Historický okamih: Na Slovensko prichádza automobilka Geely, ukázala nám svoj prvý model
Čínsky gigant Geely predáva modely pod viacerými značkami, dá sa prirovnať k nemeckému Volkswagenu.
Vydané Text: Erik Stríž
Xue Cook (Geely) a Viktor Molnar (Grand Automotive) po podpise distribučnej zmluvy 4.11.2022 v Budapešti
Aktuálne sa Geely ako automobilka sústreďuje na Európu v rámci strategického plánu Intelligent Geely 2025. Vybudovalo niekoľko dizajnérskych a výskumných centier vrátane Göteborgu a Frankfurtu a chce využiť technologickú vyspelosť svojich vozidiel, aby bola konkurencieschopnou pre etablované značky. Portfólio značky pozostáva z množstva modelov. V roku 2021 predala viac ako 2,2 milióna áut pod názvom vlastných a európskych dcérskych spoločností. V našom regióne stojí za automobilkami ako Volvo, Polestar či Lynk & Co.
Grand Automotive pôsobí v Európe od roku 2002 a v Maďarsku od roku 2019 – teraz zastupuje celkovo 8 automobilových značiek v 13 krajinách.
Prvým modelom značky Geely, ktorý sa oficiálnou cestou dostane aj k nám, bude Geometry C.
### Autá značky Geely
**Geely Geometry C je kompaktný hatchback** s elektrickým pohonom a futuristickým vzhľadom, ktorý vyniká najmä chýbajúcim grilom na prednej maske. Toto auto sa už skrátka nehrá na to, že je klasickým automobilom so spaľovacím pohonom.
Geely Geometry C (2023)
Geely Geometry C (2023)
Geely Geometry C (2023) - interiér
Vysúvacie kľučky dverí s nápisom GEELY na modeli Geometry C
Logo značky Geely na modeli Geometry C, pod ním predná kamera
Geely Geometry C (2023) - elektrický motor uložený vpredu pod kapotou
**SUV-kupé Geely Tugella** je vôbec prvé vozidlo, ktoré Geely vyvinulo na podvozkovej architektúre CMA-G (Compact Modular Architecture), ktorú poznáme zo značky Volvo. Tieto stredne veľké podvozky vznikli vo výskumnom centre China Euro Vehicle Technology Centre vo švédskom Göteborgu.
SUV-kupé Geely Tugella (2022)
Automobil má vynikať výbornou aerodynamikou, výrobca zmieňuje hodnotu 0,325, čo by mal byť aerodynamický koeficient Cd alebo súčiniteľ odporu vzduchu Cx. Nie je najlepší na trhu, najefektívnejšie vozidlá v tomto kontexte sa už približujú k hranici 0,2, hodnotu od Geely však môžeme považovať za veľmi priaznivú.
Tugella zaujme predovšetkým dizajnom, ale aj technologickým vybavením. Tak napríklad v interiéri sa na displejoch zobrazuje operačný systém GKUI Geely Smart Ecosystem, ktorý podporuje aj rozpoznávanie tváre FACE-ID System, zrejme sa pomocou nej načítava zodpovedajúci profil vodiča s uloženými prefenciami nastavenia sedadla, zrkadiel či klimatizácie. Tento systém tiež sleduje výrazové prostriedky vodiča, napríklad aj to, ako často zíva, takže má byť schopný upozorniť na únavu vodiča a odporučiť prestávku.
Motorizácie modelu Tugella v súčasnosti zahŕňajú konvenčné pohony na benzínový štvorvalec 2.0 s preplňovaním, ale aj mild-hybrid a tiež plug-in hybrid. Geely v tomto modeli používa dve automatické prevodovky: 7-stupňovú mokrú dvojspojkovú DCT a 8-stupňový Aisin.
Napriek veľkej príťažlivosti SUV-kupé Geely Tugella zatiaľ nemáme informácie o tom, že by sa tento automobil čoskoro dostal aj k nám. Zatiaľ to vyzerá tak, že Geely sa na trhoch u nás a našich susedov bude sústreďovať skôr na elektromobily.
Recenzia a redakčný test Truune Eight (8)
Aktualita, Aktuálne, Biznis, Čína, Geely, Geely Bo Rui Ge, Geely Emgrand Ev, Geely Geometry C, Geely Jia Ji, Geely Tugella, Geely Xingyue L, Grand Automotive, Nový Model, Obchod, Slovensko
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk