Návrat značky Škoda k úžitkovým automobilom a rodinným vanom: O nástupcu 1203 majú záujem zákazníci aj predajcovia

Rodinné vany a ľahké úžitkové vozidlá dnes v ponuke Škodovky chýbajú. Pritom by ich ocenili zákazníci a predajcovia.

Dnes sa otvorene nehovorí o tom, že by ich Škoda začala znova vyrábať, preto sme sa na možné dizajny spýtali umelej inteligencie.
Dizajny možných modelov vyzerajú skvele.
Vydané  Text: 

Značka ŠKODA má bohatú históriu úžitkových vozidiel a dodávok, ktorá sa začala už na začiatku 20. storočia. V roku 1899 bola založená spoločnosť Laurin & Klement, ktorá vyrábala bicykle a motocykle. V roku 1905 začala spoločnosť vyrábať aj automobily, medzi ktorými boli aj vozidlá určené pre prepravu tovaru.

V roku 1925 sa spoločnosť Laurin & Klement spojila s automobilkou Škoda, čím vznikla značka ŠKODA AUTO. V nasledujúcich rokoch vyrábala ŠKODA rôzne modely úžitkových vozidiel vrátane dodávok, nákladných áut a autobusov.

Po druhej svetovej vojne sa Škoda stala súčasťou socialistického Československa a jej výroba bola zameraná na automobily a kamióny pre potreby národného hospodárstva. V 50. a 60. rokoch sa ŠKODA snažila zvyšovať svoju produkciu a exportovať vozidlá do zahraničia.

Azda najslávnejšou dodávkou od značky Škoda je model 1203, teda tisícdvestotrojka. Tento úžitkový automobil sa začal vyrábať v českom Vrchlabí v roku 1968. O päť rokov neskôr bola časť výroby presunutá do Trnavy, a v roku 1981 už celá produkcia pod názvom Škoda TAZ a neskôr TAZ 1500. V závode vo Vrchlabí sa vyrobilo v rokoch 1968 – 1981 celkom 69 727 exemplárov. Prvý prototyp pod označením Š 979, ktorý sa líšil vyhotovením karosérie, bol postavený na jar v roku 1957. Prototyp poháňal motor zo Škody 1201. V spolupráci s ČZ Strakonice sa mal na podvozku Š 1203 stavať agromobil Š 998 na spôsob nemeckého Unimogu, celkom sa však vyrobilo len 23 exemplárov. Produkcia v Trnave bola ukončená až v roku 1999 pre odbytové ťažkosti týchto už vtedy značne zastaraných áut. Po roku 1999 vo výrobe tohto „nesmrteľného“ automobilu pokračovala (na zákazku) malá česká firma Ocelot, uvádza Wikipedia (zdroj).

Škoda 1203 odfotená v Bratislave používateľom Kelovy na Wikimedia Commons / Zdroj

Krátko po páde socializmu sa Škoda stala súčasťou koncernu Volkswagen (28. marca 1991)a začala sa sústrediť na výrobu osobných áut. Originálny model 1203 však automobilka prestala vyrábať až v roku 1999 a hoci  potom vyrábala modely Felicia Pick-up, Felicia Furgon (v zahraničí známy ako Škoda Felicia VanPlus), Roomster Praktik či Fabia Combi Praktik, už nešlo o konvenčné úžitkové vozidlá.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Dnes značka Škoda úžitkové vozidlá nevyrába a ani neponúka také verzie osobných automobilov, ktoré by mohli nadviazať na niekdajšie modely Felicia Pick-up či Felicia Furgon. Kuriozity ako dvojmiestna Škoda Kodiaq ponúkaná britským predajcom je špeciálnym individuálnym projektom, či Škoda Fabia Pick-up, nemali potenciál dostať sa do sériovej výroby. A automobily ako Škoda Mountiaq z roku 2019 a Škoda FUNstar (2015) sú iba študentskými projektmi ŠKODA Academy, ktoré sú výsledkom odbornej praxe, ktorá je súčasťou štúdia na českom učilišti.

Škoda Mountiaq (2019)

 

Škoda Funstar (2015)

Škoda nám predviedla 7 modelov áut, ktoré sa nedostali do výroby. Kabriolet aj pick-up by si pritom určite našli majiteľov

Karel Čapek v poviedke „z druhej kapsy Čintamani a ptáci“ písal, že vlastnosťou unikátu je nemožnosť vyčísliť jeho cenu, keďže je to unikát - a práve preto sú aj tieto autá hodnotovo nevyčísliteľné, keďže všetky sú vyrobené iba ako jediný kus.

Pritom je zrejmé, že ľudia by takéto vozidlá chceli, či už väčšie, alebo menšie. Vyplýva to z komentárov, ktoré čítame na našej Facebook stránke a slov, ktoré hovoria úspešní predajcovia značky. Peter Vojtko z TodosuMilada Kováčová z Autoprofitu nám v rozhovore prezradil, že sú to práve úžitkové vozidlá, čo im v aktuálnom sortimente automobilky chýba a pritom by ich zákazníci ocenili.

V súčasnosti však neexistujú potvrdenia, indície alebo dokonca ani špekulácie, že by sa značka Škoda vrátila do segmentu ľahkých úžitkových vozidiel a ponúka by dodávky či veľkopriestorové automobily s piatimi a viac sedadlami postavenými na základoch dodávok.

Preto sa sme poverili službu Dreamlike Art využívajúcu umelú inteligenciu Stable Diffusion, aby pre nás na základe rozsiahlych pokynov pripravila vizualizácie možných úžitkových vozidiel značky Škoda. Nemožno ich považovať za predzvesť možných budúcich modelov značky a musíme uznať, že hoci sú schopnosti umelej inteligencie pôsobivé, nezohľadnila napríklad to, že Škoda už po novom nepoužíva na kapote áut logo s okrídleným šípom, ale iba moderný nápis SKODA so štylizovaným mäkčeňom (článok: Najväčšia zmena v modernej histórii ŠKODY. Zmenila logo, identitu a odhalila, ako budú vyzerať jej budúce autá). Napriek tomu automobily vo vizualizáciách vyzerajú skvele:

Otvoriť fotogalériu s AI vizualizáciami novej generácie Škoda 1203, rodinných vanov a úžitkových vozidiel

 









Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.