Fotogaléria:Vieme, ktoré zimné pneumatiky sú najlepšie

Tému hothatchov by sme mohli začať prednáškou o histórii VW Golf GTi. No skúsme to trocha inak, vo Francúzsku. Krajine, kde nič nie je mäkkšie ako autosedadlo!


**Peugeot 205 GTI**

Tento malý a drzý galský kohút nie je nič iné ako legenda. V osemdesiatych rokoch vyvolal vlnu nadšenia, novinári ho ospevovali pre jeho živé jazdné vlastnosti a bláznivý prejav slabšej motorizácie GTI 1.6 alebo lenivú, no prieraznú silu GTI 1.9. Teenageri ho milovali pre červenú linku v plastových lištách a matky plačúce nad hrobmi teenagerov volali po jeho zakázaní. Presne tak, toto decko s chlpatou hruďou potrebovalo za volantom niekoho zručného, akútna a náhla pretáčavosť po ubraní plynu má totiž na svedomí veľa plotov zvalených neovládateľnou zadnou časťou. Vo výrobnom cykle sa držal ako kliešť až do zavedenia nových emisných limitov a po vyššom sledovaní aktívnej i pasívnej bezpečnosti.

**Peugeot 309 GTi**

Pre niekoho o troška škaredší a menej vyhlásený brat nezaháľal. Vlastne, mnohí ho považovali za lepšieho, vyváženejšieho a menej satanášskeho súrodenca. S motorom XU9 (130 koní) s priamym vstrekovaním sa veľmi rýchlo vyšplhal na samotný vrchol kategórie „hot hatch“ svojej doby; istý nedostatok imidžu oproti 205 ale poslal jeho popularitu po čase takpovediac k vode. Nevysvetliteľnú stratu pozornosti vyvážilo len uvedenie verzie GTI 16 (UX9J4; 160 koní/118kW, známy napríklad v 405 Mi16 alebo Citroëne BX 16V) pri facelifte roku 1989, kedy sa tiež výkon slabšieho menovaného odsunul na 90kW/120 koní, kvôli potrebe spaľovania Naturalu 95. Auto tým ale zas až tak veľmi pri svojej váhe 975 kilogramov neutrpelo. A ja dúfam, že ste sa nestratili.

Výbava bola viac než pózerská; Kožený volant, polokožené sedadlá, diaľkovo ovládané zadné okná u trojdverovej verzie a v neposlednej rade „parádňácké“ disky Speedline, ktoré boli cool asi ako Samantha Fox usilujúca o to, aby sa jej niekto dotkol.

**Peugeot 205 T16**

Inzercia

Toto dielo Satanovo, vychádzajúce z kulisy neznámeho plynu je výplod známej „Skupiny B“, fenoménu rally osemdesiatych rokov. Ako tušíte, Peugeot musel vyrobiť, podobne ako iní zúčastnení (Ford s RS200, Audi so Sport Quattro SWB), minimálne dvestokusovú sériu nadopovaného závodného špeciálu. Čo to znamená v praxi? Že sa svet dočkal Peugeotu 205 s macho blatníkmi a v strede uloženým, turbodúchadlom prepĺňaným štvorvalcom, ktorý prenášal na všetky štyri kolesá silu slušných 147 kW, alebo tiež 197 koní. Číslovka „16“ v názve znamenala počet ventilov. Všetky z dvestokusovej série boli vyrobené s ľavostranným riadením vo fabrike Heuliéz.

**Peugeot 106 GTi**

Milujú ho slalomári, nadšenci, novinári, a v neposlednej rade i my. Reč je o ďalšom malom Francúzovi, Peugeote 106 GTI, Rallye a jeho pokrvnom súrodencovi – Citroëne Saxo VTS.

Vec sa má takto. Na začiatku deväťdesiatych rokov sláva Peugeotu 205 pomaly, ale isto vyhárala. Francúzi, ktorým to došlo o niečo neskôr, potrebovali nutne náhradu, pretože ich zákazníci sa postupne začali presúvať k novinke od Renaultu, ku Cliu. Peugeot potreboval protiútok, a tak vzali platformu z AX, svojou pevnosťou podobnou sušienkam Marína, a snažili sa z nej spraviť bezpečnejší a sofistikovanejší kus automobilu. Lenže Francúzi radi víno a šialené nápady. A to nás elegantne privádza k Peugeotu 106 GTI, uvedenému v roku 1991.

Rovnako, ako Renault mal svoje Clio Williams, aj Peugeot potreboval rýchlu verziu. No a keď vravím rýchlu, myslím tým benzínovú jednatrojku so sto konskými silami, pohybujúcimi so 790-timi kilogramami váhy.

To najlepšie ale ešte len malo prísť. Stošesťka si odpracovávala svoju druhú fázu života. Menia sa ľudia, menia sa alkoholické návyky a niekomu napadlo ísť ešte ďalej – napchať do maličkého Peugeotu GTI motor s objemom 1.6 litra so 120-timi konskými silami (89 kW). A odľahčiť ho. Tak vznikla ďalšia legenda – 106 Rallye. So svojimi bielymi „plecháčmi“ a frajerskou samolepkou na dverách vošla do sveta ako majster slalomov. Peugeot tieto vreckové rakety chŕlil v rokoch 1997-1998.

**Peugeot 306 GTI-6**

V roku 1996 prišla na trh ďalšia porcia výkonu od Peugeotu, 306 GTI-6, ktorý nahradil model S16. Bol v ňom síce ten istý motor, starý známy dvojlitrový šestnásťventil, tentoraz však naladený na vyšší výkon – na 163 koní (120 kW). Ale najmä bol vybavený šesťstupňovou prevodovkou. Ale narozdiel staršej S16 bola vyvinutá oddelením Peugeot Motorsport, čo dotváralo celkový obraz o tom, s kým máte tú česť. od Táto tristošesťka zožala veľké úspechy pre jej veľmi nízku hmotnosť a z nej vyplývajúcu obratnosť a ľahkosť bytia. Veď pomer hmotnosti a výkonu bol úctyhodných 143 koní (107 kW) na tonu.

Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.