ani to nie je niečo, čím by sme zaoberali – my sa teraz zaoberáme skôr tým, aby sme predstavili naše portfólio, ktoré máme dnes. A ktoré vlastne od tej menšej, až do tej vyššej strednej triedy, obsahuje vlastne všetky veľkosti.

Návrat značky Škoda k úžitkovým automobilom a rodinným vanom: O nástupcu 1203 majú záujem zákazníci aj predajcovia

Ktoré modely sú dnes a budú v blízkej budúcnosti nosné?

Pre nás nosný hlavný model je ten, ktorý je najväčší z hľadiska objemu, Octavia.

Škoda sa tiež stala SUV značkou. Tým, aký je silný trend, máme malé, stredné aj veľké SUV a všetky sú úspešné. Nový Kodiaq, ktorý práve uvádzame na trhy, je tiež úspešné auto. Naše prvé elektrické auto Enyaq je tiež SUV a tiež úspešné. takže je pre nás dôležité preniesť ťažisko modelov SUV do elektrickej podoby.

Postupne prichádzame na trh s novými elektrickými vozidlami. Prvý bol Enyaq, tento rok predstavíme Elroq, čo je elektrický Karoq, potom príde malé SUV a Space BEV, taký trochu väčší Kodiaq. Pracujeme tiež na prvej verzii elektrického kombi. A to je ten hlavný výrobný program, ktorý máme a chceme udržať, aby sme v tejto dekáde a do polovice ďalšej dekády mali ešte dobrú ponuku všetkých modelov, ako na platforme spaľovacích motorov, tak aj tých elektrických.

Súčasne si chceme ešte do roku 2035 udržať veľmi konkurencieschopné portfólio spaľovacích motorov. A to si myslím, že máme. Keď sa pozrieme na celý modelový rad, všetky autá sú v podstate nové a majú novú generáciu spaľovacích motorov.

V Bratislave dnes odštartovala výroba nového Superbu, pozrite sa do zákulisia výroby závode VW Slovakia

Teda konzervatívni zákazníci, ktorí sa ešte obávajú elektromobility, budú nachádzať uspokojenie svojho dopytu práve u značky Škoda, budú ju mať za určitú stabilitu.

Určite. My budeme vyrábať vozidlá so spaľovacími motormi aj po roku 2035. Na zahraničných trhoch, kde pôsobíme, to inak asi nepôjde, napríklad v Indii alebo Vietname. V Európe budeme ponúkať vozidlá so spaľovacím motorom do doby, kým to bude legislatívne možné a kým budú mať zákazníci záujem.

Ako ďaleko sa pozerajú ľudia stojaci za automobilkou do budúcnosti? Uvažujete aj nad rokom 2050? Alebo až kam siaha plánovanie, vízia?

Dnes je veľmi komplikovaná doba. Odhadovať budúcnosť je strašne komplikované. Takže ja si myslím, že racionálny odhad je možné robiť na dva roky, viac nie.

Iba na dva roky?

No tak, racionálne. Myslím, že naozaj byť schopný odhadovať to, čo sa stane, nie je možné na dlhšie ako dva roky. Konkrétne biznis plány máme na päť až desať rokov a strategické plány, dajme tomu, k roku 2040. Máme približne predstavu toho, čo by sme chceli mať asi na desať rokov a potom sú to viac-menej vízie. Pretože keď sa pozriete desať rokov dozadu, asi by ste vtedy neodhadovali, že sa vo svete stane to, čo sa stalo a že budeme tam, kde sme.

Z môjho pohľadu je možné seriózne biznisové plánovanie na dva roky, také to operatívne biznisové robíme na 5 až 10 a tie vízie, dajme tomu, na 10 až 15 rokov.

Ďakujeme za poskytnutie rozhovoru a automobilke za organizáciu mediálneho podujatia. Rozhovor bol autorizovaný.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »