TEST: SEAT Arona FR Family 1,0 TSI 6G je autom do pohody. Má nejaké chyby?

SEAT Arona je skvelým spoločníkom. V meste obratná a na diaľnici úsporná. Samotná Arona aj preto patrí k vyhľadávaným autám na našom trhu. Má vôbec nejaké slabé stránky?
Vydané  Text: 

Ak sa pozriem spätne do tabuliek s testovanými autami na tento rok, zistím, že SEAT Arona sa v nich vyskytuje pomerne často. Rok 2022 som začal z pohľadu testovania práve Aronou, ktorú som si mohol vyskúšať vo verzii Xperience s litrovým motorom v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG. Pred tým som mal k dispozícii aj Aronu s pohonom na CNG a nedávno sa kolega zviezol na malom Španielovi s [vrcholným motorom 1,5 TSI](https://www.autoviny.sk/testy/123883/test-seat-arona-15-dsg-v-meste-to-nekonci). Malý crossover od SEATu teda patrí k častým testovacím artiklom. Má to však svoje opodstatnenie.
Po modernizácii vyzerá SEAT Arona skvele. Hmlové svetlá sa zo spodnej hrany nárazníka presunuli vedľa masky chladiča, čo spôsobilo hravší vzhľad prednej časti.
V teste sa už nebudem zameriavať na dizajn auta a na novinky, ktoré so sebou priniesla nedávna modernizácia. Každý kto sa o Aronu zaujíma, má tieto informácie v malíčku a kto nie, môže si ich prečítať v našich predchádzajúcich tohtoročných recenziách. Skôr sa na auto zameriam z pohľadu pocitového. Recenziu sa budem snažiť viesť v zmysle toho, čo Arona ponúka a prečo je na našom trhu tak obľúbená. Keďže mám už nejaké skúsenosti aj s inými motorizáciami, nevyhnem sa ani porovnaniu. A to predovšetkým s rovnakým motorom v kombinácii s automatom.

TEST: Modernizovaný SEAT Arona výrazne dospel a určite si zaslúži vašu pozornosť!

SEAT Arona potvrdzuje svoju všestrannosť a praktickosť. Počas testu nás príjemne prekvapil spracovaním interiéru, no mierne sklamal niečím iným...

