TEST: Volkswagen T-Cross 1,5 TSI ACT je veľkým autom v malom balení. Je mu vôbec čo vytknúť?

Volkswagen T-Cross je na našich cestách pomerne obľúbeným autom. Zistil som, prečo to tak je…
Vydané  Text: 

Po dlhej dobe som sa opäť v rámci testu posadil za volant Volkswagenu. Ako fanúšik tejto značky a koncernu ako takého som mal pomerne veľké očakávania. Do rúk sa mi dostalo najmenšie SUV z dielne nemeckej značky, model T-Cross. A to hneď s tým najlepším pod kapotou. ### Známa klasika Volkswagen T-Cross je mnohým ľuďom dobre známy. Na cestách ho môžete stretnúť v pomerne hojných množstvách. A niet sa čomu diviť. **Auto, ktoré má dĺžku len 4 120 milimetrov dokonale zapadne do mestskej džungle**. Jeho zvýšený podvozok **so svetlou výškou 184 milimetrov** je zase obrovským lákadlom hlavne keď zoberiete do úvahy „takmer dokonalý“ stav našich ciest. Doteraz som mal možnosť testovať autá tejto kategórie len s litrovým turbomotorom pod kapotou. Tentokrát však zasadám za volant najsilnejšej motorizácie, ktorá sa do T-Crossu a jeho koncernových súrodencov montuje.
Už po prvých pár metroch cítim rozdiel. **110 kW a 250 Nm, ktoré ponúka agregát 1,5 TSI ACT s automatickou 7-stupňovou prevodovkou DSG je na pomerne nízku hmotnosť T-Crossu viac než dostatočných**. Auto je ťažké len 1 324 kilogramov čiže ten, kto bude hovoriť, že motor je na auto slabý, evidentne jazdí na kolobežke. ### Aj T-Cross kope Reakcie na plyn sú natoľko citlivé, že v režime SPORT dokáže aj malý T-Cross pekne kopnúť. Celkovo bolo možné vďaka nastaveniu jazdného profilu (príplatok 130 €) vyberať zo štyroch nastavení auta. Prvým bol **ECO**. Po jeho zvolení mal T-Cross možno trošku pomalšie reakcie na plyn a taktiež softvér nedovolil motoru vytočiť sa do vyšších otáčok. Daňou za takéto správanie bolo na môj vkus o niečo väčšie podtáčanie samotného agregátu. Pri voľnobehu sa auto preplo do neutrálu a dopomohlo to k plachteniu, čo má vo výsledku dopad na spotrebu.
Tí, ktorí si však nepotrpia na prepínanie jazdných režimov, majú k dispozícii režim **NORMAL**. Reakcie na plyn sú také, ako by ste čakali a podtáčanie je do značnej miery eliminované. Tento režim však zdedil jednu vlastnosť z toho ekologického, a tou je práca s voľnobehom. Prevodovka sa nebojí vyradeného stupňa a tým sa opäť znižuje spotreba.
No a napokon je tu najzaujímavejší **SPORT**, ktorý dokáže poriadne zmeniť charakteristiku auta. Okrem toho, že celkovo stuhne riadenie, softvér motoru dovolí vyskočiť aj do vyšších otáčok. To je pozitívom hlavne keď potrebujete okamžitý výkon, no zo skúsenosti viem, že ani ten športový režim nemusí byť z hľadiska dopadu na prostredie najhorším. Počas testu som si totiž všimol, že na okreskách je rozdiel v spotrebe medzi režimom NORMAL a SPORT len asi 2 deci na 100/km v prospech klasického nastavenia auta. A to nie je nič, s čím by sa nedalo žiť. A aby som nezabudol, je tu aj možnosť individuálnej konfigurácie auta podľa svojich potrieb. Tá sa ukrýva pod režimom **INDIVITUAL**.
