Test Renault Arkana E-Tech: Benzín so 4-stupňovou prevodovkou a dva elektromotory na 3 km jazdy. Znie to všelijako, ale Arkana je skvelé auto
Keď sa s Arkanou dobre zladíte, odvďačí sa vám spotrebou len 4,7 l/100 km. Pritom to nie je plug-in hybrid.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

Keď sme pred rokmi na internete čítali prvé správy o tom, že Renault vyrobil SUV-kupé, boli sme tak trocha nadšení. Bolo pre nás schladením, že krásne auto s dizajnom predných partií v štýle aktuálneho Megane a zadnými partiami pripomínajúcimi BMW X4 bude určené len pre východné trhy, no vzápätí niekoľkých mesiacov sa Arkana predsa len dostala aj k nám. Domnievali sme sa, že práve takýto model na trhu chýbal – príťažlivé neprémiové kupé s proporciami crossovera, malého esúvečka, ktoré navyše nestojí veľa.
V modeli Arkana sa teda zhmotnili sny mnohých motoristov a aj dnes, keď je vozidlo nejaký ten čas v predaji, ostáva veľmi atraktívnym kúskom na cestách. Hodí sa úplne všade, ale k takému rodinnému domu s modernou architektúrou v lukratívnej štvrti blízko okresného mesta azda najviac. Má totiž schopnosť zvládať akékoľvek porcie kilometrov, nielen tie mestské, čo je typické pre nové crossovery. Keď sme s týmto vozidlom na otočku absolvovali cestu z Bratislavy do poľských Katowíc a späť, Arkana nás presvedčila, že vie byť rovnako imidžovým autom, ako aj prostriedkom, ktorý vás s rodinou pohodlne odvezie na dovolenku. Navyše s veľmi priaznivou spotrebou.


Renault Arkana v skratke:
Inzercia
- SUV-kupé s dĺžkou 4 568 mm a svetlou výškou podvozka až 200 mm;
- má rázvor 2 720 mm, hmotnosť 1,5 tony a užitočné zaťaženie do 540 kg (v závislosti od verzie);
- batožinový priestor má kapacitu 513 dm3, verzie E-TECH s o niečo menej kvôli trakčnej batérii: 480 dm3;
- v predaji je iba s benzínovými elektrifikovanými pohonmi, aktuálne od 24 300 €, verzia E-TECH aktuálne od 25 400 €;
- ako full-hybrid E-TECH zapína elektrický pohon priebežne počas jazdy, takže sa často prejavuje ako elektromobil či plug-in hybrid;
- základná výbava obsahuje Full LED svetlá, aktívne udržiavanie v pruhu, zadné parkovacie senzory a kameru, infotainment Easy Link 7″ a prístrojový panel so 4,2″ displejom.


Jeden z najkomplikovanejších pohonov?
Základom pohonu Arkany E-Tech full hybrid je 1,6-litrový benzínový motor SCe bez preplňovania. Ide teda o atmosférickú klasiku adaptovanú na potreby novej doby, ktorej výkon dosahuje prekvapivo skromných 69 kW. Zdá sa to byť málo a je to tak naozaj, pre auto ako je Arkana by sme ako základ radšej videli niečo s výkonom 110 kW.

Lenže nie je všetko iba o číslach. Okrem spaľovacieho motoru Arkana pod kapotou prevádzkuje aj dva ďalšie motory, už elektrické.
Prvý silnejší slúži na podporu samotnej jazdy s výkonom 36 kW a silou 205 Nm. Tento elektromotor je súčasťou prevodovky. Slabší elektromotor dosahuje výkon 15 kW a dosahuje krútiaci moment 105 Nm. Ani dovedna tieto čísla nie sú práve fascinujúce, ale opäť sa ukazuje, že na tom až tak nezáleží. Funguje totiž ako štartér-generátor, ktorý sa stará o štartovanie motora a zároveň o prvé metre jazdy. Renault uvádza, že za ideálnych okolností Arkana E-Tech full hybrid dokáže v meste jazdiť až 80 percent času na elektrinu a šetriť 40 percent benzínu. To je príliš veľkorysý optimistický odhad, ale je pravda aj to, že elektrické motory sa skutočne zapájajú do činnosti veľmi často.
Najzaujímavejším prvkom celého pohonu hybridného systému Arkany je však absencia spojky.
Čo je na tejto Arkane azda najzaujímavejšie, je fakt, že v pohone chýba klasická spojka. V tomto prípade je nahradená elektrickým motorom, ktorý priebežne vyrovnáva otáčky medzi jednotlivými prevodovými stupňami benzínového motora a radenie samotných stupňov je koncipované elektronickými aktuátormi. Pre benzínový motor sú vyhradené štyri rýchlostné stupne a pre elektrický motor prvé dva. Tento komplikovaný systém vo výsledku pracuje veľmi slušne, vlastne nebadane.
Pri prudkej akcelerácii sa síce Arkana odprezentuje miernym vysávačovým efektom, ten však rýchlo odznie a po dosiahnutí stabilnej rýchlosti už motor pracuje kultivovane a pokojne. Počas prvých metrov pri dôraznej akcelerácii možno pozorovať lenivejší nástup krútiaceho momentu, čo sa umocňuje pri akcelerácii do kopca.
Dodajme, že v mild-hybridnej Arkane sa využíva dvojspojková 7-stupňová automatická prevodovka EDC.