### Ideálna kombinácia Práve v teste Arony s litrovým motorom a prevodovkou DSG, ktorý vyšiel [17. februára 2022](https://www.autoviny.sk/testy/123399/test-modernizovany-seat-arona-vyrazne-dospel-a-urcite-si-zasluzi-vasu-pozornost) som uviedol jednu vetu. „*Osobne by som možno siahol po inej motorizácii.*“ V prvotnej recenzii som nemal problém s motorom. Litrové TSI je pomerne jednoduchý a spoľahlivý motor, ktorý mnohých neprajníkov už viackrát prekvapil svojim prejavom. **Skôr mi nesedelo jeho spojenie s prevodovkou DSG, ktorá má už nejaký ten čas nahraný veľmi „ekologický“ softvér**. Naň som sa koniec-koncov sťažoval aj pri teste [Škody Kodiaq RS](https://www.autoviny.sk/testy/123715/test-skoda-kodiaq-rs-je-jedno-z-najlepsich-aut-koncernu-tato-vec-ma-ale-skutocne-rozculovala) či dokonca aj pri jazdení s [CUPRA Formentor TDI](https://www.autoviny.sk/testy/123765/test-cupra-formentor-tdi-ked-sa-z-benzinovej-bestie-stane-naftovy-baranok). Preto som bol rád, že som dostal možnosť otestovať si tento motor v Arone aj v spojení s manuálom. A musím povedať, že som bol milo prekvapený.
Aj keď facelift zmenil v zadnej časti len minimum vecí, Arona aj tak vyzerá dobre. Vďačiť za to môže jednoduchým líniám a čistým tvarom.
Ono by sa mohlo zdať, že 81 kW výkonu a 200 Nm krútiaceho momentu, ktoré sú vyžmýkané z litrového trojvalca sú málo. Nie je to tak. **Keď zoberieme do úvahy fakt, že Arona v tejto výbave má maximálnu celkovú prístupnú hmotnosť len 1 690 kg, pričom skutočná hmotnosť je len 1 261 kg dostávame skutočne zaujímavý pomer**. Navyše vďaka 6-stupňovému manuálu dokážete auto podržať vo vyšších otáčkach a pracovať tak s výkonom podľa svojej potreby. ### Manuál lepší ako automat? **Litrový agregát sa pritom nebojí vyšplhať aj do vyšších otáčok, čo však na druhú stranu môže mať negatívny zvukový prejav trojvalca**. Celkovo je však živý a aj so zaťažením štyrmi cestujúcimi si dokáže hravo poradiť. Stupne prevodovky sú uložené celkom logicky a aj keď vás systém malým upozornením v meste núti zaradiť šestku, viete sa aj na štvorke držať optimálnom spektre otáčok. **Práve neustále podtáčanie motora bolo niečo, na čo som sa v teste Arony s litrovým TSI v kombinácii s prevodovkou DSG najviac sťažoval**. Paradoxom pritom je, že zatiaľ čo ekologicky nastavený automat dokázal **v meste jazdiť za** 7,2 litra, s manuálom sa to dá aj za **sedem**. **Diaľnica** Arone s litrom vyslovene chutila a auto na nej bolo ako ryba vo vode. To sa samozrejme odrazilo aj na spotrebe, ktorá **bola príjemných 6 litrov**.
Motor je jednoduchý litrový trojvalec. Jeho prejav je aj napriek nízkemu objemu dynamický. Spojenie s manuálnou prevodovkou je lepšou variantou, ako spojenie s automatom.
No a napokon okresky. V pôvodnom teste som chválil hnacie ústrojenstvo za ekonomickú jazdu na tomto type ciest. Tentokrát to musím urobiť opäť. **Či s automatom alebo s manuálom, okresky sú za 5**. Namerané hodnoty pritom pochádzajú z čerstvého auta. Keď som si Aronu na test preberal mala najazdených len 16 kilometrov. A ako niektorí radi hovoria, spotreba po zabehnutí môže klesnúť. ### Čo sa nepodarilo? Aby som ale len nechválil, aj keď je pravda, že Arone ako takej je ťažké niečo vytknúť. Našiel som dve veci, ktoré mi nesedeli podľa predstáv. **Prvou z nich bola látka použitá na sedadlách**. Keďže som auto testoval v najväčších horúčavách leta, pocítil som jej nevýhodu naplno. SEAT pochopiteľne z hľadiska lepšej údržby použil na sedadlá látku, ktorú použil. Avšak v horúcich letných dňoch som bol pri klasickom sedení za volanom okamžite mokrý na všetkých častiach tela, ktoré sa sedadla dotýkali. **Možno aj z tohoto dôvodu by som siahol nie po základnom prevedení interiéru, ale po „Komfortných poťahoch Dinamica“, za ktoré si priplatíte len 305 eur**. Interiér tak navyše ešte dostane pomyselný punc prémiovosti.
Sedadlá sú potiahnuté látkou, ktorá predovšetkým v letných mesiacoch hreje viac, ako by bolo treba. Preto by som siahol po prevedení z mikrovlákna Dinamica.
Tou druhou bola **nádrž s kapacitou len 40 litrov**. Pre niekoho kto s Aronou bude jazdiť len občasne alebo krátke trasy to určite nebude problémom. **No keď si auto preberáte s dojazdom len 480 kilometrov, nie je to niečo, čo vás poteší**. Išlo pritom o reálny dojazd, ktorý sa v konečnom zúčtovaní ukázal viac-menej ako pravdivý. Preto som si s malým SEATom musel naplánovať aj nejakú tú predčasnú zastávku na čerpacej stanici. **Viem, že vzhľadom na rozmery auta je nižší objem nádrže pochopiteľný, no uvítal by som keby sa pod sedadlami nachádzal o nejakých 5-10 litrov väčší objem pre benzín aj za cenu menžieho batožinového priestoru**.
400 litrov. Presne toľko nákladu dokážete vtesnať do malej Arony. Klobúk dole!
### Skvelý spoločník Možno ešte malou chybičkou z hľadiska používateľskej skúsenosti je, že Arona má možnosť bezkľúčového odomykania len na vodičových dverách. Často sa mi však stalo, že som sa k autu priblížil z pravej strany a chcel som si len niečo vybrať, respektíve do auta niečo vložiť. Musel som tak siahnuť do vrecka nohavíc a auto otvoriť kľúčom. Ide ale len o poznatok, ktorý sa vo mne usadil kvôli rozmaznávaniu od iných výrobcov. **Auto za toto nehaním a ani mu nestrhávam body, nakoľko Arona má mnoho iných predností**.
Interirér je overenou klasikou. Všetko tu má svoje logické miesto a usporiadanie. Výhodou je, že ovládanie klimatizácie prebieha v drvivej väčšine cez mechanické tlačidlá umiestnené pod jej výduchmi.
K tým sa dostávam na záver recenzie. **Ako som už viackrát v predchádzajúcich testoch vyzdvihol, dizajn modernizovanej Arony je skutočne podarený**. Jednoduché línie a tvary sú niečo, čo oko bežného majiteľa nikdy neomrzí. Výborné predné Full LED svetlomety dokážu rozjasniť každú tmu a ich reakcie pri prepínaní medzi diaľkovým a stretávacím režimom sú takmer okamžité. Z hľadiska priestoru je Arona silným hráčom v danej triede. Cestujúcich vpredu nemusíme azda ani riešiť. Na zadných sedadlách je miesta na hlavu neúrekom, no v niektorých prípadoch je ho poskromnejšie pred kolenami. No kufor s kapacitou až 400 litrov je silným lákadlom pre ľudí, ktorí kúpu auta tohto typu zvažujú. [CAR id=17157]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.