TEST: BMW i4 M50: Rýchlik na štvrtej koľaji

Môže byť elektrické kupé naozaj zábavné? Je i4 M50 odpoveďou značky na to, ako bude vyzerať budúcnosť pojmu „radosť z jazdy“?
Vydané  Text: 
Čo to teda predo mnou stojí? BMW i4? Kde? Ja vidím **nenápadné BMW radu 4 v karosárskej verzii Gran Coupé**, obalené do zaujímavej matnej modrej farby z palety BMW Individual. **Aj napriek limitom karosérie kupé ide o praktické 5-dverové auto** s kufrovými dverami, ktoré sa otvárajú spolu so zadným oknom. Ako bonus má auto zelenú ŠPZ, ktorá vám dá nálepku bohatého ekológa zachraňujúceho planétu.
Na prvý pohľad nič špeciálne. Avšak ako človeku, čo má rád rýchle autá, mi neujdú niektoré detaily, odhaľujúce, že mám pred sebou seriózny stroj. Okamžite ma zaujali **veľké 4-piestikové brzdové strmene vpredu,** **rozšírené blatníky vzadu či zadné pneumatiky v šírke 285/30 R20,** za ktoré by sa nehanbilo ani 500-koňové auto s pohonom zadných kolies. Nenechajte sa teda oklamať, toto neviniatko vám pekne pretiahne tvár!
Bočná línia karosérie Gran Coupé dokonale odzrkadľuje športového ducha, ktorý sa v tomto aute nachádza.
## Pekelne rýchly Poviete si: **Načo také veľké brzdy?** **Načo také široké gumy na aute s pohonom všetkých štyroch kolies?** Odpoveď je jednoduchá: výkon a hmotnosť.
Drobné rozširujúce lemy svoj účel splnia, no na prvý pohľad vyzerajú trochu lacno.
Pod kapotou sa nachádza **piata generácia pohonu BMW eDrive,** ktorý okrem iného predstavujú dva elektromotory, každý na jednej náprave. **Zadný elektromotor produkuje výkon 230 kW (313 k)** a krútiaci moment 365 Nm, čo je mimochodom **len o 10 koní menej, ako mala druhá generácia BMW M3.** Ak k tomu pridáme aj **predný elektromotor s výkonom 190 kW (258 k)** a krútiacim momentom 430 Nm, dostaneme **systémový výkon 400 kW (544 k) a mamutí krútiaci moment 795 Nm!** Už na papieri to v teoretickej rovine vyzerá obdivuhodne a ešte lepšie je to v praxi.
Akokoľvek rýchlo si myslíte, že idete, v skutočnosti je to ešte viac!
**Výkon? Surový. Odozva? Instantná. Tlak? Ó, áno.** Aj tak by sa dal zhrnúť dojem, keď prvýkrát zarazím pedál na podlahu. **Zrýchlením z 0-100 km/h pod 4 sekundy** pasažierov doslova ochromí a **výrazy ako: „ty kokos“, „to čo je“, „ježiši kriste“,** ale aj ich expresívnejšie synonymá **sú dennou súčasťou jazdy s i4.** Jedna vec je tlak, ktorý vám zarazí hlavu do hlavovej opierky pri plnej akcelerácií, no druhá vec je úžasná priľnavosť, s akou vie i4 preniesť tento výkon na asfalt. Čo mi však vždy vráti hlavu naspäť, je pohľad na ukazovateľ aktuálnej rýchlosti. Potom si uvedomím, ako veľmi i4 klame rýchlosť. Číslo, ktoré vidím pred sebou, absolútne nezodpovedá pocitom za volantom. Napriek tomu, že má auto bezrámové okná, tak **vďaka výbornému odhlučneniu a aerodynamike** sa cítim doslova ako v bubline, odrezaný od okolitých vnemov.
Športové sedačky majú výborné bočne vedenie, no dĺžka operadla nebola na moju postavu (190 cm) dostatočná.
### Trochu inak Samozrejme, netreba zabudnúť na ticho motora. Či? Ak vám chýba zvuk pohonnej jednotky, BMW poskytlo v skutku zaujímavú alternatívu v podobe umelo vytvoreného zvuku **IconicSounds,** na ktorom sa podieľal svetoznámy skladateľ Hans Zimmer. **Zvuk však nepripomína ikonický rev šesťvalca či osemvalca,** ale skôr **štart stíhačky Milenium Falcon zo Star Wars.** Priznám sa, že toto už bol na mňa trochu úlet a volil som radšej ticho s plným sústredením sa na jazdu.
Ak chcete zažiť maximálny výkon, režim SPORT BOOST je to pravé "orechové".