Elektrická jazda na hybride
Renault Arkana E-Tech full hybrid jazdí na elektrinu vskutku často. V prvom rade pri každom rozjazde, prvý a druhý prevodový stupeň sú vyhradené pre elektromotor. Trakčný akumulátor s kapacitou 1,2 kWh by teoreticky vystačil na 3 kilometre čisto elektrickej jazdy, ale počítač často vyhodnotí, že je predsa len čas zapnúť spaľovací motor a tieto tri kilometre vlastne nikdy nedosiahnete. Lenže počas samotnej jazdy si veľmi skoro začnete všímať často svietiacu kontrolku „EV“ na prístrojovom paneli. Vtedy Arkana jazdí iba s pomocou elektrického motora s max. výkonom 36 kW. Pri jazde bez záťaže stabilnou rýchlosťou sú energetické nároky na udržiavanie v pohybe pomerne nízke, takže aj 1,2 kWh batéria môže slúžiť na pomerne dlhej trase.

Pripomeňme, že Arkana E-Tech full hybrid sa nenabíja káblom, ale iba počas samotnej jazdy. Na tento účel dokonca výrobca zakomponoval do hybridu aj polohu páky prevodovky „B“, ktorú obyčajne vídame v plug-in hybridoch a elektromobiloch. S týmto režimom auto samočinne brzdí hneď po uvoľnení plynu a rekuperáciou získaná energia je priamo odosielaná do trakčného akumulátora s neveľkou kapacitou. Výhodou malej kapacity je, že sa rýchlo nabije znova a je pripravená napájať elektromotory.
Sprievodným efektom polohy prevodovky B je menšia potreba používať brzdový pedál. Ak plynový pedál uvoľníte včas, auto začne spomaľovať nie brzdou, ale elektrickým motorom. Ten sa vtedy stáva generátorom elektrickej energie.
Jazdné vlastnosti
Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, stotožňujem sa s tým, čo o Arkane E-Tech píšu ostatní kolegovia novinári.
Ide o auto, ktoré nie je trhačom asfaltu, ale skôr príjemne naladeným vozidlom na každodenné použitie, ktoré dokáže naplniť aj potreby vodiča s ofenzívnym jazdným štýlom. Oceňujem optimálne naladený podvozok, ktorý stále dáva možnosť pocítiť kontakt s vozovkou, ale účinne filtruje jej nedokonalosti v záujme dosahovania lepšieho komfortu na zadných sedadlách. Spoza volantu máte dojem dobrej kontroly nad vozidlom aj vo vysokej rýchlosti, snáď len hluk prenikajúci do kabíny by mohol byť odhlučnený lepšie. Počas jazdy diaľnicou už na pasažiera vzadu musíte hovoriť zvýšeným tónom hlasu, aby vám rozumel. V ostrých zákrutách sa pomerne skoro prejaví mierne nedotáčavý charakter vozidla a z pozície vodiča si tak začnete dávať pozor napríklad na výjazdy z diaľnice.
Týždňový redakčný test sme zavŕšili so spotrebou 6,7 l/100 km a pri väčšej snahe o šetrenie paliva sme v meste dosiahli 4,7 l/100 km. To je ešte o deci benzínu menej, ako avizuje výrobca v rámci metodiky WLTP.

Pochvala za interiér
Renault Arkana bez ohľadu na stupeň výbavy poteší každého nového majiteľa tým, že mu poskytne hodnotný priestor s ergonomickým potenciálom. Interiér nie je minimalistický, využíva ešte pomerne veľa tlačidiel a mechanických ovládacích prvkov, vrátane panelu klimatizácie. Za toto Arkane fandíme.
Napriek tomu, že sa nesnaží napodobňovať prémiu, pôsobí interiér kvalitným dojmom vďaka obkladovým materiálom a rozumnému mixu textúr. Je tu aj lesklá čierna, ale v miere, ktorá nebude vodiča nútiť neustále utierať odtlačky prstov a prach.



Páka prevodovky je zo skutočného hliníka, pôsobí pevne a vďaka vrchnej ploche so syntetickou kožou slúži ako madlo na zápästie.
Stredový displej je orientovaný na výšku a virtuálne tlačidlá majú väčší rozmer, takže ich používaniu nie je potrebné venovať veľa pozornosti. Tieto dobré kredity trocha stráca infotainment, ktorý nie je vždy responzívny a občas reaguje pomalšie, najmä počas spustenej navigácie.

Predné sedadlá sú ergonomicky tvarované, ani po štyroch hodinách za volantom som nepociťoval únavu, snáď len v teplom počasí sa v tomto čalúnení človek zapotí. A napokon ešte jedna výčitka: Arkanu si kúpite len s jednozónovou automatickou klimatizáciou.




ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
SERVIS
Budú všetky nové autá na Slovensku už len s automatickou prevodovkou? Prečo?
Žijeme posledné roky, kedy je možné kúpiť nové auto s manuálnou prevodovkou.
Je to prirodzený vývoj alebo nutnosť vynútená reguláciou automobilového trhu?Zákon EÚ o čipoch je už v platnosti. Tri piliere majú zastaviť USA a Čínu
Európa sa nemieni vzdať trhu s čipmi bez boja a chce výrazne rozšíriť svoj domáci priemysel. Zatiaľ na to vyčlenila 3,3 miliardy eur.
Takzvaný Chip Act má výrazne pomôcť pri efektívnej obrane proti expanzii USA a Číny.LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hRepublika elektromobily motoristom vnucovať nechce. Zákaz spaľovacích motorov považuje za utópiu
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023MOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.