AUDI S8: Náskok vďaka technike je stále aktuálny. Spočíva v malých aj veľkých veciach
V tretej časti nášho seriálu o Audi S8 sa venujeme jeho technologickému zázemiu, ktoré rozhodne stojí za pozornosť.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

Audi S8 TFSI quattro je vrcholovou verziu modelového radu A8. Nemá síce predĺženú karosériu a rázvor ako A8 Long, lenže v tomto prípade vystupuje do popredia vodič, keďže jazdné vlastnosti vyladené pre športový zážitok ocení predovšetkým on. Audi A8 však už z princípu nezabúda na zadných pasažierov a zabezpečilo im mimoriadny luxus, počnúc veľkorysými priestorovými pomermi na zadných sedadlách cez progresívny aktívny podvozok zvyšujúci komfort až po masážne funkcie mohutných sedadiel.
Práve ponuka technológií na palube modelovej rodiny A8 bola vždy dominantným argumentom v prospech kúpy, čo výrobca sústredil do sloganu „náskok vďaka technike“. A hoci mal slogan „Vorsprung durch Technik“ premiéru v nemeckej reklamnej kampani v roku 1971, stále je nanajvýš aktuálny.
V predchádzajúcich dvoch častiach nášho seriálu o Audi S8 sme sa venovali jeho športovému potenciálu a zverejnili sme tiež rozšírený redakčný test, dnes sa pozrieme na technologické zázemie tejto športovej limuzíny.
V príspevku sa postupne venujeme nasledovným technológiám na palube Audi S8 TFSI quattro:
Technológie multimédií a infotainmentu
- multimediálny systém MMI a Audi virtual cockpit plus;
- audiosystém Bang & Olufsen s výkonom 1 920 W;
- zadné obrazovky a Rear seat remote.
Technológie pre vyššiu bezpečnosť jazdy
- parkovací a kamerový systém;
- možnosťou diaľkového ovládania
- nočné videnie.
Technológie na podvozku a pri riadení
- Aktívny vzduchový podvozok – adaptive air suspension;
- Allradlenkung – riadenie všetkých štyroch kolies;
- quattro so športovým diferenciálom;

Technológie multimédií a infotainmentu
Audi S8 je nielen samostatnou motorizáciou modelu A8, obsahuje totiž aj viacero položiek výbavy už v sérii, ktoré ostatné verzie ponúkajú ako príplatkovú výbavu, prípadne vôbec. Čo majú všetky verzie spoločné, je vyspelý infotainment MMI Navigačný systém plus s funkciou MMI touch response – to je reakcia na stlačenie virtuálnych tlačidiel na displeji tak, aby ste mali pocit mechanickej odozvy. Ide o 10,1″ stredový displej elegantne zapracovaný do palubnej dosky s doplnkovým 8,6″ displejom vyhradeným na ovládanie sedadiel a klimatizácie. V oboch prípadoch je rozlíšenie skoro nevídané, až 1540×720 pixelov v prípade veľkého displeja a 1280×660 pixelov pre displej klimatizácie. Celé prostredie infotainmentu využíva inverznú grafiku, teda biele texty a grafiky na čiernom pozadí, takže dokonale ladí s čiernym interiérom verzie S8.

Čo je pre S8 jedinečné, je 12,3″ Full HD prístrojový panel Audi virtual cockpit plus s režimom zobrazenia S Performance. My sme však počas redakčného testu Audi S8 najviac ocenili rozmerný head-up displej, ktorý sa dodáva na želanie, dokonale totiž sústreďuje vodiča na situáciu pred vozidlom a je rovnako skvele čitateľný vo dne i v noci.


Svoje si užijú aj pasažieri na zadných sedadlách, Audi im dáva k dispozícii aj audiosystém Bang & Olufsen pozostávajúci z 23 reproduktorov s 3D zvukovou reprodukciou a dosahuje výkon ohromujúcich 1 920 W. Technologickou špecialitou tohto prémiového audiosystému sú dve automaticky výsuvné akustické šošovky na palubnej doske.

Zadní pasažieri majú ďalej k dispozícii aj dve 10-palcové Full HD obrazovky s USB-C a HDMI vstupmi, jackom pre slúchadlá, online pripojením a TV tunerom. Na dosah prstov ruky potom majú aj doplnkovú obrazovku Rear seat remote, cez ktorú možno ovládať masážne, vyhrievacie a odvetrávacie funkcie zadných sedadiel a pomocou fyzických ovládačov nastavovať polohu v plnom rozsahu, či nastavovať klimatizáciu. Takto vyzerá totálny technologicko-komfortný zážitok.


