Malý veľký hybrid / Dlhodobý test Honda HR-V 1.5 i-MMD Advance Style

Honda HR-V je perfektným príkladom všestranného úsporného mestského rodinného auta, ktoré sa nezľakne ani väčších úloh.

Či toto tvrdenie platí, budeme skúmať najbližšie tri mesiace v dlhodobom teste.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 4/2023
Vydané  Text:  Juraj Hrivnák

Honda HR-V je tu už s nami nejaký ten piatok a vyzerá, že ľudia si ju obľúbili. Často ju vídam ako druhé auto zaparkované pred domami v prímestských štvrtiach. Neraz vedľa prémiových nemeckých limuzín či veľkých SUV.

Nečudujem sa. Honda veľmi zapracovala na vnímanej kvalite, čo sa odzrkadlilo na materiáloch použitých v interiéri, na kvalite infotainmentu, ale aj na prepracovanosti podvozka a jazdných vlastností. Takže ani popri mercedesoch nepredstavuje presadnutie do Hondy nejaký šialený kultúrny šok.

A menšie rozmery spolu s oveľa nižšou spotrebou skrátka dávajú v mestských úlohách oveľa väčší zmysel. Plus schopnosť preniesť vďaka magickým zadným sedadlám vysoké predmety, ktoré by sa inak nezmestili ani do tých najväčších SUV, má tiež svoje neodškriepiteľné čaro. Aké to teda je, žiť s Hondou HR-V dlhodobo? Na to sa pozrieme v našom dlhodobom teste. Teraz je čas na predstavenie a prvé dojmy.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Druhé ahoj

Prvý kontakt s týmto konkrétnym kusom už máme za sebou. Toto auto sme totiž v redakcii už mali, ale dávno a iba na týždeň. Vtedy bol za písanie testu zodpovedný náš mladý kolega Martin Gašparík. Páčilo sa mu riadenie, variabilita a kvalita interiéru. Ja som bol pre zmenu na predstavení tohto modelu v zahraničí a prvé dojmy sa niesli taktiež v tomto duchu. Vzhľadom na profil testovacej trasy vo mne však zostalo zopár otáznikov týkajúcich sa pohonnej jednotky. K tej sa dostaneme o chvíľu.

Inzercia

Inzercia

Poďme si pripomenúť, čo to máme pred sebou. Honda HR-V ťaží zo slávneho mena, ktoré niesol jeden z prvých crossoverov vôbec. S prvou, ale ani s poslednou generáciou nemá tento model nič spoločné.

Honda si dala za úlohu vytvoriť auto s športovými proporciami a, div sa svete, napriek dĺžke iba 4 340 mm sa jej podarilo vytvoriť SUV, ktoré má vábivú siluetu s dlhou kapotou a (aspoň vizuálne) kratšou kabínou posunutou dozadu, a predsa veľmi pohodlne privíta štyroch dospelých cestujúcich.

Priestor na zadných sedadlách je obdivuhodný. Miesta na kolená je toľko, že sme mali sklon porovnávať ho s limuzínami. Vlastnosť, ktorá HR-V odlišuje od všetkých konkurentov, je variabilita. Kufor nemá papierovo veľký objem, no po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne príkladná rovina. Sem naložíte všeličo. Tento trik však dokáže kadekto, preto Honda pridáva ešte schopnosť zdvihnúť sedáky zadných sedadiel nahor.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Aj vďaka rovnej podlahe bez stredového tunela tu vznikne alternatívny prepravný priestor, ktorý sa pýši nevídanou výškou, keďže siaha od úplnej podlahy auta až po strop. Kvetináče so stromčekmi môžete prevážať postojačky.

Veľmi sa mi páči spôsob, ako sa so sedadlami manipuluje. Sedáky jednoducho vyklopíte hore a opornú nohu, ktorá z nich trčí, sklopíte nadol. Tým sedadlá zafixujete v tejto polohe. Ak ich chcete vrátiť naspäť, postup je opačný. Najprv ich odistiť zdvihnutím nohy, potom sklopiť. Cvak! A je to. Paráda.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Rozdelený aj spojený

Ďalšou zaujímavosťou Hondy HR-V je jej pohon. Už sme sa s ním stretli aj pri ďalších modeloch Hondy, ale opakovanie je matka múdrosti: tvorí ho 1,5-litrový atmosférický štvorvalec s variabilným časovaním ventilov i-VTEC, ktorý dosahuje maximálny výkon 79 kW (107 k). Maximálny výkon auta je však 96 kW (131 k), ako je to možné? Nuž tak, že za hýbanie autom je väčšinu času zodpovedný elektromotor s výkonom práve tých 96 kW, a čo je ešte podstatnejšie, s krútiacim momentom 253 Nm.

Spaľovací motor väčšinu času vôbec nie je spojený s kolesami a funguje iba ako generátor elektrickej energie.

A keďže má menší maximálny výkon než elektromotor, je tu aj batéria, ktorá funguje ako zásobník. Pointa je jednoduchá: keď sa spaľovací motor prepne do režimu generátora, riadiaca jednotka mu môže zvoliť také otáčky a také zaťaženie, kde tento motor funguje najefektívnejšie – to znamená že na vyprodukovanú elektrickú energiu spotrebuje najmenej paliva.

