TEST Volkswagen Tiguan 1.5 TSI evo2 6G: Rozumná voľba s novým motorom poteší najmä cenou.

Čo musí spĺňať ideálne rodinné auto? Malo by byť úsporné, priestranné a predovšetkým bezpečné. To všetko spĺňa aj Volkswagen Tiguan s modernizovaným motorom 1.5 TSI pod kapotou.

Zmeny na motore sa dotkli hlavne techniky.
Cena auta je pod 30-tisíc eur!
Vydané  Text: 

Súčasná generácia Volkswagenu Tiguan sa pomaly, ale isto dostáva do finálnej fázy svojho životného cyklu. S Tiguanom v druhej generácii po modernizácii som sa pred časom stretol v relatívne slušnej výbave R-line s dvojlitrom pod kapotou a pohonom 4MOTION. Avšak tentokrát sa test tohto obľúbeného SUV niesol v inom duchu. Išlo o základnú výbavu, po ktorej pravdepodobne siahne veľa Slovákov, no to podstatnejšie bolo pod kapotou nového Volkswagen Tiguan 1.5 TSI.

TEST Volkswagen Tiguan R-Line 2,0 TSI 4MOTION: Skvelý spoločník na dlhé cesty

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Evolúcia obľúbeného motoru

Pravdepodobne posledný redakčný test Volkswagenu Tiguan v súčasnej generácii sa totiž točil hlavne okolo vynoveného agregátu 1.5 TSI evo2. Benzínový turbomotor s objemom 1 498 centimetrov kubických prešiel v roku 2022 miernou evolúciou, ktorá ho pripravila pre nadchádzajúce modely koncernu. Prvým autom s vynoveným motorom z generácie EA 211 sa stal modernizovaný T-Roc. Postupne sa však novinka dostala aj pod kapotu Tiguanu a teraz ju mám pred sebou.

S predchádzajúcim vydaním obľúbeného agregátu od Volkswagenu som mal v minulosti už viacero stretnutí. Kedysi som ho mohol otestovať ešte v tretej generácii Škoda Octavia, v SEAT Arona s pohonom na CNG, Volkswagen T-Cross, v Škode Fabia Monte Carlo či dokonca v aktuálnej generácii Volkswagenu Golf. Môžem teda povedať, že daný motor som už otestoval azda v každej kombinácii, v ktorej sa na trhu ponúka. Nový Tiguan s evolučnými zmenami „jedna-päťky“ ma tak nemohol ničím prekvapiť. Skôr sa len potvrdili viaceré silné vlastnosti kultivovaného a úsporného agregátu.

Výkon zostal

Samotnú recenziu teda zameriam predovšetkým na moje poznatky z týždňového používania Volkswagen Tiguan 1.5 TSI evo2 6G s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Že sa vám tieto hodnoty zdajú povedomé? Nemýlite sa! Volkswagen totiž zmeny na tomto motore zameral hlavne na techniku, nie na zvyšovanie výkonu. Vynovený agregát sa tak môže právom pochváliť kultivovanejším prejavom a častejším chodom na dva valce.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Ihneď po naštartovaní si pravdepodobne zásadnejšie zmeny na prejave auta ani nevšimnete. Subjektívne mi prišlo štartovanie tichšie, ako napríklad v autách zmienených vyššie, avšak to môže byť spôsobené väčšou dávkou izolačného materiálu zabraňujúceho prechodu zvukov do interiéru. Avšak za volantom sú niektoré rozdiely skutočne citeľné.

Vynovený motor 1.5 TSI je kultivovaný a ponúka ekonomickú prevádzku.

Častejšie na dva valce

Ide predovšetkým o prácu na dva valce. Volkswagen už v tlačovej správe pri príležitosti uvedenia evolúcie svojho motoru uviedol, že režim Active cylinder management (ACT) bude zasahovať do chodu častejšie. Potvrdzujem. Tiguan s týmto motorom jazdil približne o 30% častejšie na dva valce v porovnaní s jeho predchádzajúcim vydaním. Navyše samotný prechod medzi štvorvalcovým a dvojvalcovým režimom je teraz ešte lepší. Ak sa naň totiž skutočne nezameriate, nemáte šancu ho postrehnúť.