Technológie pre vyššiu bezpečnosť jazdy
Bez ohľadu na to, či si zadovážite Audi vo verzii A8 alebo S8, dostanete mimoriadne bezpečné vozidlo s veľkou porciou bezpečnostných funkcií. Už v základnej výbave tak modelová rodina A8 disponuje napríklad systémom Audi pre sense front a rear (trvalé monitorovanie situácie pred a za vozidlom), adaptívny asistent jazdy s núdzovým asistentom, sledovanie dopravných obmedzení, ale aj pokrokový adaptívny tempomat s funkciou obmedzenia rýchlosti, efficiency asistentom a asistentom pre vybočenie a odbočenie.
Lenže nároční zákazníci chcú viac, Audi im preto vychádza v ústrety a v modeli S8 dodáva už v sérii nielen kamerový systém, ale jeho 360° verziu s dokonalým náhľadom na okolie vozidla s vysokým rozlíšením. Kým to neuvidíte naživo, neuveríte, kam až Audi zašlo. Navyše, kamery výborne vidia aj v takmer úplnej tme a svoje vozidlo môžete otáčať vo fotorealistickom 3D náhľade okolia ťahaním prsta po displeji.

V tomto kontexte má Audi v rukáve ešte ďalšie dve esá: nočné videnie a diaľkové ovládanie auta. Asistent nočného videnia za pomoci termovíznej kamery sleduje osoby aj zvieratá pred vozidlom, upozorňuje na ne na head-up a prístrojovom displeji a zvýrazňuje ich siluetu aj pomocou blikania matrixovými LED svetlometmi. HD Matrix LED sú už v sérii výbavy S8, na želanie sa dodávajú aj Digitálne Matrix LED svetlomety s dynamickou projekciou, ktoré po osobnej skúsenosti rozhodne odporúčame.

Napokon diaľkové ovládanie vozidla je komfortnou funkciou dodávanou v rámci paketu „Asistenčný paket Plus s parkovacím asistentom plus a možnosťou diaľkového ovládania“ a hoci nie je súčasťou sériovej výbavy, verzia S8 ho má k dispozícii len za úsmevných 112 eur. O výhodách tohto systému sa pri dva metre širokej a päť metrov dlhej limuzíne ani nemusíme baviť, uplatnenie nachádza kedykoľvek v úzkom parkovacom boxe či v garáži.
Technológie na podvozku a pri riadení
S8 ako jediný model prichádza už v sériovej výbave stredným samosvorným diferenciálom a k tomu pridáva zadný športový diferenciál. Priaznivé dôsledky pocítite predovšetkým počas divokej jazdy, keď automobil poskytne garanciu väčšej stability.
Aktívne natáčanie zadných kolies Allradlenkung zasa prináša benefity pre jazdu v meste, na diaľnici a taktiež pri parkovaní. Výhodami tejto položky za inak viac ako dvetisíc eur je priamejšie riadenie s lepšou odozvou, vylepšená agilita, stabilita pri zmene jazdného pruhu a odbočovaní pri vysokých rýchlostiach, ale aj menší uhol natočenia volantu a menší polomer otáčania. S limuzínou dlhou 5,2 metra a trojmetrovým rázvorom tak priemer otáčania dosahuje len 12,5 m.

Zatiaľ čo základná verzia podvozka Adaptive air suspension z modelov A8 reguluje výšku karosérie v rozpätí 35 mm, a to buď výberom jazdného profilu Audi drive select, alebo automaticky pri prejazde nerovnosťami a pri rýchlosti vyššej ako 120 km/h (-10 mm), v športovej verzii je podvozok východiskovo nižšie o 10 mm a pri rýchlej jazde klesne až o 20 mm. No vrcholom je práve Aktívny vzduchový podvozok – adaptive air suspension v modeli S8, z ktorého Audi vyťažilo technologické maximum.

V závislosti od zvoleného jazdného profilu reguluje výšku v rozpätí 35 mm pri rýchlosti 120 km/h automaticky klesá o 20 mm a pri každom nastupovaní a vystupovaní sa celá karoséria vozidla dvihne až o 40 mm. Vyzerá to fantasticky a tento spôsob privítania nás každý raz očaril. Potenciál dvíhať karosériu v takomto veľkom rozpätí sa ukazuje ako výhoda aj pri prediktívnom nastavení tlmičov pomocou technológie Looking-forward. S8 pomocou kamerového systému pozerá vpred a rozpoznáva nerovnosti vozovky, ktorým prispôsobuje zdvih každého z tlmičov, takže pri prejazde cez diery alebo spomaľovacie prahy ich ani nebudete veľmi cítiť – toto Audi S8 umožňuje v jazdnom režime Comfort plus. Zaujímavosťou je, že tlmiče sa prispôsobujú aj jazde v zákrute, takže pasažieri preťaženie až do 0,4 g vôbec nepociťujú.

Audi však ani toto nestačilo, a tak využilo potenciál jednotlivo nastaviteľných tlmičov aj v bezpečnosti. V spolupráci s asistentom priečnej premávky (PCM) sa vozidlo v prípade hroziaceho bočného nárazu na príslušnej strane zdvihne, tak aby nárazu čelilo čo najpevnejšej časti konštrukcie (do prahu) a minimalizovalo sa riziko zranenia cestujúcich.

