TEST OPEL ZAFIRA-e LIFE: Mikrobus na elektrinu jazdí lepšie ako v nafte, dojazd nemusí byť problém

Elektrický mikrobus má luxusný interiér, mimoriadne kultivovaný pohon a veľmi nízke prevádzkové náklady. Našiel Opel recept na ideálny mikrobus do mesta? Vyzerá to tak, že áno.
Vydané  Text: 
* Opel Zafira-e Life je elektrický mikrobus, predáva sa od 40 890 € vrátane DPH. * Je to vlajková loď modelového radu Zafira Life: neprichádza o žiadne komfortné či bezpečnostné prvky, ale pridáva kultivovaný elektrický pohon. * Fakticky sa nelíši od [Opel Zafira Life s naftovým motorom](https://www.autoviny.sk/testy/122214/test-opel-zafira-life-l-8-miest-a-automat-za-menej-ako-35-tisic-eur-je-dobry-biznis-aj-pre-rodiny), ktorého test si prečítate v tejto recenzii. * Elektrický dojad je slabší, podľa WLTP je to 231 – 329 km, reálny dojazd je veľmi závislí od vonajšej teploty, jazdného štýlu a profilu trasy. * Dojazd však nemusí byť problém, ak má prevádzkovateľ vozidla jasno v tom, ako chce vozidlo využívať a vie plánovať trasy. * Výkon pohonu dosahuje rovných 100 kW (136 koní) a silu 260 Newtonmetrov. Na mikrobus to nie je práve najviac, ale po teste tieto parametre považujeme za celkom dostačujúce. * Ku každému elektrickému alebo hybridnému vozidlu Opel získate Opelektrikartu nabitú na 10 000 km jazdy.
Účelný vyvážený dizajn, ktorý lahodí oku a zároveň pôsobí nadčasovo. Toto sa značke Opel naozaj vydarilo. Dokonca aj tá zelená tabuľka s evidenčným číslom vyzerá na tomto aute dobre. Všimnite si ostrý svetelný podpis tvorený LED pásmi. V základnej výbave dostanete iba halogénové svetlomety, vo výbave sú za doplatok 870 € alebo v sérii výbav Business Elegance a Elegance dostanete už xenón. LED svetlomety v predaji nie sú.
OPEL ZAFIRA-e LIFE sa na Slovensku predáva od 40 890 € vrátane DPH. Ide o vlajkovú loď modelového radu Zafira Life, čo je vidno už na prvý pohľad. Oranžový metalický lak je za príplatok 600 €, no krásne zatmavené zadné okná Solar Protect sú súčasťou sériovej výbavy Business Edition. Disky z ľahkej zliatiny sú k dispozícii v sérii od druhého stupňa výbavy s názvom Edition, prípadne za doplatok 750 €.
OPEL ZAFIRA-e LIFE sa predáva v dvoch dĺžkových vyhotoveniach: M a L. M má dĺžku 4956 mm, dlhšia verzia L až 5306 mm. Preto je variabilný aj objem batožinového priestoru za posledným radom sedadiel - M má 4,2 m3, zatiaľ čo verzia L až 4,9 m3. Naživo vyzerá tento priestor ohromujúco, nepochybne aj vďaka svojej výške, ale chýbajú mu akékoľvek praktické doplnky. Napríklad tu nie sú žiadne háčiky na zavesenie tašiek, skrinky na bokoch alebo obyčajné siete. Tento priestor je prednostne určený na batohy a cestovné tašky. Aspoň, že v základnom vyhotovení nájdeme upevňovacie kovové oká pre sťahovacie popruhy.
Zadná časť interiéru OPEL ZAFIRA-e LIFE je nevšedne variabilná, jednotlivé sedadlá totiž môžete nielen posúvať v pozdĺžnom smere po kovových koľajniciach, ale aj ich celkom vyberať, otáčať a usporiadať do protismeru jazdy, pričom medzi druhý a tretí rad umiestnite stôl.
Predné sedadlá sa veľmi nelíšia od tých zadných, takže skrátka neprídu ani vodič a jeho spolujazdec. Poteší, že lakťové opierky majú k dispozícii obaja, sú pomerne pevné a robustné a medzi sedadlami je vždy dosť miesta na prechod do zadnej časti interiéru.
