TEST Peugeot 3008 HYbrid4: Zelené EČV + Peugeot = nuda? Tak to ste na omyle!

Výkon 300 konských síl znie síce lákavo, ale je Peugeot 3008 HYbrid4 naozaj auto pre vás? To závisí od…
Vydané  Text: 
Recenziu na [faceliftový model Peugeot 3008](https://www.autoviny.sk/testy/122863/test-peugeot-3008-moderne-rodinne-suv-s-trojvalcom-zda-sa-ze-bez-problemov) už na našom webe nájdete, preto som sa pri najvýkonnejšom modeli HYbrid4 venoval skôr dojmom z hybridnej pohonnej jednotky a pocitom zo samotnej jazdy. ### Elegán na prvý pohľad Omladenú 3008-čku spoznáte vďaka inovovanej prednej časti. Nová integrovaná predná maska spolu s vynoveným dizajnom svetiel nápadne pripomína model 508. **Nové Full LED svetlá** vpredu aj vzadu ponúkajú vysokú intenzitu osvetlenia, čo spolu s účinným prisvecovaním do zákrut robí jazdu mimo mesta bezpečnejšou. O vašu bezpečnosť sa stará aj **systém nočného videnia, ktorý automaticky deteguje chodcov, cyklistov či zver.** Po zaznamenaní prekážky nasleduje zvukové upozornenie spolu so zobrazením prekážky na digitálnom prístrojovom štíte pred vami.
V extravagantnom interiéri dominuje mohutný stredový tunel s orientáciou na vodiča. **Panel klimatizácie hľadáte márne, ten je ovládaný na novom 10″ centrálnom displeji, kde je fixne umiestnený na krajoch obrazovky**. Tým sa využiteľná plocha desaťpalcovej uhlopriečky obrazovky, napríklad na navigáciu, zbytočne zmenšila. **Samotné užívateľské rozhranie je veľmi chaotické** a umiestnenia niektorých nastavení v menu (napr. jas displeja alebo nastavenia zvuku) nelogické. A to testovaný model ani **neponúkal menu v slovenčine**. Treba však uznať, že interiér pôsobí kvalitným a elegantným dojmom.
### Búranie predsudkov Po prezretí prospektu nájdete pri verzií HYbrid4 niekoľko zaujímavých údajov: Maximálny výkon **300 koní (221 kW), pohon 4 × 4, kombinovaná spotreba 1,3 litra, elektrický dojazd 59 km či zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 5,9 sekundy.** Dobré, nemyslíte? No kombinácia názvov Peugeot a Hybrid predsa len nebudí dojem extra zážitku z jazdy. Čakal som teda, že pôjde o obyčajné rodinné presúvadlo z bodu A do bodu B. Bez emócií. Ale! Poďme to preveriť.
### Jazda mestom Pri jazde mestom v režimoch Electric a Hybrid sa o pohyb stará primárne jeden z dvoch elektromotorov. **Okamžitý nástup krútiaceho momentu pri jazde mestom pripomína prácu dobre namazaného stroja**. Počas tichého prepletania sa rušným mestom mi zvukovú kulisu na palube robil špičkový audio systém Focal s dokonale čistým zvukom. Počúvanie niektorých obľúbených pesničiek bolo pri tradičnom státí v rannej kolóne doslova umeleckým zážitkom. Umelecky mal pôsobiť aj dvakrát zrezaný volant z dielne Peugeot, no ten už také čisté tóny nehral. Malý priemer s neprirodzeným tvarom venca a nedostatočným miestom na palce potvrdzuje, že **iný neznamená vždy aj lepší**.
Malý hranatý volant sa v správnom úchope trištvrte na tri nedrží veľmi dobre najmä vďaka jeho vrchnej časti, ktorá vám zviera prsty. Niekedy mám pocit ako keby nás inžinieri nútili držať volant v takýchto divokých polohách...
Ako to veľakrát býva pri dizajnových prvkoch, aj tu sa vytráca orientácia na funkčnosť. Možno je to len vec zvyku no ja som fanúšik tradičného volantu s okrúhlym tvarom, obzvlášť keď prevod riadenia nepatrí ani zďaleka k tým najrýchlejším, a tak si musíte volant v meste viackrát prechytávať.
Pri samotnej jazde mestom nemožno ignorovať najmä **tuhý podvozok, v ktorom cítiť každý milimeter vozovky**. Aj so zavretými očami by som vedel presne nakresliť štruktúru cesty, po ktorej práve idem. Nevídané pri aute tejto kategórie. Osobne mám rád podvozky, čo dávajú vodičovi výbornú spätnú väzbu. No súčasne by som čakal, že jazda na rodinnom SUV bude v meste predsa len o niečo hladšia. Znamená to teda, že tvrdší podvozok je daň za lepšie jazdné vlastnosti? Odpoveď na otázku nenechá na seba dlho čakať.
Ani za skoro 47 tisíc € nemôžete mať plnohodnotnú 360 ° kameru. Systém Peugeotu používa len dve kamery a chýbajúci obraz dokresľuje zo zapamätaného obrazu jednej z kamier.