Ďalším zaujímavým poznatkom je, že dvojvalcový režim po novom pracuje v širšom spektre otáčok. Volkswagen Tiguan 1.5 TSI nemal problém dokonca ani s miernou akceleráciou bez toho, aby došlo k aktivácii zostávajúcich valcov. Takýto manažment zdrojov má navyše priaznivý vplyv na spotrebu. Aj keď je Tiguan väčšie a ťažšie auto, ako ostatné mnou testované „jedna-päťky“, spotreba bola v niektorých ohľadoch porovnateľná, ako pri Fabii Monte Carlo s automatickou prevodovkou.

Pripravený na budúcnosť

Motor evolučne prešiel významnou modernizáciou techniky, ktorá vo finále znížila jeho dopad na prostredie. Nachádza sa v ňom napríklad turbo s variabilnou geometriou lopatiek, plazmou potiahnuté steny valcov znižujúce trenie, piesty s integrovanými chladiacimi kanálmi alebo priame vstrekovanie paliva s tlakom až 350 barov. Na druhú stranu sa hlavne v nízkych otáčkach môže zdať motor mierne pridusený.

Nový trojcestný katalyzátor s filtrom pevných častíc, umiestnený v jednom module, má na tom tiež svoj podiel. Práve tieto dve časti majú zásadný dopad na emisie. Poďme ale späť k motoru a jeho spojeniu s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Ako som už uviedol, miestami so cítil, že motor je mierne výkonovo pridusený a to predovšetkým v nízkych otáčkach. Ideálne spektrum otáčok na jeho chod bolo medzi 2 400 až 2 700. Vtedy do interiéru prechádzalo len minimum vibrácií a jeho reakcie na plyn boli priame bez výrazného „okna“.

Menej ako sedem!

No a ako na tom bola spotreba? Osobne som očakával, že sa dlhodobo dostanem na hodnotu cez 7 litrov, nakoľko váha auta 1536 kilogramov a jeho vyššia stavba a tým pádom aj horšia aerodynamika by sa na tom mohli sčasti podpísať. Prekvapením ale bolo, že finálna spotreba sa ustálila na cifre 6,7 l/100km. Pre porovnanie, v teste Volkswagenu T-Cross s týmto motorom pred modernizáciou a automatom bola finálna spotreba totožná.

V meste si 1.5 TSI evo2 s nádrže ukradlo len 7,2 l/100 km. Na diaľnici to bolo len 7,1 l/100 km. Ak sa opäť pozrieme na menší a ľahší T-Cross, Tiguan je na tom porovnateľne. Príjemný pohľad na údaje z palubného počítača bol najmä na okreskách. Viaceré zmeny v technike totiž stlačili spotrebu len na 5,5 litra na 100 km, pričom si viem predstaviť, že pri rozumnejšej práci s plynom by to bolo aj pod 5 litrov. Nový motor je tak nielen pripravený na budúce modely koncernu, ale je predovšetkým úsporný a dobre odladený.

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI ako voľba rozumu

No a čo povedať k samotnému autu? Za mňa osobne musím pochváliť dielenské spracovanie. To sa prakticky nijako nelíši od najvyšších výbav Tiguanu. Aj keď testovaný kúsok bol len v základnej výbave, ponúkol dostatočné množstvo techniky. Osobne si myslím, že práve táto konfigurácia bude v nadchádzajúcich mesiacoch patriť medzi vyhľadávané. Jednak za to môže dobrá výbava a jednak aj cena. Veď testovaný Volkswagen Tiguan 1.5 TSI evo2 6G stál príjemných Cenník Tiguan. Bohatá ponuka miesta, moderné technológie, prvotriedny interiér, pohodlné sedadlá a nový motor za tú cenu určite stoja.

Technické údaje Volkswagen Tiguan 1.5 TSI evo2 6G
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 509 x 1 839 x 1 660 mm
Rázvor  2 678 mm
Prevádzková hmotnosť 1 536 kg
Najväčšia celková hmotnosť 1 980 kg
Objem batožinového priestoru 615 / 1 655 litrov
Výkon motora 110 kW / 150 koní
Krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 až 3 500 otáčkach
Kapacita nádrže 58 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 9,9 s
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Spotreba – test 6,7 l/100 km
Cena – test 29 290 eur

 





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.