Servis

130 rokov automobilky Škoda: splnený sen dvoch Václavov

Približovať históriu automobilky Škoda v krajine, kde na každom roho nájdete odborníka na všetko, čo sa jej týka? Na jednej strane možno zbytočné. No nazreli sme do archívov a pokúsili sa z nich vytiahnuť čriepky z histórie, ktoré možno nemusia poznať všetci.

Vydané  Text: 

1895

Začalo sa to nespokojným zákazníkom

Služby zákazníkom môžu spôsobiť dve veci. Buď si získate dôveru klientov a budú sa na vás obracať dlhodobo a s dôverou. Alebo ich svojou aroganciou odoženiete a tí si založia vlastné podnikanie. To je v skratke príbeh o začiatku spolupráce dvoch Václavov – zámočníka a technického vizionára Laurina a kníhkupca a obchodníka Klementa. Václav Laurin bol nespokojný so svojím bicyklom a na jeho reklamáciu v češtine mu nemecký výrobca stroho odpísal, že má list formulovať v zrozumiteľnom jazyku. Schopnému technikovi nebolo viac treba. Spojil sa s Václavom Klementom a pred Vianocami roku 1895 začali s výrobou prvých bicyklov značky Slávia. Po skromných začiatkoch s piatimi zamestnancami začali rýchlo rásť. O rok neskôr mali už 21 zamestnancov a výroba cenovo dostupných, kvalitných a trvanlivých bicyklov sa mohla začať. Tam niekde môžeme vystopovať aj začiatky filozofie, ktorou sa riadia automobily značky Škoda aj dnes – za rozumnú cenu ponúknuť čo najlepšiu možnú kvalitu. Tam sa zrodila automobilka, ktorá patrí medzi najstaršie na svete, navyše s nepretržitou výrobou. A to aj napriek všetkým otrasom, ktoré región strednej Európy postihli za ostatných 130 rokov.

Rok 1895 znamenal začiatok výroby bicyklov, ešte pod značkou Slávia. Dôvod? Výrobca bicyklov Germánia nechcel uznať reklamáciu písanú v češtine

1899

Keď sily človeka nestačia

Neprešlo ani päť rokov a ponuka bicyklov rástla. Pokrývala azda všetky vtedy známe segmenty – dámske, pánske, detské, tandemy, ale aj úžitkové trojkolky. Václavovia Laurin a Klement počúvali svojich zákazníkov a stavali bicykle podľa ich potrieb a požiadaviek. Svetom sa však čoraz viac začínal rozliehať zvuk spaľovacích motorov. S týmto vynálezom začal koketovať aj Laurin a čoskoro našiel ideálnu polohu motora v bicyklovom ráme. K tomu pribudlo zopár vynálezov, potrebná dávka odvahy a začal sa písať príbeh spojený so športom. Ako inak, úspešný.

1905

Koľko kolies stačí?

Bicykle, motocykle, trojkolky. Strojársky um a podnikateľská šikovnosť pánov Laurina s Klementom slávili jeden úspech za druhým. Desať rokov po začiatku výroby už vyvážali svoje výrobky do mnohých krajín sveta. Získavali vavríny v pretekoch. A pozerali sa stále ďalej. K novým výzvam. Tie boli jasné. oslobodiť koče od koní. Motor mali, konštrukcia sa zdala zvládnuteľná. Výsledok? L&K Voiturette A. Ľahké, obratné a svižné vozidlo. Maximálna rýchlosť 40 km/h. Základy automobilky, ako ju poznáme dnes, boli položené. Čoskoro sa začali objavovať ďalšie modely, zväčšovali sa motory. K litrovému vidlicovému dvojvalcu pribudli časom radový štvorvalec, spojením dvoch takýchto motorov jeden z prvých 8-valcov v Európe. Od bicykla z kvalitných komponentov k vlastnému automobilu a postavenie najväčšej automobilky v Rakúsko-Uhorsku za desať rokov? To si zaslúži uznanie aj pri dnešnom pohľade.

