F1 Monaco GP 2022: Viva México! Kliatba na pokračovanie a ťažká havária Schumachera.
Veľká cena Monaka je už tradične spojená s miernou nudou a malou porciou poriadneho pretekania. Keď sa však do toho zapojí počasie a zlé rozhodnutia tímov, je o zábavu postarané.
Vydané Text: David Hecl

Úvod v poradí už 79. veľkej ceny Monaka však kvôli dažďu meškal viac ako jednu hodinu. Medzitým sa riaditeľstvo pretekov vyznamenalo chaotickými nariadeniami, ktoré okrem iného každému z jazdcov prikazovali štartovať na „mokrej“ sade pneumatík. Najskôr sme videli odloženie štartu o 9 minút, následne o ďalších 7 a postupne z aktuálnych informácií o odklade úvodného kola úplne zišlo. Meškanie prvého kola súviselo jednak s počasím, ktoré sa menilo extrémne rýchlo a jednak s nefunkčnosťou svetelných tabúľ pozdĺž trate. Aspoň tak teda zneli zákulisné informácie.The starting order for Sunday#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/6ERlTOEOsk— Formula 1 (@F1) May 28, 2022
### Rolling start Pod dlhom čakaní, miernom utíchnutí dažďa a oprave traťovej elektroniky sme sa dočkali úvodu, ktorý v Monaku nikto nechce vidieť. Riaditeľstvo pretekov totiž pristúpilo k štartu za Safety Car a všetko mal teda v rukách Charles Leclerc. Ešte pred samotným štartom sme mohli vidieť úvodné zahrievacie kolo, ktoré však začiatok pretekov neznamenalo, nakoľko sa ihneď po ňom rozsvietili červené vlajky práve kvôli hustému dažďu.Properly raining now#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/ylDfGjW1Vj— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Že bude tohtoročná edícia Monaka zaujímavá, naznačilo už úvodné kolo, v ktorom sa Latifi dostal do nenápadného kontaktu s bariérou. Našťastie sa to obišlo bez väčších problémov a druhá červená vlajka vyvesená zatiaľ nebola. Keďže sa prvé kolá pretekov krúžili za Safety Car, oficiálny začiatok závodu z pohľadu jazdcov prišiel až v treťom kole. Bernd Mayländer dal povolenie k štartu a Leclerc pomerne šmykľavú trať krátko na to poriadne rozpálil. Prvé kolá v závodnom tempe síce pripomínali cestu s krehkým nákupom domov. Jazdilo sa totiž o pol minúty pomalšie, ako je bežné závodné tempo, avšak úzke uličky okruhu v Monaku viac nedovolili.LAP 1/77
The race has started behind the Safety Car
Latifi has gone into the barriers at the hairpin. He's managed to get going again#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/4GuZku8ucq— Formula 1 (@F1) May 29, 2022Inzercia
### Odvážny Gasly Už od úvodu bolo jasné, že viacerí piloti dlho na modrej sade pneumatík nevydržia. Ako prvý skúsil šťastie Pierre Gasly, ktorému len o sekundu ušiel lepší čas v kvalifikácii. V piatom kole sa so svojim tímom rozhodol presedlať na „intermediálky“, avšak ako sa ukázalo, trať bola pre ne ešte príliš mokrá. Všetko sa zmenilo už o dve kolá neskôr, kedy jazdec Alpha Tauri zasadil najrýchlejšie kolo. Od toho momentu už viacero tímov začalo pokukovať po zelenej sade a Ferrari štartovalo so svojim pekelným plánom pre Leclerca.LAP 3/77
The Safety Car comes into the pits and we are racing! #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/gY1dvFqOwO— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Trošku vzrušenia prinieslo 9. kolo a strata gripu Georga Russella v časti Nouvelle Chicane. Jeho dobiedzanie na Landa Norrisa sa však skončilo bez akýchkoľvek kontaktov a preteky mohli pokračovať.LAP 5/77
Gasly has intermediate tyres on but is currently struggling for grip #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/k1yFqEqivA— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Medzitým sa už Gasly dokonale zžil so svojimi „intermediálkami“ a v trinástom kole sa posunul na priebežná trináste miesto kedy predbehol defenzívne jazdiaceho Číňana Zhoua.LAP 9/77
— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Russell (P6) loses grip and runs straight at the Nouvelle Chicane as he pursues Norris #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/wSiv13lXxx