Sci-fi realitou
Všetko to znie skoro ako hudba budúcnosti, no Audi S8 TFSI quattro je reálne v predaji a všetky jeho vyspelé funkcie môžete využívať každý deň. Po našej osobnej skúsenosti musíme vyzdvihnúť najmä kvality podvozka na čele s jeho dvíhaním sa pri odomknutí auta, účinnosť masážnych sedadiel a skvelý head-up displej, ktorý dokonale alternuje prístrojový panel. Nielen pre tieto vlastnosti a funkcie od nás Audi S8 TFSI quattro získalo maximálne možné hodnotenie 5 hviezdičiek v teste magazínu auto motor a šport č. 6/2022.
Zistite o Audi S8 TFSI quattro viac priamo na stránkach výrobcu audi.sk.
Typ motora | 8-valcový benzínový motor V8 so systémom priameho vstrekovania paliva s reguláciou lambda sondy, kontrolou klepania, s prepĺňaným turbodúchadlom a prepĺňaným výfukovým turbodúchadlom, Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) |
Zdvihový objem | 3 996 ccm |
Max. výkon | 420 kW (571 k) pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 800 Nm pri 2 050 – 4 500 ot./min |
Akcelerácia 0-100 km/h | 3,8 s |
Max. rýchlosť | 250 km/h |
Druh pohonu | Stály pohon všetkých kolies quattro so samosvorným stredovým diferenciálom a športovým diferenciálom vzadu |
Prevodovka | automatická, 8-stupňový tiptronic s možnosťou manuálneho radenia |
Spojka | Hydraulický menič krútiaceho momentu s regulovaným premostením priameho záberu |
Podvozok a nápravy | 5-prvkové zavesenie kolies prednej aj zadnej nápravy, vzduchový podvozok s aktívnym riadením výšky |
Objem nádrže | 82 litrov |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 11,5 l/100 km |

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
PARKOVANIE NA CHODNÍKU / DOPRAVNÁ PORADŇA
Môžem na chodníku aspoň zastaviť na vyloženie nákladu? Aké sú výnimky a kde môžem stáť na chodníku naďalej? Téma parkovanie na chodníku
Od nedele 1. októbra 2023 na Slovensku platí celoplošný zákaz zastavenia a státia motorových vozidiel na chodníkoch.
PORADCA PRI KÚPE
FORD RANGER: Pravá ruka pracovitých
Predstavujeme vám nový Ford Ranger, ktorý bol navrhnutý s ohľadom na potreby živnostníkov, remeselníkov, stavebníkov či poľovníkov, ale nielen pre nich.
Vo verzii Platinum je najluxusnejším Rangerom od divízie Ford Pro v histórii.TEST SUBARU OUTBACK ★★★★☆
SUBARU OUTBACK musíte zažiť na vlastnej koži. Terénne kombi môže dokázať viac ako SUV, ktoré plánujete kúpiť
TEST SUBARU OUTBACK 2.5i LINEARTRONIC CVT AWD. Ak uvažujete nad kúpou SUV preto, že vám ponúkne viac slobody, dajte šancu aj Subaru Outback.
Počas testu nás Outback presvedčil o svojich kladoch, ale odhaľujeme aj negatívne poznatky z týždňa používania.NOVÝ MODEL
Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie
Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.
Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkamiSERVIS
Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo
Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.
Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.DOPRAVNÁ PORADŇA
Do akej vzdialenosti po tejto značke musím spomaliť na 50 km/h? Môžem dostať pokutu už hneď za značkou obce?
Môžu policajti merať rýchlosť hneď za značkou obce? Je dovolený úsek, počas ktorého je čas na spomaľovanie? Odpovedáme v našej Dopravnej poradni.
DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI
K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť
Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.
Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS.SPRÁVY
Nulová tolerancia nálepiek Я РУССКИЙ (Som Rus): Za podporu Ruska vodič povinne odstaví svoje auto alebo nápis na mieste strhne
Lotyšsko a Estónsko považujú nálepky s prihlásením sa k Rusku za protizákonnú provokáciu.
Ruská menšina k ich lepeniu pristúpila po tom, čo krajiny začali vyžadovať preregistrovanie ruských a bieloruských áut. Kto nezmení registráciu auta, tomu má byť skonfiškované a odovzdané Ukrajine.Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo
V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.
Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.AKTUALITA
Emisná norma EURO 7 je schválená ministrami únie. Je prísna, ale automobilky nezničí
Nové emisné limity pre osobné aj nákladné autá nie sú tak prísne ako v pôvodnom návrhu Európskej komisie. Podarilo sa zjednať aj dlhší časový rámec pre zavedenie normy.
Nariadenie napokon schválili aj krajiny, ktoré sa proti nemu spočiatku vyjadrili protest.