Americký crash test odhalil veľkú zraniteľnosť

Hviezdičky z bariérových testov dnes majú v reklamných materiáloch väčšiu váhu než výkonové parametre motora alebo spotreba. No dá sa na ne vôbec spoľahnúť?
Vydané Text: 

Pokrok v oblasti bezpečnosti dosiahnutý za posledné roky nemá v histórii motorizmu obdoby. Nezanedbateľný prínos na ňom majú nezávislé subjekty, napríklad Euro NCAP, hodnotiace automobily vlastnými kritériami. Výsledky ich testov nielenže vypovedajú o správaní sa auta v kritickej situácii, no dnes sú tiež dôležitým marketingovým nástrojom. Majú však hviezdičky dostatočnú výpovednú hodnotu o skutočnej bezpečnosti? Ako konfrontácia sa ponúka napríklad hodnotenie organizácie IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), ktorú možno považovať za obdobu Euro NCAP z druhej strany Atlantiku. Ich metodika hodnotenia pasívnej bezpečnosti sa v zásade príliš nelíši, štyri z piatich testov, čelný náraz s polovičným prekrytím do deformovateľnej bariéry, bočný náraz, prevrátenie auta a náraz zozadu si v podstate vzájomne zodpovedajú. Podstatne odlišný je piaty americký test, zavedený v roku 2012, náraz do pevnej bariéry s prekrytím 25%, rýchlosťou 40 mph (64 km/h). Prekážka vtedy smeruje iba na štvrtinu plochy auta, zväčša sa vyhýbajúc hlavným deformačným zónam, čo je často takmer fatálny zásah. Náraz pritom zodpovedá reálnym podmienkam, napríklad ak sa dve protiidúce autá nedokážu úplne vyhnúť, alebo ak auto krajnou časťou čelne narazí napríklad do stĺpa. IIHS hodnotí čiastkové i celkové výsledky štyrmi stupňami, dobrý, akceptovateľný, kritický a zlý. ![tvs7A8tMqkk](http://img.youtube.com/vi/tvs7A8tMqkk/0.jpg) V zatiaľ poslednej sérii testov Američania preverili 12 automobilov, z ktorých väčšina je známa i u nás, Chevrolet Volt, Ford C-MAX Hybrid, Fiat 500L, Hyundai Veloster, Mazda5, MINI Cooper Countryman, Mitsubishi Lancer, Nissan Juke, Nissan Leaf, Scion xB a dvojičky Scion FR-S a Subaru BRZ. A mnohé veru nedopadli práve najslávnejšie, hoci v Európe patrili k najlepším. Kameňom úrazu bol práve test s 25% prekrytím.[](#77494) Stručne a jasne, s najvyšším hodnotením v najprísnejšom teste skončil jediný automobil, MINI. Pri náraze obstála jeho karoséria a na dostatočnej úrovni bola i súhra čelného a bočného airbagu, ktorý musel zachytiť vodiča po tom, čo sa auto po náraze vychýlilo do strany. Pretože i ostatné testy dopadli dobre, MINI získalo hodnotenie „Top Safety“.
Mini Cooper Countryman Ako akceptovateľné, teda s druhou najvyššou známkou skončili pri náraze s 25% prekrytím Volt, C-MAX Hybrid, Lancer, FR-S a BRZ. Keďže sa tento test vykonáva iba krátko, podľa pravidiel IIHS stačí na získanie najvyššieho celkového hodnotenia „Top Safety“ najvyššie hodnotenie z ostatných skúšok a hodnotenie z neho aspoň akceptovateľný, čo pätica spĺňa.
Chevrolet Volt S najnižšou známkou z testu s malým prekrytím odišla trojica Fiat 500L, Nissan Juke a Nissan Leaf. Akým takým pozitívom je aspoň fakt, že zranenia pri náraze by nezasiahli hornú časť tela a že ostatné testy prebehli v poriadku.
Fiat 500 L Úplne najhoršie dopadla Mazda5, ktorej sa nielenže pri náraze otvorili dvere, ale ani sa jej nenafúkol bočný airbag, čím sa zaradila k zatiaľ najhorším testovaným automobilom Kia Forte a Toyota Prius. Zlyhala navyše i pri previerke odolnosti voči bočnému nárazu.








Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.