MAGAZÍN

SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023
Vydané  Text: 

Nové Clio úspešne pokračuje v tradícii svojich predchodcov, avšak v duchu moderných technológií a udržateľnosti. Značka Renault mala vždy talent vyrábať nadčasové autá, ktoré mali nápad a originalitu, avšak napriek tomu boli dostupné pre širokú verejnosť.

Renault Clio, ktorý aktuálne štartuje predaj vo svojej piatej generácii a po facelifte, má za sebou úspešnú históriu, ktorú stojí za to si pripomenúť.

Potvrdzuje to aj fakt, že Renault Clio je historicky najpredávanejšie francúzske auto a výrobné linky opustilo od roku 1990 až 16 miliónov kusov, pričom toto číslo sa denne zvyšuje o 1 400 nových modelov! Pre predstavu – kolóna týchto vozidiel nalepených na seba nárazník o nárazník by obkrúžila Zem 1,6-krát!

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

A ak by ste ich položili jedno na druhé, bola by Clio-veža 75 000-krát vyššia než Eiffelovka!

 

PRVÁ GENERÁCIA: CLIO (1990 – 1998)

V deväťdesiatych rokoch rozmýšľal Renault nad modernejším nástupcom modelu Renault 5. Značka sa celkovo chcela posunúť do novej éry, s čím súvisel aj nápad zbaviť sa číselného označovania modelov. Výsledkom bolo Clio, ktoré ponúkalo na svoju dobu nevídané prvky, moderný dizajn, karosériu a podvozok a aj rozsiahlu výbavu z vyšších segmentov – napríklad ABS, klimatizáciu, elektrické okná a podobne. Tento prístup platí dodnes. Tajomstvo úspechu spočívalo aj v množstve rôznych verzií, takže každý si pre seba vedel nájsť to svoje Clio, navyše za cenu, ktorú si mohol dovoliť zaplatiť. Výsledok? Hneď rok po uvedení získalo Clio ocenenie Európske auto roka 1991. A to bol iba štart. Po klasickej verzii s nelakovanými nárazníkmi začali prichádzať zaujímavejšie verzie ako športové Clio 16S s 1,8-litrovým motorom s výkonom 103 kW (140 k) alebo luxusné Clio Baccara s koženým interiérom a drevenými dekormi. Vrcholom bolo Clio Williams, ktoré symbolizovalo úspechy značky Renault v F1 so stajňou Williams-Renault. Možno vás šokujeme, ale prvá generácia bola dostupná aj ako elektromobil s dojazdom 80 až 100 km. V roku 1995!

DRUHÁ GENERÁCIA: CLIO II (1998 – 2005)

Nástupca prvej generácie priniesol do hry obliny a oveľa sofistikovanejší dizajn. Na vývoji auta sa podieľalo 40 tímov, každý z nich zodpovedný za istú časť auta. Clio ukázalo mimoriadne prefíkaný prístup k návrhu auta s použitím nezvyčajných materiálov, ktorých cieľom bolo znížiť hmotnosť, alebo náklady na prípadnú opravu. Napríklad blatníky boli plastové a kapota v niektorých verziách dokonca hliníková. Ku slovu sa vo väčšej miere dostávala bezpečnosť a Clio patrilo vo svojej triede medzi najbezpečnejšie autá. Opäť sa, v závislosti od trhu, dostali k slovu aj športové verzie pod označením Sport, Renault Sport, alebo R.S. V tejto generácii vznikol aj ozaj unikátny model: Clio V6 používalo zníženú a rozšírenú karosériu s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies. Nebolo jednoduché na ovládanie, ale čo čakať od auta s takým krátkym rázvorom a výkonom 188 kW (255 k!!!), ktoré vytiahne až 256 km/h? Cieľ, ktorým bolo získať pozornosť a presvedčiť verejnosť, že Renault má zmysel pre humor, Clio V6 do bodky splnilo.

TRETIA GENERÁCIA: CLIO III (2005 – 2012)

Ďalšie Clio narástlo, dospelo a výrazne sledovalo moderné trendy. Ale čo je najdôležitejšie, stalo sa najbezpečnejším autom vo svojej triede a vôbec prvým autom segmentu B, ktoré získalo vtedy maximálne hodnotenie 5 hviezdičiek v Euro NCAP. Renault Clio tretej generácie vyhralo v roku 2006 titul Európske auto roka, čím sa stalo prvým modelom, ktorému sa to podarilo dvakrát. Tretia generácia zároveň priniesla jeden z najlepších hot-hatchov, aké kedy uzreli svetlo sveta: oceňované Clio R.S. s prepracovanými nápravami a riadením, unikátnou rozšírenou karosériou a výkonom najskôr 145 kW (197 k) a po facelifte až 150 kW (204 k)

ŠTVRTÁ GENERÁCIA: CLIO IV (2012 – 2019)

Minulá generácia modelu Clio znamenala opäť veľký prerod. To, aký dôležitý je tento model pre značku Renault, dokazuje aj fakt, že práve model Clio bolo prvým nositeľom dizajnovej identity značky Renault – Kolobeh života, ktorý vytvoril vtedajší šéfdizajnér Laurens van den Acker. Istou predzvesťou jeho tvarov bol krásny koncept Dézir. Nové Clio prinieslo nižšiu hmotnosť, nový trojvalcový motor 0.9 TCe, opäť prinieslo rozsiahle možnosti personalizácie a taktiež predstavilo nový informačno-zábavný systém s názvom R-Link s aplikáciami. Vtedy nový systém dnes vo veľkom používa väčšina konkurentov. V modeli Clio R.S. predstavil Renault prvýkrát dvojspojkovú automatickú prevodovku EDC pre model Renault Sport, ktorá sa neskôr objavila aj vo väčšom Megane. Taktiež to bolo prvé Clio R.S. s preplňovaným motorom.

PIATA GENERÁCIA: CLIO V (2019)

Táto generácia modelu Clio stavia na elegantných základoch predchodcu, no pridáva kvalitu, výbavu a najmodernejšie ekologické pohony. Najnovšiemu modelu Renault Clio však venujeme špeciálny článok v ďalšom čísle auto motor a športu – vo vydaní č. 11/2023, ktoré bude v predaji už začiatkom októbra.





Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.