O kolo neskôr poskočil opäť o priečku vyššie. Jeho štatistom sa v tomto prípade stal trápiaci sa Daniel Ricciardo z McLarenu. Ten prežíva vyslovene katastrofálnu sezónu keď jeho najlepším umiestnením bolo 6. miesto z domáceho okruhu v Austrálii. Od toho momentu spoľahlivo okupuje druhú polovicu štartovacieho poľa a čoraz častejšie sa začína hovoriť o jeho klauzule v zmluve, ktorá za istých okolností umožňuje jej rozviazanie.LAP 13/77
Gasly gets past Zhou heading into Turn 5 and moves up to P13 #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/Ia6DVP7SYK— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
### Začalo sa peklo Zmeny na čele začali byť aktuálne už v 17. kole, kedy do boxov zamieril Checo Peréz a na trať sa vrátil na priebežnom piatom mieste. Krátko na to sme návštevu „pneuservisu“ mohli vidieť aj od Verstappena a Leclerca. Druhý zmienený jazdec týmto krokom začal prehlbovať svoje domáce prekliatie.LAP 14/77
— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
What a move by Gasly
The Frenchman now gets past Ricciardo at the entry to the Swimming Pool section#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/VPffuV6NUH
Dokonalé zavŕšenie priam až tragickej réžie Ferrari prišlo len o tri kolá neskôr. Najskôr sme v boxoch videli Carlosa Sainza, ktorý sa rozhodol pre najtvrdšiu zmes „slickov“ a ihneď za ním, pomerne prekvapivo, aj Leclerca. Ten na „intermediálkach“ vydržal len tri kolá pričom pôvodný zámer bol asi o niečo viac. Nasvedčuje tomu aj chaotická vysielačka, kedy najskôr dostal príkaz na návštevu boxov a v momente vstúpenia do boxovej uličky bol príkaz zrušený len preto, aby bol ihneď na to obnovený.LAP 19/77
Leclerc and Verstappen have both pitted for inters,#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/BewjaZ4fU7— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Chaos v stajni Scuderie teda o kolo neskôr využili v Red Bulle a dvojitým pit stopom nasadili obom svojim jazdcom rýchlejšie slicky.LAP 22/77
Both Ferraris come into the pits. Sainz and Leclerc are now on slicks (hard tyres)#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/By6eT1p203— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Od 24. kola sa na čele usadil Checo Peréz pred Sainzom a Verstappenom. Leclerc sa z Pole Position prepadol až na štvrté miesto, na ktorom celý závod dokončil. O pár kôl neskôr, pri nehode Micka Schumachera, v boxovej uličke doslova sršal frustráciou a nasrdením. Už teraz však môžem povedať, že do konca pretekov sa pozície na prvých miestach nezmenili. Leclerc teda nedokázal využiť obrovskú výhodu štartu z prvého miesta, ktorú Monako poskytuje. Štatisticky totiž vychádza, že až 68 % víťazov v Monaku štartovalo z Pole Position.LAP 23/77
Double stack!
Both the Red Bulls are in for slicks now#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/6jVSgWeuFI— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
### Tuhnutie krvi v žilách Obrovská dráma prišla len krátko po Red Bullom prezúvaní na slicky. Mick Schumacher tvrdo narazil so svojim Haasom do bariéry v časti Swimming Pool. Tento náraz bol tak tvrdý, že jeho monopost rozdelil na dve časti a mnohým okamžite stuhla krv v žilách. Mladý Schumacher našťastie z auta vyšiel len mierne otrasený, ale po vlastných. Ide pritom už o jeho druhú vážnu nehodu v tomto kalendárnom roku. Tým pádom je na neho kladený enormný tlak, pretože na základe jeho výsledkov z nižších kategórií a jeho mena sa od mladého Nemca očakáva omnoho viac.LAP 24/77
— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
After a frenetic opening to the race… Perez now leads! #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/3cEFwYQcDS
Samotná nehoda si vyžiadala opätovný výjazd Safety Car a následné červené vlajky. Závod bol tak pozastavený a práve v tomto bode bolo vidieť obrovskú frustráciu jednotky Ferrari. Reštart bol naplánovaný až na 17:15 miestneho času a viacerým zasväteným bolo jasné, že tohtoročná edícia Monaka sa neskončí nájazdom plných 77 kôl. Pravidlá totiž určujú maximálnu dĺžku prenosu na 3 hodiny. Do konca teda od reštartu zostávalo ešte 45 minút.A dramatic crash for Mick Schumacher
Watch all the key moments from a dramatic race #MonacoGP #F1— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