Rok 1905 znamenal začiatok koketovania s automobilmi. Popri bicykloch a motocykloch sa v tomto roku ukázal aj jeden z prvých prototypov automobilu

1907

Špeciálne služby

Laurin s Klementom pristupovali k rozvoju značky veľmi komplexne. V roku 1907 začali po Prahe jazdiť taxíky ich výroby a od roku 1910 sa model GDV začal okrem Prahy objavovať ako taxík aj vo Viedni, Budapešti, Sankt-Peterburgu a svojou kvalitou sa presadili aj v Paríži. To bol výrazný krok do sveta.

Okrem výroby automobilov začala automobilka poskytovať aj školenia pre budúcich vodičov, aby vedeli ich vozidlá nielen plynulo a bezpečne šoférovať, ale aj odborne opravovať.

Iba 12 rokov trvalo, kým sa Laurin & Klement dostali k výrobe automobilov. Typ FF mal jeden z prvých 8-valcov v Európe

130 kusov limitovanej série hodiniek vzniklo pri príležitosti výročia. Inšpirovali sa palubnými hodinkami v automobiloch L & K

1925

Z L&K sa stáva Škoda

Rozdiely medzi začínajúcimi podnikmi pred sto rokmi a start-upmi akoby sa vôbec nemenili. V nejakom momente potrebujú strategického partnera. Po rozpade Rakúsko-Uhorska, konci 1. sv. vojny a vyhorení fabriky ho Laurin s Klementom našli v strojárskom veľkopodniku Škoda. Vďaka tomu získali potrebné zázemie pre ďalší rast a rozvoj firmy. Výrobné kapacity zostali v Mladej Boleslavi a postupne sa pripravovali na ďalší rozvoj.

1929

Modernizácia v podobe pásovej výroby

Václav Laurin neustále hľadal spôsoby, ako posunúť rozvíjajúcu sa automobilku ďalej. Podnikal cesty do zahraničia a neobišiel ani USA, kde sa aj u Forda inšpiroval systémom pásovej výroby. A tak sa do Mladej Boleslavi dostali princípy štandardizácie, používania rovnakých konštrukčných dielcov a skupín naprieč viacerými modelmi, zameranie zamestnancov na konkrétne pracovné úkony. Pásová výroba, ako sa patrí. Naplno sa rozbehla ešte pred hospodárskou krízou. Škoda ju využila na vychytanie múch a po jej prekonaní bola pripravená pokračovať v nastúpenom trende inovácií a nových modelov.

1934

Nová konštrukcia s množstvom výhod

V roku 1930 zomiera Václav Laurin, no inovatívny duch automobilky s ním neodchádza. Ak dnes výrobcovia kladú na piedestál podvozkovú platformu, tak pred 90 rokmi predstavovala podobné prelomové riešenie centrálna chrbticová konštrukcia. Oproti dovtedy používanému rebrinovému rámu priniesla rad výhod ako napríklad lepšie jazdné vlastnosti, nižšiu hmotnosť a cenu. Na tomto technickom základe potom vznikali medzivojnové modely Popular, Rapid, Favorit a Superb. Vzhľadom na veľkostné rozpätie spomínaných modelov sa chrbticová konštrukcia ukázala ako veľmi prínosné riešenie.

1945

Kompletná zmena pomerov

Tej sa už nedožil Václav Klement, ktorý zomrel v roku 1938. Po 2. svetovej vojne prichádza v Československu k výrazným celospoločenským zmenám a k nim patrí aj zoštátnenie súkromných spoločností. Škoda nebola výnimkou a tak sa z akciovej spoločnosti stávajú Automobilové závody, národný podnik. S tým sa spájajú aj zmeny v systéme riadenia. O finančných tokoch rozhodovali štátne orgány, čo sa časom začalo prejavovať na schopnostiach inovovať. Škoda však spravila zopár krokov, ktoré jej vyniesli zápis do automobilovej histórie.

