Čo to teda predo mnou stojí? BMW i4? Kde? Ja vidím nenápadné BMW radu 4 v karosárskej verzii Gran Coupé, obalené do zaujímavej matnej modrej farby z palety BMW Individual. Aj napriek limitom karosérie kupé ide o praktické 5-dverové auto s kufrovými dverami, ktoré sa otvárajú spolu so zadným oknom. Ako bonus má auto zelenú ŠPZ, ktorá vám dá nálepku bohatého ekológa zachraňujúceho planétu.


Na prvý pohľad nič špeciálne. Avšak ako človeku, čo má rád rýchle autá, mi neujdú niektoré detaily, odhaľujúce, že mám pred sebou seriózny stroj. Okamžite ma zaujali veľké 4-piestikové brzdové strmene vpredu, rozšírené blatníky vzadu či zadné pneumatiky v šírke 285/30 R20, za ktoré by sa nehanbilo ani 500-koňové auto s pohonom zadných kolies. Nenechajte sa teda oklamať, toto neviniatko vám pekne pretiahne tvár!

Pekelne rýchly
Poviete si: Načo také veľké brzdy? Načo také široké gumy na aute s pohonom všetkých štyroch kolies? Odpoveď je jednoduchá: výkon a hmotnosť.

Pod kapotou sa nachádza piata generácia pohonu BMW eDrive, ktorý okrem iného predstavujú dva elektromotory, každý na jednej náprave. Zadný elektromotor produkuje výkon 230 kW (313 k) a krútiaci moment 365 Nm, čo je mimochodom len o 10 koní menej, ako mala druhá generácia BMW M3. Ak k tomu pridáme aj predný elektromotor s výkonom 190 kW (258 k) a krútiacim momentom 430 Nm, dostaneme systémový výkon 400 kW (544 k) a mamutí krútiaci moment 795 Nm! Už na papieri to v teoretickej rovine vyzerá obdivuhodne a ešte lepšie je to v praxi.

Výkon? Surový. Odozva? Instantná. Tlak? Ó, áno. Aj tak by sa dal zhrnúť dojem, keď prvýkrát zarazím pedál na podlahu. Zrýchlením z 0-100 km/h pod 4 sekundy pasažierov doslova ochromí a výrazy ako: „ty kokos“, „to čo je“, „ježiši kriste“, ale aj ich expresívnejšie synonymá sú dennou súčasťou jazdy s i4. Jedna vec je tlak, ktorý vám zarazí hlavu do hlavovej opierky pri plnej akcelerácií, no druhá vec je úžasná priľnavosť, s akou vie i4 preniesť tento výkon na asfalt. Čo mi však vždy vráti hlavu naspäť, je pohľad na ukazovateľ aktuálnej rýchlosti. Potom si uvedomím, ako veľmi i4 klame rýchlosť. Číslo, ktoré vidím pred sebou, absolútne nezodpovedá pocitom za volantom. Napriek tomu, že má auto bezrámové okná, tak vďaka výbornému odhlučneniu a aerodynamike sa cítim doslova ako v bubline, odrezaný od okolitých vnemov.

Trochu inak
Samozrejme, netreba zabudnúť na ticho motora. Či? Ak vám chýba zvuk pohonnej jednotky, BMW poskytlo v skutku zaujímavú alternatívu v podobe umelo vytvoreného zvuku IconicSounds, na ktorom sa podieľal svetoznámy skladateľ Hans Zimmer. Zvuk však nepripomína ikonický rev šesťvalca či osemvalca, ale skôr štart stíhačky Milenium Falcon zo Star Wars. Priznám sa, že toto už bol na mňa trochu úlet a volil som radšej ticho s plným sústredením sa na jazdu.

Pán priľnavosť
Tá je na môj obdiv naozaj veľmi komfortná, a to aj napriek príplatkovým 20-palcovým kolesám. O komfort a výborné jazdné vlastnosti sa stará adaptívny vzduchový podvozok, ktorý je v mäkšom nastavení prekvapivo poddajný a auto dokonale „žehlí“ nerovnosti na cestách. Čo je však úžasnejšie, že aj v športovom režime je jazda na našich cestách plne akceptovateľná a človek si vie užiť športovú jazdu bez toho, aby mu vypadli plomby zo zubov. Súčasne je cítiť zlepšené reakcie na riadenie a hlavne stabilitu podvozku v rýchlych zákrutách. Teda neviem, či stabilita je to správne slovo. Aj navzdory vysokej hmotnosti na úrovni 2,2 tony drží toto kupé v zákrute ako na koľajniciach! Ak si do pomalších zákrut správne dobrzdíte a úvod zákruty prejdete pod miernym brzdením, potom môžete akcelerovať a viezť sa na vlne nekonečnej priľnavosti. Čerešničkou na torte sú dlhé tiahle zákruty, ktoré sú pre i4 doslova potravou. Preťaženie, ktoré vie tento dvojtonový rýchlik vygenerovať, ma absolútne očarilo. Človek chce potom stále viac zážitkov a bežne sa mi stávalo, že naplánovanú trasu som si ešte predĺžil, len aby som si mohol užívať úchvatnú prácu podvozku.

Efektívne využitie batérie
Kľúčom k úspechu je okrem spomínaných širokých pneumatík aj samotná 83,9 kWh batéria umiestnená v podlahe. Jej extrémne nízka výška len 110 milimetrov posúva ťažisko auta o 53 milimetrov nižšie ako pri konvenčnom sedane BMW radu 3, čo spolu s rozložením hmotnosti 48.1/51.9 dopomáha ku skvelým jazdným vlastnostiam.