## Pán priľnavosť Tá je na môj obdiv naozaj **veľmi komfortná, a to aj napriek príplatkovým 20-palcovým kolesám.** O komfort a výborné jazdné vlastnosti sa stará **adaptívny vzduchový podvozok,** ktorý je v mäkšom nastavení prekvapivo poddajný a auto **dokonale „žehlí“ nerovnosti na cestách.** Čo je však úžasnejšie, že aj **v športovom režime** je jazda na našich cestách plne akceptovateľná a človek si vie **užiť športovú jazdu bez toho, aby mu vypadli plomby zo zubov.** Súčasne je cítiť zlepšené **reakcie na riadenie a hlavne stabilitu podvozku v rýchlych zákrutách.** Teda neviem, či stabilita je to správne slovo. **Aj navzdory vysokej hmotnosti na úrovni 2,2 tony** **drží toto kupé v zákrute ako na koľajniciach!** Ak si do pomalších zákrut správne dobrzdíte a úvod zákruty prejdete pod miernym brzdením, potom môžete akcelerovať a viezť sa na vlne nekonečnej priľnavosti. Čerešničkou na torte sú **dlhé tiahle zákruty, ktoré sú pre i4 doslova potravou.** **Preťaženie, ktoré vie tento dvojtonový rýchlik vygenerovať,** **ma absolútne očarilo.** Človek chce potom stále viac zážitkov a bežne sa mi stávalo, že naplánovanú trasu som si ešte predĺžil, len aby som si mohol užívať úchvatnú prácu podvozku.
## Efektívne využitie batérie **Kľúčom k úspechu** je okrem spomínaných širokých pneumatík aj samotná **83,9 kWh batéria umiestnená v podlahe.** Jej **extrémne nízka výška len 110 milimetrov** posúva ťažisko auta o 53 milimetrov nižšie ako pri konvenčnom sedane BMW radu 3, čo spolu s rozložením hmotnosti 48.1/51.9 dopomáha ku skvelým jazdným vlastnostiam.
Nízky posed, rozmiestnenie pedálov dokonalé, pozícia za volantom ideálna. Proste BMW.
**Maximálna využiteľná kapacita batérie je 80.7 kWh** a s dobíjacím výkonom 205 kW viete **i4 M50 dobiť z 10% na 80% len za pol hodinu.** Pre predstavu, ak si dáte počas cesty zástavku na dobíjacej stanici podporujúcej ultra rýchle dobíjanie, tak viete za 10 minút navýšiť dojazd až o 160 km! Dobíjanie prebieha aj počas jazdy vďaka **inteligentnému systému rekuperácie,** ktorá reaguje na **vzdialenosť auta pred vami,** ale aj na **maximálnu povolenú rýchlosť** na danej ceste. Na základe toho vozidlo automaticky rekuperuje kinetickú energiu pri priblížení sa k obci alebo k autu pred vami. Jej úroveň viete nastaviť v menu jazdných režimov, kde **pri najintenzívnejšom nastavení vie rekuperovať silou 195 kW!**
Ideálne nastavenie na rýchle prejazdy kľukatými cestami? Toto je môj "setup". Z i4 tak spravíte pekelne rýchle a výborne ovládateľné auto.
**Dojazd** uvedený výrobcom meraný **podľa normy WLTP sa hýbe na úrovni 416-521 km.** **Náš udávaný dojazd po plnom nabití bol 382 km,** ale to aj **vďaka vyššej spotrebe počas športovej jazdy,** ktorá sa hýbala na úrovni **26,6 kWh/100 km.** Naopak, **pri každodennej úspornej jazde** som vedel spotrebu energie držať na hranici **20 kWh/100 km.**
Na tento pohľad si budete musieť zvyknúť. Čoskoro ho uvidíte v takmer každom novom BMW.
## „Vylepšený“ interiér **Tradičný digitálny prístrojový štít zakrytý palubnou doskou je preč.** Všetky vyššie spomínané údaje jazdy, ale aj mnohé ďalšie, si viete pozrieť na** dvoch zakrivených dotykových obrazovkách,**ktoré postupne uvidíme aj v ostaných faceliftovaných modeloch značky.
Riadený chaos, aj tak by sa dalo nazvať hlavné menu nového systému iDrive.
**Je toto krok vpred? Nemyslím si.** Nové užívateľské rozhranie je vcelku chaotické, čo dokonale odzrkadľuje hlavné menu s veľkým množstvom **farebne podobných a veľmi ťažko rozlíšiteľných ikoniek.** Netuším prečo sa BMW rozhodlo ísť touto cestou, obzvlášť keď starší systém iDrive patril k tým najlepším, s ktorými som sa kedy stretol.
Tradičný panel klimatizácie je rovnako preč a okrem rýchleho odhmlievania a vyhrievania zadného okna, sú **všetky funkcie klimatizácie ovládané cez stredový displej.** Našťastie je na stredovom paneli stále k dispozícií otočný ovládač s dotykovou plochou na písanie, ktorý občasnú frustráciu vie trochu zmierni.
Zaujali vás najnovšie elektrické modely značky BMW? Test extravagantného elektrického SUV nájdete tu: [BMW iX xDrive50 ](https://www.autoviny.sk/testy/123025/prva-jazda-s-kontroverznym-bmw-ix-xdrive50-za-136-tisic-eur-skvely-podvozok-uplne-ticho-a-ohromny-vykon-taketo-maju-byt-luxusne-elektromobily)