### Nezruinuje vám rozpočet Za celý týždeň monitorovania spotreby som bol príjemne prekvapený. V prvom rade treba dať do pozornosti, že spotrebu som meral vždy s vypnutým systémom Start&Stop. Moje zistené hodnoty sú nasledovné. **V meste si** v závislosti od spôsobu jazdy **dokáže T-Cross z nádrže odpiť 6,7 až 7,4 litra na 100 km**. **Diaľnica je za príjemných 6,5 až 6,9**, no a potom sú tu **okresky**. Na nich som dokázal jazdiť **so spotrebou len 5,2 až 5,5 litra na 100 km**, čo je skutočne slušné číslo. T-Cross s týmto motorom sa tak aj vďaka nameranej spotrebe usadil medzi tými lepšími autami, ktoré sa mi kedy dostali do rúk. **Z dlhodobého hľadiska sa spotreba ustálila na hodnote 6,7 litra na 100 km**.
**Kde je však sila Volkswagenu najväčšia, je nepochybne kvalita spracovania**. Na interiér auta som vždy pomerne náročný a možno mávam niekedy aj predsudky. Preto som bol chvíľkovo sklamaný, keď som zistil, že palubná doska je vyrobená z tvrdého plastu. Avšak po týždni tomu úplne rozumiem. Testoval som autá, v ktorých bol tvrdý plast použitý na palubnej doske porovnateľný s hračkou z obľúbeného detského čokoládového vajíčka. Avšak tu to tak nebolo. ### Skvelé spracovanie Tvrdý plast má skvelé spracovanie a jeho povrchová úprava nijakým spôsobom neprezrádza jeho identitu. Nejde však len o spracovanie palubnej dosky. **Celkovo bol interiér zložený s nemeckou precíznosťou**, a preto aj keď som hľadal kde sa dalo, nikde som nenašiel vŕzgajúce dielce. Všetko sedelo tak, ako má a podhľad na pomerne masívnu palubnú dosku horizontálne rozdelenú zaujímavou lištou s trojuholníkovou štruktúrou mohol byť mierne zavádzajúci. A to v tom, že som si niekedy pripadal ako vo väčšom SUV.
**Príjemným bodom boli aj samotné sedadlá, na ktoré sa vďaka zvýšenej stavbe karosérie nielenže dobre nastupovalo, ale taktiež sa na nich dobre sedelo**. Nemali síce žiadne výrazné športové bočné vedenie, ale pravdepodobne to bola ich silná stránka. Materiál bol príjemný na dotyk a ich pevnosť bola dostatočná na pohodlné zvezenie aj na dlhšej trase.
Miesto na zadných sedadlách bolo taktiež dostatočné. Pamätám si dobu, kedy veľké SUV mali vzadu toľko miesta, ako dnes malý T-Cross. Možno aj preto ho nazývam veľkým autom v malom balení. **Za seba som si sadol bez problémov a pred kolenami mi zostalo ešte 5-6 centimetrov miesta a to aj napriek tomu, že mám 183 centimetrov.** ### Zvládne aj náročnú prácu Ponuka miesta sa však nekončila zadnými sedadlami. Pokračovala aj za nimi, kde **T-Cross disponuje batožinovým priestorom s kapacitou až 455 litrov**. Testovaný model mal navyše v kufri umiestnenú ešte dojazdovú miestošetriacu rezervu (príplatok 100 €), no aj tak dokázal bez akýchkoľvek problémov zhltnúť niekoľko balení zeminy na jarnú údržbu záhrady a 25 kilogramové vrece zemiakov. A aby toho nebolo málo, v kabíne sa dá prepravovať aj väčší strom s výškou cez 2 metre a k tomu aj traja cestujúci. Ako? To sa nepýtajte. Len mi jednoducho verte.
**T-Cross počas testu dokázal zaujať na viacerých frontoch**. Jedným bol motor, ktorý je skutočne skvelý. Druhým bolo spracovanie, ktoré vo svojej kategórii len ťažko hľadá konkurenciu. Tretím bola ponuka miesta, s ktorou súvisí aj jeho prepravná kapacita. Ak by som mu mal predsa len niečo vytknúť, možno by to z môjho uhlu pohľadu bola absencia digitálneho prístrojového štítu. Ale to len preto, že som asi príliš rozmaznaný. [CAR id=17144]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.