Kúpili ste auto z druhej ruky?

Redakcia, 16.09.2008
Navštívili ste autobazár, kúpili si auto a teraz máte hlavu ukrytú v dlaniach, aby nebolo vidieť vaše slzy? Patríte medzi klientov, ktorí patria do dlhého zástupu ďalších a ďalších nespokojných klientov?

Podľa občianskeho združenia SOVA sú najčastejšími sťažnosťami nespokojných, slovenských klientov pochybné vlastníctvo, pretáčané tachometre a neprofesionalita malých predajcov.

Združenie SOVA prišlo k týmto záverom na základe ohlasov na knihu, „Kúpa ojazdeného vozidla nie je riziková...,“ ktorú vydalo samotné združenie. „Od júna tohto roka , sme obdržali už niekoľko desiatok podnetov voči nepoctivým predajcom, s ktorými sa na nás obrátili nespokojní občania. Mrzí nás, že predovšetkým u malých predajcov ojazdených automobilov je nepoctivosť veľmi vysoká,“ hovorí predseda združenia SOVA, Július Petrus.

Najrizikovejším faktorom sa podľa SOVA ukazujú najrôznejšie skryté, právne nezrovnalosti. Vôbec nie je výnimkou, že sa majetnícke podvody nájdu v rôznych kombináciách (vozidlo odcudzené v zahraničí, pozmenené identifikátory, nesplatený leasing, falošné doklady a iné).

Obľúbeným športom, nielen na Slovensku, je aj umelé omladzovanie automobilu. Predajca sa zníži k tomu, že zmení rok výroby alebo pretočí kilometre. Podľa SOVA tieto prípady vylepšenia ceny vozidla tvoria až 80% problémov. Nezrovnalosti sa týkajú najmä individuálnych dovozov a malých autobazárov, ktoré takto upravené vozidlo odkúpia, prípadne mu sami pomôžu k lepšej cene.

Existujú nejaké zaručené rady? Nie... ani veľkí predajcovia ojazdených vozidiel sa neubránia šikovnosti vodičov, ponúkajúcich svoje auto na predaj. Oproti malým autobazárom však majú sofistikovanejší systém pri overovaniach právnej „čistoty“ vozidiel, čím veľkou mierou znižujú riziko kúpy kradnutého či inak znehodnoteného auta.

Nemusí to byť pravidlom, aj malí „pri cestní“ predajcovia si za svojim plotom dokážu urobiť kvalitnú a pre zákazníka uspokojivú prácu. Naopak masovosť veľkých „predavačov“ áut z druhej ruky môže byť niekedy na škodu. Vďaka svojej finančnej sile dokážu odkúpiť vyžitú firemnú flotilu a rozpredať ju po jednom kuse, ako bežne používané rodinné auto. Záleží od predajcu, serióznosti a vzťahu k zákazníkovi. Giganti sa však skôr vyhnú nezákonným výkupom a následným predajom, tu majú chudobnejšie predajne „jazdeniek“ sťaženú úlohu. Samuel Vanko/SOVA