Pri každej premene energie z jednej formy na druhú však dochádza k stratám, a tak inžinierom vyšlo, že na diaľnici by bolo efektívnejšie motor zapojiť aj priamo do hry. Tak to tak spravili. Honda HR-V má teda aj spojku a jeden jediný diaľničný prevod. Predstavte si to tak, ako keby mala iba šestku.

Fungovanie v praxi Znie to komplikovane, no skutočnosť je jednoduchá: Honda HR-V sa po odmyslení zvuku (a teda je si čo odmýšľať) správa ako elektromobil. Zrýchľuje jemne, bez radenia a s okamžitými reakciami na plyn, brzdí rekuperáciou. Ak dôjde šťava batériám, zapojí sa pri nízkom zaťažení do hry motor tak, aby ste o ňom prakticky nevedeli.

Vrčí si kdesi v úzadí pri nízkych otáčkach a produkuje elektrinu pre batériu ukrytú v batožinovom priestore (preto ten malý objem kufra) a pre elektromotor. Avšak keď chcete výkon, jeho otáčky vystrelia do výšin a to už nie je až taká príjemná skúsenosť. Inžinieri Hondy sa síce snažili zbaviť vysávačového efektu a auto miesto toho, aby držalo konštantne maximálne otáčky ako konkurencia, sa naozaj tvári, ako keby radilo prevodové stupne. Žiaľ, problém je inde: motor je slabo odhlučnený.0

Je pravda, že pri bežnej jazde v meste o ňom väčšinu času neviete, no keď raz potrebujete ozaj zrýchliť, nastane obrovský rozdiel v hluku v kabíne a nie je to príjemné. Na diaľnici už elektromotor potrebuje neustále dokrmovať energiou vytvorenou z benzínu, takže tam už atmosférický motor počujete stále a ste iba pár milimetrov stlačenia plynového pedála od toho, aby ste ho poslali do maximálnych otáčok.

Opäť pripomínam, že otáčky mi neprekážajú. Prekáža mi rozdiel medzi tichom pri bežnej jazde a hlukom pri dynamickej.

Oveľa lepšie

Spotrebe a dynamike sa môžeme venovať aj v ďalších dieloch dlhodobého testu.

Pozrime sa ešte na palubnú dosku. Tá je naozaj veľmi pekná, vypracovaná z hodnotných materiálov a aj farebne krásne zladená. Kožou (alebo asi skôr koženkou) čalúnená palubná doska dodáva kabíne punc luxusu a práve vďaka nemu sa Honda HR-V nebojí mať za suseda v garáži prémiového konkurenta z nemeckého trojlístka. Chválim, že japonskí inžinieri majú rozum a dopriali vodičovi tlačidlá na ovládanie dôležitých vecí.

Navyše jednotlivé ovládače (najmä tie na klimatizácii) majú naozaj krásne vypracovaný chod tlačidiel a otočných ovládačov, takže pocit kvality je zaručený.

Infotainment je na začiatku veľmi jednoduchý, ale hlbšie v menu vás poteší pekne vypracovanými ilustračnými obrázkami. To hodnotím taktiež veľmi pozitívne. Trochu menej pochopenia u mňa má prístrojový panel. Ten je často poloprázdny a niektoré údaje sú na ňom akoby len náhodne rozhádzané.

Ovládanie asistenčných systémov je navyše komplikované – najprv treba siahnuť na tlačidlo pri vodičovom ľavom kolene a následne cez volant vybrať asistenčný systém, ktorý chcete ovládať. Celkovo však HR-V ponúka veľmi príjemný koncept ovládania.

Poteší aj kompatibilita s Apple CarPlay a Android Auto, ako aj veľká bezdrôtová nabíjačka v strede palubnej dosky a štedrá zásoba USB portov. Na bezdrôtovej nabíjačke však budete musieť svoj mobil často naprávať, pretože nemá žiadne usmerňovacie prvky.

Keď sa mobil dostane mimo potrebného priestoru, prestane sa nabíjať, alebo sa začne prehrievať. Maximálna výbava Testovaná Honda HR-V má najvyššiu výbavu Advance Style. To znamená viacfarebné vyhotovenie interiéru, kompletnú výbavu asistenčnými systémami vrátane funkcie čiastočne autonómneho riadenia, cúvaciu kameru, vyhrievané čelné sklo, Full LED svetlomety, dvojzónovú klimatizáciu, navigáciu a mnoho ďalšieho.

Život s ňou bude, najmä v meste, hotová malina. Ale mesto nie je to jediné, čo pre kompaktnú hybridnú Hondu chystáme. Zostaňte naladení!

 

 

Technické údaje Honda HR-V 1.5 i-MMD Advance Style
Výkon 79 kW (107 k) pri 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 131 Nm pri 4 500 – 5 000 ot./min
Pohon a podvozok 1-st. automatická prevodovka), pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu náprava s torznou priečkou. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 225/50 R18.
Batožinový priestor 304/1 290 dm³
Rozmery 4 340 × 1 866 × 1 582 mm, rázvor 2 610 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 452/1 870 kg, objem nádrže 40 l.
Najvyššia rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h  10,7 s
Spotreba 5,4 l/100 km
Emisie CO2 122 g/km
Cena 27 490/33 090 €

 


Zdroje:  auto motor a šport č. 4/2023








Pokračujte na ďalší príspevok »