Zadný rad s tromi sedadlami - nejde o čalúnenú lavicu, ale samostatné sedadlá s vysokými bočnicami a polohovateľnými operadlami, ktoré spríjemňujú cestovanie. Všetky sedadlá majú aj bezpečnostné úchyty ISOFIX pre pripevnenie detskej sedačky.
Predné sedadlá v nami testovanej konfigurácie disponovali elektrickým nastavovaním, pamäťovými slotmi a koženým čalúnením - vyhrievanie sedadiel preto v zimnom období nachádza každodenné využitie. Naopak, v lete budú kožené sedadlá spôsobovať potenie chrbta. Priaznivo hodnotíme aj ergonómiu sedadiel.
Minimalizmus, ktorý dáva zmysel: rozumieme, že mechanické tlačidlá sa stávajú minulosťou, napriek tomu ich máme radi. Radšej, ako tie virtuálne, pretože sú dedikované, majú hmatovú odozvu a môžete sa spoľahnúť, že tam vždy budú, keď na ne siahnete bez pozerania sa.
Interiér pre vodiča: jednoduchý, no hodnotný a pekný. Z ergonomického hľadiska nemáme veľmi čo vytýkať, práve naopak, chválime skvelú polohu volantu, výhľad z vozidla a dobrú dostupnosť všetkých ovládacích prvkov. Snáď len tie povrchové materiály by mohli byť hodnotnejšie a ocenili by sme väčší dôraz na detaily, aby predný interiér kvalitatívnemu štandardu zadnej časti.
Parkovacia kamera nevyniká kvalitou obrazu, to musí uznať aj Opel. Pridanou hodnotou je pohľad z hora, je však vygenerovaný s oneskorením a nezodpovedá aktuálnej situácii v okolí vozidla. Obraz sa totiž vytvára postupne, keď cúvate, teda má zmysel len na zobrazovanie statických objektov, ako zaparkovaných áut, čiar či obrubníkov.
Jednoduchý panel pre voľbu jazdných režimov a ovládač prevodovky v prevedení shift-by-wire. Všimnite si vyhradené tlačidlo B, ním aktivujete režim intenzívnej rekuperácie energie, takže pri uvoľnení akceleračného pedála začne auto citeľne brzdiť. Táto funkcia nachádza využitie predovšetkým pri jazde z kopca.
Monitor spotreby energie zobrazený na stredovej obrazovke.
Praktické riešenia na dosah prstov vodiča: otváranie a zatváranie bočných dverí prebieha elektricky a môžete aktivovať aj detskú poistku. Nemusíte preto vychádzať von z auta a nastavovať detskú poistku kľúčom.
Dve parkovacie brzdy: Jedna je na ovládači prevodovky, druhá tu dole napravo pod sedadlom vodiča.
Jednoduchý účelný prístrojový panel, ktorý využíva digitalizáciu v miere, ktorá je naozaj potrebná. Rýchlosť, energetická vyťaženosť elektrického pohonu, stav nabitia batérie a potom súhrn dôležitých údajov na displeji.
Head-up displej je spravidla skvelým doplnkom pre akýkoľvek automobil. Umožňuje sledovať rýchlosť, nastavenie tempomatu/obmedzovača a posledné zaregistrované dopravné značky priamo vo výhľade na vozovku. To, že sa obraz premieta na vyhradené sklíčko, nepovažujeme za nedostatok.
JAZDNÉ VLASTNOSTI hrajú v prospech modelu Zafira-e Life. V porovnaní so spaľovacím pohonom je ten elektrický dokonale kultivovaný, do interiéru neprenikajú vibrácie ani hluk od pohonu a rozjazdy môžu byť pri citlivej práci s akceleračným pedálom celkom plynulé. Rovnako jemné môže byť spomaľovanie a zastavenie. Predurčenie do mestského prostredia tento pohon zvýhodňuje, ale mikrobus zvládne bezproblémovo aj diaľnice - s dlhým rázvorom si udržiava priamy smer a stabilitu, snáď len v zákrutách musíte dbať na pohodlie pasažierov viac ako v malom aute.
### Technické údaje Opel Zafira-e Life (2022)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »