Test Seat Arona 1.0 TSI: Zhmotnenie aktuálnych trendov

Seat Arona zhmotňuje aktuálne trendy v autopriemysle a zákazníckom dopyte: estetický crossover s úsporným motorom a veľkým kufrom je vskutku presvedčivý.
Vydané  Text: 

Keď Seat prišiel s crossoverom Arona, vyvolal na internete prekvapivo pozitívne reakcie. Zvyčajne sa anonymní komentujúci neboja zverejniť kritiku k dizajnu a typu noviniek, tentokrát však španielska automobilka s nemeckou technikou oslovila aj ich.

Vonkajší dizajn a charakter

Kúpiť si novú Aronu znamená akceptovať každodenné pohľady okoloidúcich. Tento automobil svojím vyladeným dizajnom a praktickým vyhotovením karosérie púta pozitívnu pozornosť. Mohlo by sa zdať, že prísne kopíruje dizajn a charakter modelu Ateca, avšak akonáhle sa tieto dva automobily postavia vedľa seba, rozdiel v ich veľkosti priam bije do očí. Arona je viditeľne menšia, kompaktnejšia, práve toto bude dôvod ku kúpe. Je totiž šikovnejšia a obratnejšia, pritom si udržiava vysoký podvozok (až 190 mm!), skutočne veľký batožinový priestor (400 litrov), skvelú výšku posedu.

Rozpačitý interiér

Arona veľmi presvedčivo klame o svojich vlastnostiach. Vyzerá skoro ako terénne auto, má však výlučne pohon predných kolies, hoci by platforma MQB A0 umožňovala aj 4×4. Výrobca pritom šetril kde sa dalo, v základe dostanete Aronu vzadu s bubnovými brzdami!
Aj napriek väčším rozmerom má pod kapotou iba litrový trojvalec a hoci na prvý pohľad pôsobí prémiovo až luxusne, v interiéri sa stretávame skôr s nepoddajnými tvrdými plastmi a nie celkom praktickými odkladacími priestormi. V tomto ohľade si Arona môže podať ruku s Kia Stonic. V priestore pre vodiča a spolujazdca chýba napríklad priestor pre odkladanie okuliarov, zato je tu bezdrôtová nabíjačka na mobil.
Veľmi nešťastne, takmer pod pákou ručnej brzdy, je dvojica držiakov na nápoje a úzke plechovky, avšak bez možnosti prekrytia. Lakťová opierka má šikovné rozmery a možnosť nastavenia jej dĺžky, ale jej vnútorný priestor je malý, takmer nepoužiteľný. Všade chýbajú madlá, ktoré by pri nastupovaní a vystupovaní ocenil nielen dôchodca, ale aj my, 30-roční starci.
Pasažieri vzadu majú pevnú čalúnenú lavicu bez lakťovej opierky, operadlá sa sklápajú v pomere 3:2/3:1. Sedenie v Arone je vzadu aj vpredu komfortné, schopné plniť svoju funkciu aj na dlhých cestách, nevymyká sa však z priemeru. Batožinový priestor je veľký, až 400-litrový, chýbajú v ňom praktické prepážky a boxy a poschodie je jeden nepoddajný kus šnúrkami pripevnený o kufrové dvere. Pre porovnanie, Stonic má kufor veľký 352 litrov, Peugeot 2008 350 litrov.

Motorizácia: Liter úplne stačí

Nami otestovaná Arona disponovala manuálnou prevodovkou a iba litrovým trojvalcovým motorom. Mohlo by sa zdať, že na taký crossover to nie je ideálna kombinácia, ale po týždňovej skúsenosti a vyše 500 kilometroch tento predsudok spoľahlivo vyvracia. Týmto nájazdom sme, mimochodom, spotrebovali jednu nádrž benzínu.
Benzínový TSI je tradične veľmi tichý a kultivovaný, iba okolo 1500 otáčok za minútu do interiéru prenikajú vibrácie. Pružnosť tohto motora je výborná, Arona zrýchľuje promptne aj vtedy, keď je už na tachometri 100 km/h a zdá sa, že ani 5000 otáčok za minútu ju ešte nebolí. Spotreba medzi 6 až 8 l/100 km je prijateľná, pri manuáli je finálny údaj o spotrebe priamo závislý na vodičovi. V každom prípade mu bude Arona po vôli, avšak nie je to športové vozidlo, má vyšší podvozok a je to cítiť pri každej ostrej zákrute. Čo neoslovilo, bola príliš mäkká a až na vrchu zaberajúca spojka. Po týždni si na to vodič úplne zvykne a jej mäkkosť nerieši, avšak prvé kilometre pripomínajú jazdu na staršom aute. Celkovo sa Arona ovláda ľahko, posilňovač riadenia bez problémov porovnám s Mercedesmi, ale subjektívne pôsobí riadenie ako nie veľmi precízne. Budem sa opakovať, že Arona nie je športové auto – minimálne nie v tejto konfigurácii. Taká Arona FR má adaptívne tlmiče a jazdné režimy Seat Drive Profile, čo športovej dynamike vozidla nepochybne prospeje.

Zhodnotenie

Arona, Stonic, Kona alebo Peugeot 2008? Seat má svoje nespochybniteľné klady, v porovnaní s konkurentmi je však akousi srdcovkou. Predovšetkým krásny dizajn, pekný interiér, veľký kufor a vyšší podvozok, to všetko hrá v rozhodovaní o novom aute významnú úlohu.
Testovaný model XCELLENCE bol vybavený pútavými 17-palcovými diskami Dynamic Nuclear Grey, cúvacou kamerou, multimediálnym centrom s farebným displejom, bezkľúčovým systémom, funkciou Park Pilot a čiernobielym inverzným displejom pred volantom, avšak v celkovej cene viac ako 20-tisíc eur. Za túto cenu som očakával o niečo hodnotnejší interiér, precíznejšie riadenie a budem krutý: aj o kúsok lepšiu spotrebu!

Technické údaje Seat Arona XCELLENCE 1.0 TSI CR 6-G 85kW

Motor benzínový preplňovaný R3, 999 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 5000-5500 ot./min.
Krútiaci moment 200 Nm pri 5000 -5500 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka.
Brzdy kotúčové. Pneu. 205/55 R 17.
Batožinový priestor 400 dm3
Rozmery: 4138×1780×1552 mm, rázvor 2 566 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 187/1 710 kg, objem nádrže 40 l.
Najvyššia rýchlosť 182 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,8 s
Spotreba 9 / 4,4 / 5 l /100 km
Emisie CO2 114 g/km
Cena od/testované auto: 18 660 €/20 692 €
Konkurenti: Peugeot 2008, Hyundai Kona, Kia Stonic




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.