Autopožičovne, carsharing a ridesharing
Požičiavanie áut od výrobcov môže byť len ďalšou bublinou. Tradičné požičovne aj tak čaká najväčší boj za uplynulých sto rokov
Posledné obdobie bolo svedkom vzniku mnohých alternatívnych požičovní áut, či už na miestnej alebo globálnej úrovni. Tieto spoločnosti neustále súťažia, ponúkajúc zákazníkom rôzne výhody a služby. Ich marketingový prístup je založený na digitalizácii a poskytovaní služieb, ktoré uspokoja aj najnáročnejšie požiadavky zákazníkov. Avšak, či toto skutočne zodpovedá očakávaniam zákazníkov, zostáva otázne.
Nový neznamená automaticky lepší
Autopožičovne, carsharing a ridesharing sú služby, ktoré si dnes užívajú veľkú obľubu. Tradičné požičovne áut však nemajú v úmysle nechať si bez boja odobrať časť svojho trhu novou konkurenciou.
Ak sa pozrieme do histórie, môžeme vidieť rôzne príklady, kedy automobiloví výrobcovia usilovali o podobný krok. V roku 1987 napríklad Ford kúpil svetoznámu požičovňu áut Hertz. Napriek ich veľkému úsiliu však Fordovi nebolo súdené uspieť a už v roku 2005 predal spoločnosť ďalej.
Podobne v roku 1989 General Motors získal podiel v spoločnosti AVIS, no aj tu sa rovnako ako Fordu neskôr rozhodol svoj podiel predať. K tomu došlo v roku 1996.
Automobilky po kúpe medzinárodných požičovní zažili zásadný problém a prekvapenie. Zistili, že predávanie áut je úplne odlišným obchodom od ich prenájmu. Počiatočná eufória, keď automobilka získala požičovňu, vystriedala skutočnosť, že zákazníci uprednostňujú rôznorodosť modelov a značiek vo vozovom parku. Ich preferencie sa neustále menia a sú úplne odlišné od situácie, keď si zákazník kúpi auto a plánuje ho vlastniť niekoľko rokov. Správanie zákazníkov autopožičovní je jednoducho iné.
Táto studená sprcha, keď automobilky od spojenia s požičovňami očakávali niečo a dostali čosi úplne niečo iné, schladila ich záujem vlastniť podiely v požičovniach áut.
Avšak trendy posledných rokov znova rozvírili pokojnú hladinu prenájmu áut a znova sa udiali viaceré akvizície, ktoré z pohľadu predošlých skúseností nedávajú logiku.
Takže skúsme sa pozrieť na uvedenú problematiku z pohľadu profesionálov, ktorí viac ako štvrťstoročie prenajímajú autá a poznajú pozitíva a negatíva tohto sektora.
Kľúčové je odhadnúť meniace sa preferencie zákazníkov
Kľúčovým faktorom pre predpokladaný úspech autopožičovne je schopnosť zohľadniť záujmy zákazníkov a poskytnúť im požadovaný model a typ služby. Však je dôležité si uvedomiť, že zákazníci často nemajú jasnú predstavu o tom, čo presne chcú, a ich preferencie sa často menia. Odhadnúť tieto preferencie nie je preto ľahkou úlohou.
Nákup a predaj áut sú kľúčovými aspektmi pre prevádzku požičovne áut. Riadenie takéhoto systému vyžaduje značnú infraštruktúru, pretože trh sa neustále mení. Okrem toho trh s použitými vozidlami podlieha neustálym zmenám v hodnote zostatkových vozidiel, ktoré je potrebné pravidelne vyhodnocovať a prispôsobovať veľkosť flotily a dĺžku vlastníctva vozidla v požičovni.
Úspešná požičovňa áut sa v súčasnosti vyznačuje flexibilným nastavením cien, ktoré reflektuje veľkosť flotily, dostupnosť vozidiel a dopyt, pričom sa kladie veľký dôraz na správne riadenie a reguláciu výšky nájomného.
Tento stručný popis názorne vysvetľuje náročnosť procesov a požiadaviek na úspešnú prevádzku požičovne áut. S tým súvisí vysoká potreba digitalizácie a automatizácie procesov, ktoré musia neustále pokračovať vo vývoji. To zahŕňa neustále náklady na vývoj a zabezpečenie prenájmového systému. Každé rozhodnutie, správne či nesprávne, má vplyv na záujem alebo nezáujem zákazníkov o poskytované služby.
Pri porovnaní marží medzi predajcami nových áut a autopožičovňami je dôležité zdôrazniť, že autopožičovne majú väčšiu zodpovednosť a starosť o zákazníkov ako predajcovia, ktorých práca končí pri predaji a zriedkavo sa stretávajú so zákazníkmi, napríklad pri servisných prehliadkach podľa odporúčaní výrobcu.
Celkovo možno konštatovať, že trh s požičovňami áut je veľmi konkurenčným odvetvím, kde získať si a udržať záujem zákazníkov vyžaduje dlhodobú vytrvalosť, podporu a investície do marketingu s neistými výsledkami do budúcnosti. Autopožičovne bojujú o svoj podiel na trhu s veľkou konkurenciou, pričom prevádzkovatelia mimo vedúcich značiek na trhu majú záujem získať si svoje miesto.
Zopár veľkých hráčov a tisíce malých
V roku 2022 mal globálny trh RAC (Rent a Car) objem cez 600 miliárd amerických dolárov a v roku 2030 by mal prekročiť jeden bilión.
V Európe viac ako 65 % trhu ovláda 6 medzinárodných spoločností, o zvyšok sa bije niekoľko tisíc lokálnych požičovní áut, ktorých jediným marketingovým nástrojom na získanie zákazníka je cena.
Trh v USA je ešte viac koncertovaný ako v EU27, sú tam 3 skupiny spoločností (AVIS, HERTZ, ENTERPRISE) ovládajúce viac ako 95 % trhu RAC.
Prekročiť tieto čísla a ich náskok, ktorý tieto spoločnosti majú, by hypoteticky vyžadovalo obrovské zdroje, ktoré by niekoľko rokov museli atakovať konkurenciu s minimálnou istotou potencionálneho úspechu.
Renomované značky majú trh zmapovaný a zákazníkom rozumejú najviac. Očakávať, že ten zmení svoje chute a prejde k novovznikajúcej konkurencii, ktorá v snahe získať si takto zákazníkov bude pumpovať ceny, je viac ako naivné.
Skrátka je to trh, kde podiel a geografická poloha a rozloženie pobočiek majú kľúčové postavenie spolu s digitalizáciou v rozhodovaní zákazníka.
Skutočné autopožičovne poznajú zákazníka lepšie
V súčasnej dobe je globálny trh výrazne ovplyvnený procesom digitalizácie a rastom. Okrem bežných spoločností poskytujúcich prenájom automobilov vzniká viacero startupov, ktoré buď ako samostatné subjekty pôsobia v konkrétnom meste, štáte alebo regióne, alebo ako podniky podporujúce automobilové výrobcov, ktorí prejavujú záujem o získanie podielu na medzinárodnom trhu s prenájmom vozidiel, ktorý je momentálne ovládaný veľkými medzinárodnými požičovňami.
V tomto prípade výhercom budúceho trhového podielu budú spoločnosti, ktoré:
- poznajú svojho zákazníka a vedia čo robia;
- digitalizujú proces tak, aby klienta odľahčili a nie zaťažili;
- flotila vozidiel bude zodpovedať potrebám a variáciám zákazníka, unifikácia určite nebude spĺňať tieto požiadavky;
- získajú trhový podiel, ktorý nebude možné narušiť vzhľadom na prevahu už zavedených poskytovateľov.
V najbližších 10 rokoch očakávame v tomto sektore najintenzívnejší konkurenčný boj, aký sme za posledných 100 rokov od jeho vzniku zažili.
V tejto vysokej konkurencii budú úspešní iba tí najlepší, ktorí dokážu efektívne získať podporu a lojalitu zákazníkov.