Maximálna využiteľná kapacita batérie je 80.7 kWh a s dobíjacím výkonom 205 kW viete i4 M50 dobiť z 10% na 80% len za pol hodinu. Pre predstavu, ak si dáte počas cesty zástavku na dobíjacej stanici podporujúcej ultra rýchle dobíjanie, tak viete za 10 minút navýšiť dojazd až o 160 km! Dobíjanie prebieha aj počas jazdy vďaka inteligentnému systému rekuperácie, ktorá reaguje na vzdialenosť auta pred vami, ale aj na maximálnu povolenú rýchlosť na danej ceste. Na základe toho vozidlo automaticky rekuperuje kinetickú energiu pri priblížení sa k obci alebo k autu pred vami. Jej úroveň viete nastaviť v menu jazdných režimov, kde pri najintenzívnejšom nastavení vie rekuperovať silou 195 kW!

Dojazd uvedený výrobcom meraný podľa normy WLTP sa hýbe na úrovni 416-521 km. Náš udávaný dojazd po plnom nabití bol 382 km, ale to aj vďaka vyššej spotrebe počas športovej jazdy, ktorá sa hýbala na úrovni 26,6 kWh/100 km. Naopak, pri každodennej úspornej jazde som vedel spotrebu energie držať na hranici 20 kWh/100 km.


„Vylepšený“ interiér
Tradičný digitálny prístrojový štít zakrytý palubnou doskou je preč. Všetky vyššie spomínané údaje jazdy, ale aj mnohé ďalšie, si viete pozrieť na** dvoch zakrivených dotykových obrazovkách,**ktoré postupne uvidíme aj v ostaných faceliftovaných modeloch značky.

Je toto krok vpred? Nemyslím si. Nové užívateľské rozhranie je vcelku chaotické, čo dokonale odzrkadľuje hlavné menu s veľkým množstvom farebne podobných a veľmi ťažko rozlíšiteľných ikoniek. Netuším prečo sa BMW rozhodlo ísť touto cestou, obzvlášť keď starší systém iDrive patril k tým najlepším, s ktorými som sa kedy stretol.

Tradičný panel klimatizácie je rovnako preč a okrem rýchleho odhmlievania a vyhrievania zadného okna, sú všetky funkcie klimatizácie ovládané cez stredový displej. Našťastie je na stredovom paneli stále k dispozícií otočný ovládač s dotykovou plochou na písanie, ktorý občasnú frustráciu vie trochu zmierni.

Zaujali vás najnovšie elektrické modely značky BMW? Test extravagantného elektrického SUV nájdete tu: BMW iX xDrive50
TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
|
BMW i4 M50 |
||
Motor |
Asynchrónny točivý indukčný motor s 3 fázami a 6 pólmi |
|
Výkon |
400 kW (544 k) |
|
Krútiaci moment |
792 Nm |
|
Pohon a podvozok: Automatická prevodovka (jeden priamy prevod), pohon všetkých kolies, vpredu aj vzadu viacprvková náprava. Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu kotúčové. Pneu. 255/30 R20 a 285/30 R20. |
||
Batožinový priestor |
470 / 1 290 dm³ |
|
Rozmery: 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, rázvor 2 856 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 290/2 735 kg, využiteľná kapacita batérie 80,7 kWh. |
||
Najvyššia rýchlosť |
225 km/h |
|
Zrýchlenie 0 - 100 km/h |
3,9 s |
|
Spotreba (WLTP) |
22,5 – 18,5 kWh/100 km |
|
Dojazd (WLTP) |
520 - 416 km |
|
Min. čas DC nabíjania z 10 na 80 % |
71 min |
|
Cena/testované auto |
70 260/94 718 € |
|
Konkurenti: |
Tesla Model S, Audi E-Tron GT |
Naše hodnotenie

BMW i4 M50 je veľmi zaujímavé auto. Jazdný zážitok je len ťažko porovnateľný s ekvivalentom so spaľovacím motorom. Keďže je dokonale odizolované od okolia, motor nepočuť a vie ísť v zákrute úžasnou rýchlosťou, musí byť vodič za volantom nadmieru sústredený. Hlavne musí vnímať všetky detaily, aby vedel, či má alebo nemá auto pod kontrolou. Keď následne opadne adrenalín a človek vystúpi z auta, uvedomí si, ako fyzicky náročná je rýchla jazda v tomto „teleporte“. Áno, instantná odozva na plynový pedál láme krčnú chrbticu a do rýchlosti 150 km/h sa môže tomuto autu rovnať len máločo. Áno, jazdné výkony v zákrutách sú vďaka širokým pneumatikám a nízkemu ťažisku obdivuhodné, avšak stále tomuto zážitku chýba „wow“ efekt. Tá emócia, ktorú vyvoláva práve manuálne radenie radiacou pákou alebo pádlom pod volantom, či zvuk motora, ktorého otáčky sa blížia do červeného poľa, či „odpľutie“ do výfuku pri podradení počas dobrzdenia do zákruty. Každopádne i4 v najvýkonnejšej verzii patrí k tým najlepším elektromobilom a súčasne k jedným z najlepšie jazdiacich áut v akých som sa viezol. Za to patrí inžinierom z Bavorska môj obdiv a poklona. Ak má byť toto budúcnosť, tak je svetlejšia, ako som si myslel.
Klady
- Odhlučnenie
- Komfort / Jazdné vlastnosti
- Instatný Výkon
- Podpora 205 kW nabíjania
Zápory
- Uživateľské rozhranie
- Sedadlá s krátkym operadlom