TEST: BMW X3 xDrive30d: Krôčik od dokonalosti

Omladeniu sa nevyhlo ani BMW X3 tretej generácie s označením G01. Ponúka tento bavorák stále radosť z jazdy a je dobrým spoločníkom do vašej rodiny?
Vydané  Text: 
Faceliftovaný model, v balíku M Sport, pôsobí vpredu o niečo jednoduchšie ako predchodca. Provizórne náduchy na okraji nárazníka sa výrazne zúžili a súčasne natiahli do zvislej línie. Osobne sa mi predchádzajúca verzia „M-paketového“ nárazníku páčila o niečo viac, no omladenú verziu by som rozhodne nepeknou nenazval.
Čo však hneď udrie do očí sú väčšie predné ľadvinky, ktoré sú o niečo hranatejšie a v strede spojené. Na šťastie nie tak veľké ako v prípade iných modelov… Na ľadvinkách pridáme, na svetlách uberieme. Nové predné svetlomety sú o niečo štíhlejšie s hranatejším dizajnom denného svietenia po vzore aktuálnych modelov značky.
Ak aktuálne nemáte pred sebou auto, laserové svetlá vám poskytnú úžasný výhľad až niekoľko stoviek metrov dopredu.
V testovanom modeli boli k dispozícii vynikajúce príplatkové laserové svetlomety so schopnosťou „vyrezávania“ okolitej premávky. Na svetlách je obdivuhodná ako intenzita samotného svetla, tak aj rozsiahla šírka svetelného kužeľa, čo mi poskytovalo vysokú dávku bezpečia počas jazdy v noci. Nové svetlá máme aj v zadnej časti, kde sa nachádzajú Full-LED svetlomety so zaujímavým 3D dizajnom.
## Technika Tak ako nám zhranateli predné ľadvinky, tak zhranateli aj koncovky výfukov, ktoré sú pre model 30d v tandeme. A máju byť prečo. Trojlitrový naftový radový šesťvalec pod kapotou poskytuje výkon 210 kW (286 koní) a úžasný točivý moment 650 Nm – a to v rozpätí 1500 – 2500 otáčok. Tento agregát je obdivuhodný hneď z niekoľkých uhlov pohľadu. Jednak ako úžasne jednoducho uvedie takmer dvojtonovú karosériu do pohybu, ako úsporne vie tento motor jazdiť, a hlavne aký úžasne kultivovaný chod tento radový šesťvalec má. Nie jeden sa pýtal, či je pod kapotou benzínový motor, keďže nebolo počuť žiadny „klepotavý“ zvuk typický pre dieselový agregát. Práve naopak! Tento trojliter má veľmi príjemný, prekvapivo výživný a zdravý zvuk.
Tichý prejav motora počas jazdy ale aj na voľnobehu ani len nenaznačuje, že ide o diesel.
Na palube všetkých verzií so spaľovacím motorom sa nachádza aj mild hybridná technológia so 48 V štartér-generátorom. Ten okrem rýchleho štartovania na križovatke dokáže aj energiu rekuperovať do 48 V batérie a následne pri rozbehu poskytnúť dodatočných 8 kW (11 koní) výkonu. Osobne systém štart-stop nemám rád, no v tomto prípade mi absolútne neprekážal a nikdy ma počas jazdy neobmedzil. Tak ako si všetky modely osvojili mild hybridnú technológiu, tak dostali štandardne 8-stupňovú automatickú prevodovku, ktorú už dlhodobo prehlasujem za jednu z najlepších na trhu.
Prevodovka s hydrodynamickým meničom počas bežného presunu radí veľmi plynulo, tak, aby bolo preradenie čo najhladšie a motor zbytočne nedostáva do nepohodlných otáčok. Súčasne za celú dobu testu sa mi ani raz nestalo, že by bola nerozhodná a nevedela, čo v danej situácií zaradiť. Keď som ju však prepol do režimu Sport, radenie sa zrýchli a prevodovka začne aktívne podraďovať a pripravovať si prevodové stupne už počas brzdenia pred zákrutou. Priemerná spotreba nepresiahla 8 l/100 km, a to som si jazdu naozaj užíval.
Príplatkové M Sport brzdy ponúkali výborný brzdný výkon a dobré dávkovanie na brzdovom pedále
