Testy

PRVÁ JAZDA: Vynovená Mazda CX-5 zostáva šoférskym SUV, prináša však niekoľko podstatných zmien

Pozvánka do Barcelony sa neodmieta, najmä ak sa spája s možnosťou zajazdiť si na dobrom aute. A aj keď Mazda CX-5 možno nadšencovi nenapadne ako auto na vymetanie okresných ciest, skutočnosť je taká, že vďaka systémom ako G-Vectoring Plus, odpruženiu a sedadlám modelovaným na prirodzených pohyboch ľudského tela je Mazda CX-5 na jazdenie oveľa príjemnejšia, než akékoľvek iné SUV od konkurenčných značiek.

V mene trojky

Najúspešnejší model značky si pre svoju modernizáciu vzal inšpiráciu z Mazdy 3. Má upravené sedadlá, ktoré držia prirodzenejšiu polohu tela pri prejazde nerovností, spevnenú karosériu, rozsiahlejšie lepené spoje, lepšie odhlučnenie, nové naladenie pružín a tlmičov... Skrátka, milión väčších či menších drobností má spoločný cieľ, ktorým je spríjemniť pasažierom jazdu cez nižší hluk v kabíne a lepšie kontrolované pohyby karosérie, aby s posádkou tak nehádzalo pri jazde. A funguje to.

PRVÁ JAZDA: Mazda CX-5 (2022)

Jazda na diaľnici aj kľukatých španielskych cestách ukázala, že aj rodinné SUV môže vodiča zapojiť do akcie bez toho, aby ho unavovalo. Mimochodom, inžinieri zašli ešte ďalej a popri podvozku a karosérii zapracovali aj na kalibrácií motorov a prevodovky. Všetko opäť v mene ešte lepších reakcií, ktoré sú v súlade s tým, čo telo vodiča podvedome očakáva, keď napríklad stlačí plynový pedál. Tuhší plynový pedál, vylepšená kalibrácia automatickej prevodovky a prepracovaná mapa motora majú opäť za úlohu naladiť sa na vlnu vodiča. Neviem o žiadnej inej značke, ktorá by tak úzkostlivo riešila takéto drobné detaily. Ale sú to presne tieto detaily, ktoré definujú zážitok z jazdy s akoukoľvek Mazdou.

PRVÁ JAZDA: Mazda CX-5 (2022)

Neskôr, ale predsa!

Človek nadobúda pocit, že práve vďaka tomu, koľko energie venujú v Mazde detailom, ktoré iní ignorujú, občas zabudnú sledovať úplne obyčajné trendy. Prečo by inak až teraz prišiel do ponuky napríklad systém bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu alebo obojstranné dno batožinového priestoru, s jednou nepremokavou stranou? Ale lepšie neskoro než nikdy. V ostatnom Mazda drží krok. Stále má vynikajúce a bezpečné ovládanie infotainmentu (teraz s novou 10,25-palcovou obrazovkou), veľký head-up displej a dokonca aj adaptívne matrix LED svetlá s vyšším počtom segmentov (20 miesto 12), a teda vyšším rozlíšením a schopnosťou presnejšej práce. Pribudli aj ďalšie asistenčné systémy, napríklad pre jazdu v dopravnej zápche.

PRVÁ JAZDA: Mazda CX-5 (2022)

Nové výbavy

Do ponuky pribudli tri stupne výbavy. High+ charakterizujú blatníky lakované do farby karosérie, väčšie výfuky (naozajstné!) a do luxusu ladený interiér. Homura vyznáva športovejší dizajn s lemami karosérie lakované do lesklej čiernej a s mriežkou chladiča a jej lemom v rovnakom vyhotovení a s kontrastným červeným prešívaním v interiéri. Osviežujúcou novinkou je verzia Newground, ktorá vyznáva viac off-roadový look a vnútri využíva zelené kontrastné detaily. Obsahuje spomínané reverzibilné plató a nepremokavé dno kufra, ktoré ocenia dobrodruhovia či psíčkari. Novinkou je tiež režim Off-Road pre vybrané verzie s pohonom 4 × 4 i-Activ AWD. Dizajnové zmeny na karosérii sú minimalistické ale zato viditeľné. Prísnejšie, užšie svetlomety, nový svetelný podpis, nová 3D maska chladiča ju prezradia na prvý pohľad. A keby aj nie, novej farbe Zircon Sand sa to podarí určite.

PRVÁ JAZDA: Mazda CX-5 (2022)

Mazda CX-5 príde na trh s možnosťou voľby medzi dvojlitrovým a 2,5-litrovým atmosférickým benzínovým štvorvalcom, čistým 2,2-litrovým dieselovým motorom (naozaj!), pričom okrem 2,5-ky, ktorá sa bude dodávať iba s automatom, máte slobodný výber, či si chcete radiť prevodové stupne sami, alebo nie. Pri pohone 4 × 4 ste vo výbere úplne slobodní.

Už teraz sa tešíme na domáci test, lebo Mazda CX-5 je jedno neskutočne príjemné auto na všetky príležitosti.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora
Magazín

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora

Možno si myslíte, že keď vám na palubnej doske nesvieti žiadna kontrolka, je všetko v poriadku. Za zvýšenou spotrebou však nemusí byť iba nesprávny štýl jazdenia. Častejšia potreba tankovať môže poukazovať na oveľa vážnejší problém – zanesenie motora vášho auta karbónom. Ak tento problém nebudete riešiť, riskujete upchatie a poškodenie vstrekovačov. To môže mať za následok stratu výkonu a v horšom prípade zničenie komponentov palivového systému a ich potrebnú výmenu.