### Mexický minister obrany na scéne Samotný reštart pretekov nastal až v 33. kole a postaral sa on neskorší víťaz Peréz. Zmeny na čele ani po ňom nenastali, no zaujímavosťou bolo, že na piatej priečke dlhodobo jazdil „pán konštantný“, George Russell.The race will resume at 17:15 local time with a rolling start #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/rmCeUUfcZZ
— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Tridsiate šieste kolo prinieslo mierne vzrušenie, o ktoré sa postaralo 9 majstrovských titulov v rukách Hamiltona a Alonsa. Títo dvaja legionári si to rozdali vo vzájomnom súboji, pri ktorom došlo aj ku kontaktu. Ak má Hamilton v tejto sezóne z niečoho nočné mory, tak sú to určite zadky nových monopostov. Jeho výkony v strede poľa totiž už viackrát priniesli dlhé pretekanie za niektorým z konkurenčných áut. Tentokrát to bol Alonso, ktorého Brit do konca závodu nedokázal úspešne predbehnúť. Skončil tak za ním na ôsmom mieste.LAP 33/77
Safety Car is in… we're racing again! #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/i3MjPJKBlQ— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Trinásť minút do konca pretekov sa začala stíhacia jazda Sainza za prvým Perézom. Red Bull už skoršie prezul svoje monoposty na stretne tvrdú zmes a ku koncu závodu bolo opotrebovanie predných pneumatík červených býkov už zjavné. Ale keďže vieme, že Checo Peréz by kľudne mohol zohrávať úlohu ministra obrany, svoju pozíciu si už udržal až do konca. A to aj napriek enormnému tlaku Sainza, ktorý robil čo mohol.LAP 36/77
Hamilton (P8) is closely tracking Alonso but there's no way through right now #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/EpfnY95Hye— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
### Red Bull zvyšuje náskok Veľká cena sa teda skončila prvenstvom tímovej dvojky Red Bullu. Druhé miesto patrilo dvojke Ferrari a na treťom mieste bola jednotka Red Bullu sprevádzaná jednotkou Ferrari. Inými slovami poradie na prvých štyroch miestach bolo Peréz, Sainz, Verstappen a Leclerc. Trápenie Monačana na domácom okruhu teda pokračuje. Možno aspoň miernou náplasťou na jeho frustráciu môže byť fakt, že sa jednalo o vôbec prvú Veľkú cenu Monaka, ktorú dokončil.LAP 53/77 (13 mins to go)
Can Sainz challenge Perez for the lead before the end of the race?
The Mexican's tyres are showing signs of wear…#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/QUC7IquknZ— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Red Bull aj vďaka prvému a tretiemu miestu navýšil náskok na Ferrari v hodnotení Pohára konštruktérov už na 36 bodov. Verstappen si voči Leclercovi v hodnotení jazdcov polepšil len mierne. Svoj náskok zveľadil na 9 bodov. Víkend sa celkovo nepodaril predovšetkým Haasu, ktorému nedokončil ani jeden jazdec. Ešte pred haváriou Schumachera bol z pretekov stiahnutý jeho tímový kolega Kevin Magnussen, ktorému patrí 10. priečka v hodnotení jazdcov. Ďalšou zastávkou bude už o týždeň okruh v Baku.PEREZ WINS IN MONACO!!!
The Mexican takes the chequered flag after an extraordinary race, Sainz finishes second, Verstappen third#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/HJktBZtkVf— Formula 1 (@F1) May 29, 2022
Red Bull stretch their lead #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/WNBlKypRQp— Formula 1 (@F1) May 29, 2022

David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Republika elektromobily motoristom vnucovať nechce. Zákaz spaľovacích motorov považuje za utópiu
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hMOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.MAGAZÍN
SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio
Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.
Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023KRÁTKA SPRÁVA
ZSE prichádza s virtuálnou batériou pre elektromobil: Elektrinu zo solárnych panelov si pošlete priamo na svoj ZSE Drive
Nové služby súvisia so snahou ZSE byť komplexným poskytovateľom riešení, ktoré súvisia s elektrinou: od klasickej spotreby až po jej samotnú výrobu a virtuálnu distribúciu.