1952

Nastáva doba kovová

Zvyšovanie produktivity pomocou zjednodušenia konštrukcie karosérie. Aj tak by sa dal nazvať krok, ku ktorému pristúpili v Škode. Zatiaľ čo doteraz malo v konštrukcii karosérie svoje miesto aj drevo ako nosná konštrukcia, v rámci inovácie výrobného procesu pristúpili v automobilke ku kompletnému prechodu na celokovovú konštrukciu karosérie. S karosériou z pozváraných plechových výliskov po štyroch rokoch vývoja prvý raz prišla Škoda 1200. S novou konštrukciou karosérie sa spája aj zánik samostatných blatníkov, ktoré sa stali jej súčasťou. Prínos ocenili aj pasažieri, ktorí ťažili z priestrannejšieho interiéru. Táto zmena umožnila aj jednoduchšie prispôsobenie karosérie ďalším verziám vrátane úžitkových a sanitných.

1964

Všetko dozadu!

Začiatkom 60-tych rokov ešte Škoda sledovala trendy automobilového vývoja. Tie hovorili, že umiestnenie motora dozadu vytvorí viac priestoru v interiéri a lepšie zaťaží poháňanú zadnú nápravu. Výhoda to mala byť najmä v zime, keď sa výkon lepšie prenášal na vozovku. S týmto konceptom prišla aj novinka, Škoda 1000. Tá dostala aj inovatívny blok motora vyrobený technológiou tlakového odlievania hliníka. Nezaháľali ani vo výrobe a jej organizácii. Nová časť závodu s najmodernejšími technológiami umožnila skokový nárast výrobnej kapacity zo 40 000 na 100 000 vozidiel ročne.

V tom čase asi nikto netušil, že na približne 20 rokov išlo o poslednú významnú inováciu. Plánované hospodárstvo sa začalo prejavovať naplno. A aj keď vzniklo zopár veľmi konkurencieschopných modelov, najmä v motoršporte, sériové vozidlá ako Škoda 100 a 105/120 do istej miery len mierne modernizovali základnú myšlienku modelu Škoda 1000.

1987

Všetko dopredu!

Takmer štvrť storočia. toľko trvalo, kým Škoda prišla s obrovskou, priam skokovou inováciou. Motor vzadu a pohon zadných kolies výrazne komplikoval rozširovanie modelového portfólia o karosárske verzie kombi, prípadne úžitkové vozidlá. Tie obhospodaroval model Škoda 1203, to je však iný príbeh.

Dôležitosť, akú Škoda venovala novému modelu, podčiarkujú aj partneri, ktorých si automobilka prizvala do spolupráce. Dizajn a výrobné postupy malo na starosti talianske štúdio Bertone, s konštrukciou pomáhalo Porsche. A tak vznikol model Favorit. S motorom vpredu a poháňanými prednými kolesami. Tak, ako kázali moderné automobilové trendy. Favorit rovno aj ukázal, ako sa to robí s ďalšími verziami – priniesol kombi Froman, aj úžitkový pick-up. A to sú už vozidlá, na ktorých robili prvé vodičské kroky mnohí ľudia v dnešnom produktívnom veku.

1991

Škoda vstupuje do veľkej rodiny

Medzi tým prešiel rok 1989 aj so Zamatovou revolúciou, ktorá priniesla ďalšie výrazné zmeny politického a spoločenského usporiadania, vrátane ekonomiky. Hlavné hospodárske heslo bola privatizácia. Z nej Škoda vyťažila azda najviac, ako sa dalo. Zaradila sa do rodiny koncernu Volkswagen, čo jej prinieslo rast porovnateľný azda iba s počiatočným rozvojom z čias zakladateľov, Václavov Laurina a Klementa. Škode zostal vlastný vývoj, takže nešlo iba o montáž vozidiel iných značiek, ako sa to stalo v Bratislave. Vďaka tomu v Mladej Boleslavi doteraz vyvíjajú motory pre celý koncern VW.