 

 

 

Inzercia

Inzercia

Inzercia

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

Inzercia

Inzercia

 

BMW i4 M50

Motor

Asynchrónny točivý indukčný motor s

Inzercia

Inzercia

Inzercia

3 fázami a 6 pólmi

Výkon

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

400 kW (544 k)

Krútiaci moment

792 Nm

Pohon a podvozok: Automatická prevodovka (jeden priamy prevod), pohon všetkých kolies, vpredu aj vzadu viacprvková náprava. Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu kotúčové. Pneu. 255/30 R20 a 285/30 R20.

Batožinový priestor

470 / 1 290 dm³

Rozmery: 4 783 × 1 852 × 1 448 mm, rázvor 2 856 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 290/2 735 kg, využiteľná kapacita batérie 80,7 kWh.

Najvyššia rýchlosť

225 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

3,9 s

Spotreba (WLTP)

22,5 – 18,5 kWh/100 km

Dojazd (WLTP)

520 – 416 km

Min. čas DC nabíjania z 10 na 80 %

71 min

Cena/testované auto

70 260/94 718 €

Konkurenti:

Tesla Model S, Audi E-Tron GT





Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Povinná čierna skrinka v autách: Čo sleduje nové monitorovacie zariadenie?

  • Doteraz výrobcom stačilo do áut montovať predprípravu na čiernu skrinku, tento rok už v nich už bude musieť byť monitorovacie zariadenie.

     Poslúži napríklad vtedy, keď sa bude dokazovať zodpovednosť za dopravnú nehodu - nie však vždy. Prečítajte si o téme čierna skrinka v autách viac v našom príspevku.