To aj vďaka adaptívnemu podvozku EDC, ktorý vie pracovať v dvoch nastaveniach tlmenia (Comfort a Sport). Tie sa menia v závislosti od výberu jedného z troch jazdných režimov, kde je režim tlmenia prednastavený. Samotný podvozok je výborne naladený a v mäkšom režime výborne hltá nástrahy slovenských ciest. Súčasne náklon karosérie v zákrutách vôbec nie je výrazný a ak nejazdíte po hladkom asfalte, je tuhšie nastavenie podvozku kontraproduktívne. V ňom už cítiť každú nerovnosť na vozovke a súčasne rozdiel v náklone karosérie nie je až taký výrazný. Podvozok si možete nastaviť aj manuálne v jazdnom režime Sport Individual spolu s charakteristikou motora, správaním prevodovky a tuhosťou riadenia. Práve pocit z aktívneho riadenia by som určil za najslabší článok X3ky. Pocit na volante je vcelku tupý, súčasne mi riadenie neposkytovalo adekvátnu odozvu od kolies. Vodič je tak značne izolovaný od diania na vozovke.
Kiež by BMW aj s ostatnými modelmi ostalo pri tejto koncepcií interiéru.
## Interiér A tak som sa musel spoľahnúť aspoň na dobrý posed za volantom, aby som cestu cítil aspoň v sedačke. A veru v akej sedačke. Interiér testovaného modelu bol zafarbený do červenej kože, a tak pôsobil naozaj kontrastne k sivej farbe karosérie. Samotné športové sedačky, typické pre M Sport balík, mi poskytovali dokonalý pocit komfortu, súčasne vďaka dofukovacím bočniciam aj výbornú oporu tela pri prejazde zákrutou.
Posed? Tu opäť BMW nesklamalo. Už tradične poskytlo výbornú variabilitu nastavenia sedenia a umožnilo mi okamžite nájsť ideálnu pozíciu za volantom. Lakťová opierka v ideálnej výške, head-up displej predo mnou a stred palubnej dosky natočený na vodiča. Ideálne!
Práve stredová časť prešla najväčšou zmenou a aktuálny dizajn, ktorý nájdeme aj v rade 3 a 4, dodal interiéru nádych mladosti. Uhlopriečka dotykovej obrazovky narástla na 12,3 palca a jej ovládanie je našťastie stále možné aj pomocou otočného ovládača iDrive. Tento systém funguje perfektne, ovládanie je intuitívne a odozva systému okamžitá. Obzvlášť uspokojivé je vyhľadávanie mien v telefónnom zozname pomocou písacej plochy na vrchu otočného ovládača.
Oblé budíky sú fuč. Nová verzia dostala aj nový virtuálny cockpit s aktuálnou hranatou grafikou tachometra aj otáčkomera po stranách displeja. Osobne sa mi klasický dizajn budíkov páčil viac, na stranu druhú, oceňujem premietnutie mapy do stredu medzi oba ukazovatele, čo je veľmi užitočné obzvlášť pri prejazde neznámym mestom.
Batožínový priestor s objemom 550 litrov viete sklopením sedačiek rozšíriť na konečných 1600 litrov.
Aktuálna generácia X3 je veľmi priestranná čo potvrdzuje aj fakt, že si viem sadnúť sám za seba (190 cm výška) bez obmedzenia. Obmedzujúce neboli ani kožené sedačky, keďže počas chladného rána majú spolujazdci vzadu k dispozícií vyhrievanie sedačiek aj vlastný panel klimatizácie.

TECHNICKÉ ÚDAJE

 

BMW X3 xDrive30d

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Motor

Preplň. naftový R6, 2993 cm3

Výkon

Inzercia

Inzercia

Inzercia

210 kW (286 k) pri 4000 ot./min.

Krútiaci moment

Inzercia

Inzercia

650 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min.

Pohon a podvozok: 8-st. automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu vpredu aj vzadu viacprvková náprava. Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. vpredu 245/45 R20 a vzadu 275/40 R20.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Batožinový priestor

550/ 1 600 dm³

Rozmery: 4 708 × 1 891 × 1 676 mm, rázvor 2 864 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 010/2 550 kg, objem nádrže 68 l.

Najvyššia rýchlosť

245 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

5,7 s

Spotreba (WLTP)

6,0 l/100 km

Emisie CO

162 – 184

Cena/testované auto

62 560/87 099 €

Konkurenti:

Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Mercedes-Benz GLC





Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂





Pokračujte na ďalší príspevok »