Až 2,5-násobne narástol aj objem výroby. A intenzívne sa začalo pracovať na modernizácii modelového radu. V roku 1995 prišla Felicia, aj keď iba ako výrazne modernizovaný Favorit, no už aj s motormi od VW. A už to išlo. V roku 1996 Octavia, v 1999 Fabia, v 2001 Superb, v 2006 Roomster.

2009

Oprášte si na klávesnici Q

Odskok 18 rokov sa zdá ako dlhý, no Škoda sa za ten čas etablovala ako spoľahlivý výrobca automobilov s takmer neporaziteľným pomerom ceny a hodnoty. O vnútornom priestore ani nehovoriac. Od tretej generácie ho ponúkala veľa Octavia, od začiatku až mierou vrchovatou Superb. Kombíky sa stali nevyhnutnou súčasťou výrobného programu, s ktorou Škoda bodovala nielen medzi chalupármi, ale aj živnostníkmi a podnikateľmi. Rodiny si bez Octavie kombi TDI pomaly nevedeli predstaviť dovolenku.

Lenže automobilové trendy opäť ukázali nový smer a Škoda sa veľmi dobre zorientovala aj v tomto momente. Paletu rozšírila o nový segment SUV a urobila to veľmi premyslene. Najprv, v roku 2009, modelom Yeti. Tam si úspešne otestovala, že by to mohlo ísť aj týmto smerom. Zostala pri inšpirácii divočinou, načrela do nárečia domorodých obyvateľov na Aljaške a zabezpečila, že aj na slovenských klávesniciach sme si začali ľavý malíček vychyľovať vyššie, aby sme triafali písmeno Q. Kodiaq (2016), Karoq (2017) a Kamiq (2018) nás naučili, že keď sa názov začína na K a končí na Q, tak to bude SUV. Bez ohľadu na veľkosť priestranné, s množstvom nápadov na uľahčenie života a schopné zvládnuť aj terén, v ktorom by dovtedy neprekonateľná služobná Fabia už začala štrajkovať.

2016

Digitalizáciu nezastavíš

Vedel to Václav Laurin, ktorý neustále inovoval a za desať rokov sa dopracoval od bicykla k automobilu. Vie to aj súčasné vedenie automobilky, preto trendy nielen sleduje, ale snaží sa ich aj vytvárať. Digitalizácia predstavuje nové ihrisko, na ktorom uspeje ten, kto sa jej venuje. Škoda preto založila svoje kreatívne kancelárie DigiLabs v mestách ako Praha, Tel Aviv, Peking a Puna. Všetko mestá, plné mladých mozgov schopných prinášať inovatívne riešenia a hľadať cesty, o ktorých by sme pred pár rokmi ani nechyrovali. V DigiLabs rozvíjajú nové obchodné modely, hľadajú riešenia a vyvíjajú produkty súvisiace s mobilitou. Takto vznikla napríklad aplikácia Citymove, služba na zdieľanie áut HoppyGo, alebo platforma pre zdieľanie skútrov BeRider.

O tom, že digitalizácia má svoje miesto aj vo výrobe, azda netreba ani diskutovať. Priemyselná revolúcia 4.0 už predstavuje neoddeliteľnú súčasť našich životov, a tak aj výrobné linky obohacujú automatizované zariadenia s prvkami umelej inteligencie. Popri tom sa Škoda z výrobcu mení na poskytovateľa riešení mobility.

Na Slovensku sa to najviac prejavuje spustením služieb ako Škoda Go. Tá sa za rok fungovania etablovala ako najväčšia autopožičovňa na Slovensku, ktorá spája najlepšie autopožičovne Škoda pod jednu online platformu. Auto si za veľmi rozumných podmienok vypožičiate u najbližšieho predajcu Škoda a absolvujete s ním všetko, čo potrebujete. Buď ho využijete ako náhradné vozidlo v čase, keď máte vaše auto v servise, alebo s ním pôjdete na dovolenku, vyskúšate si ho pred kúpou vlastného, alebo, ako to robí veľa záujemcov, zistíte či elektrické vozidlo spĺňa vaše potreby a požiadavky.

2020

E + Q = budúcnosť

Ak písmená K a Q znamenajú, že ide o SUV značky Škoda, tak E na začiatku názvu hovorí o ďalšej výraznej inovácii – o elektrickom pohone. Ak jemne prehliadneme malý mestský model Citigo iV, tak čisto elektrický pohon sa do Škody dostal práve prostredníctvom SUV. Ako prvý s ním prišiel model Enyaq (2020), o štyri roky Elroq a čochvíľa sa predstavia aj ďalšie modely.

Škoda však nejde len cestou čisto elektrického pohonu. Jej plug-in hybridné modely využívajú najmodernejšiu techniku a poskytujú dojazd na elektrinu do vzdialenosti 100 km. A aj s vybitou batériou prispievajú k výraznému znižovaniu spotreby, o čom sme sa presvedčili aj počas dlhodobého testu modelu Superb kombi. Ten aj na dlhých diaľničných presunoch dosahoval spotrebu minimálne porovnateľnú s najúspornejšími naftovými motormi. Škoda však nezabúda ani na ostatné druhy pohonu, a tak vo svojich modeloch ešte stále ponúka aj benzínové a naftové motorizácie. Napríklad preto, že počúva svojich zákazníkov a vie, že rôznorodosť ponuky im mimoriadne vyhovuje.

2025

Pohľad dopredu

Ak sa pozrieme do histórie, tak Škoda sa nachádza azda v najlepšej kondícii za celých 130 rokov svojej existencie. Na európskom, prípadne slovenskom trhu ponúka 9 modelových radov s ktorými zasahuje do všetkých podstatných segmentov. V ponuke má benzínové, naftové, mild-, aj plug-in hybridné modely, nechýbajú čisté elektromobily. Okrem vyššie spomínanej požičovne Škoda Go ponúka aj službu predaja certifikovaných jazdených vozidiel Škoda Plus. Takže ak rozmýšľate nad obmenou vozidla, Škoda určite nájde riešenie, ktoré vám bude vyhovovať.

Rovnako dobre si Škoda naplánovala svoju budúcnosť. Spod plachty začína vykukovať 7-miestne SUV. Ako sa vyjadril šéf automobilky Klaus Zellmer, do konca desaťročia plánuje dostať značku do prvej trojky predajov v Európe, kladie dôraz na digitalizáciu a zvyšovanie kvality služieb s pomocou umelej inteligencie. Z hľadiska pohonov Škoda aj naďalej ponúkne vyváženú kombináciu všetkých pohonov a vo výrobe sa bude snažiť o dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Okrem toho všetkého sa plánuje zamerať na rastúce trhy, pričom najväčší potenciál vidí v Indii, Vietname a v juhovýchodnej Ázii. Cieľ je jasný: stať sa poprednou značkou pre aktívnych zákazníkov, ktorí sa zameriavajú na funkcionalitu, a to nielen na domácej pôde v Európe, ale aj na rýchlo rastúcich medzinárodných trhoch. Škoda ponúkne zákazníkom širokú škálu atraktívnych modelov s elektrickým, hybridným i spaľovacím motorom, ktoré poskytujú vynikajúci pomer hodnoty a ceny, kvalitu a intuitívne funkcie.

Veľa šťastia, Škoda. Za 130 rokov si ukázala, že z možností, ktoré máš, dokážeš vyťažiť maximum. Tak nech tvoj okrídlený šíp letí pokojne ďalej.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.