### Sila medveďa, váha slona a obratnosť ratlíka Opúšťam hranice mesta. V režime Hybrid sa k elektromotorom absolútne plynulo pridáva preplňovaný motor 1.6 PureTech a uvoľní tak plný potenciál hybridného ústrojenstva. **Strojovňa s kombinovaným výkonom 221 kW (300 koní) a krútiacim momentom 520 Nm predvádza obdivuhodné predstavenie a prekvapí každého na palube**. Silný záťah spolu s instantnou reakciou na plynový pedál vďaka dvom elektromotorom pripomína jazdu so silným atmosférickým motorom s dvojnásobným počtom valcov. Úžasné. Ak by ste si chceli jazdu ešte o niečo prikoreniť, viete zvoliť aj **režim Sport, ktorý donúti 8-stupňovú prevodovku vytáčať motor až do červeného poľa a využívať nižšie prevodové stupne**. Popravde, výkon auta v režime Hybrid je tak dobrý, že režim SPORT som využíval ojedinele. **V režime Sport mi ale prekážal charakter riadenia, ktoré neprirodzene stuhlo**. Výkonu je teda naozaj na rozdávanie, ale čo ten tvrdší podvozok v zákrutách?
Len v modeli Hybrid4 máte na výber zo 4 jazdných režimov : 4WD, SPORT, Hybrid a Electric
Prvý kľukatý úsek predo mnou. Váha auta so mnou atakuje hranicu dvoch ton a zimné gumy znamenajú, že Peugeot môže len prekvapiť. A skutočne prekvapil! **Auto veľmi ochotne reaguje na volant a prekvapivo jednoducho mení smer.** Správanie v zákrutách je veľmi vyvážene a neutrálne, žiadna výrazná nedotáčavosť ani pretáčavosť. V zákrutách bol výborný pomocník aj režim prevodovky B, v ktorom auto intenzívne rekuperuje energiu po ubratí plynu. To má za následok výrazne spomaľovanie a prenos váhy na predné kolesá, čo im vie dodať dostatok priľnavosti, ak to pri prejazde zákrutou preženiete. **Kombinácia výkonného pohonného ústrojenstva na rovinke, neutrálnych jazdných vlastností v zákrute a instantných reakcií na plynový pedál na výjazde vo mne zbúrala naozaj všetky predsudky**. Ak majú takto jazdiť všetky autá so zelenou EČV, tak sem s nimi!
Predné anatomické sedačky ponúkajú adekvátnu oporu tela v zákrutách a súčasne sú prijemne pohodlné aj na dlhšie trasy
Ľudia s podobnou výškou ako ja (189cm) budú na zadných sedadlách bojovať s opierkou hlavy zarazenou medzi lopatkami
**Kľúč k takýmto jazdným vlastnostiam je aj v ideálnom rozložení hmotnosti, a to vďaka umiestneniu batérií pod zadnými sedačkami.** Samotné zadné sedadlá nepatria k tým najsofistikovanejším a ak máte viac ako 185 cm, budete mať zadné opierky hlavy zarazené medzi lopatkami. Naproti tomu treba pochváliť predné anatomické sedadlá, ktoré ponúkajú adekvátnu oporu tela v zákrutách a súčasne sú prijemne pohodlné aj na dlhšie trasy.
V zime trvá nabitie na AC nabíjačke viac ako 4 hodiny. Spokojného vás po dlhom čakaní nespraví ani dojazd 34km, čo je presne o 25km menej, ako deklaruje výrobca.
### Nepriateľ menom zima Samozrejme, po takejto jazde som sa vždy vracal s vybitou batériou. Na to, aby ste 13,2 kWh batériu dobili doplna, potrebujete na AC nabíjačke približne dve hodiny. Lenže – problém nastáva, keď je vonku 0 °C. **Po nabití batérie na 100% palubný počítač ukazoval dojazd len 32 km, čo predstavuje približne polovicu oproti tomu, čo udáva výrobca.** Aby toho nebolo málo, ak nemáte možnosť nechať cez noc auto nabíjať, tak ráno nájdete dojazd o ďalšie dva kilometre kratší. A po prejdení prvého kilometra sa skráti o ďalšie štyri. Ak som chcel teda jazdiť v meste vždy na čisto elektrický pohon, **musel som batériu nabíjať raz až dvakrát denne**, čo je najmä časovo veľmi obmedzujúce.
Peugeot 3008 GT HYBRID4 e-EAT8 (2022) – Technické údaje
Hlavný motor preplň. benzínový R4, 1 598 cm³
– výkon 147 kW (200 k) pri 6 000 ot./min.
– krútiaci moment 300 Nm pri 3 000 ot./min.
Doplnkové motory elektrický synchrónny s permanentnými magnetmi
– výkon vpredu 81 kW (110 k) pri 2 500 ot./min.
– krútiaci moment vpredu 320 Nm pri 500 – 2 500 ot./min.
– výkon vzadu 83 kW (113 k) pri 2 500 ot./min.
– krútiaci moment vzadu 166 Nm pri 0 – 4 760 ot./min.
Celkový systémový výkon 221 kW (300 k)
Pohon a podvozok 8-st. automatická prevodovka, pohon 4 × 4, vpredu McPherson, vzadu viacprvková náprava. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu: 205/55 R16.
Batožinový priestor 395/ 1 482 dm³
Rozmery 4 447 × 1 841 × 1 620 mm, rázvor 2 675 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 1 915/2 330 kg
Nádrž a akumulátor nádrž 43 l, akumulátor 13,2 kWh
Najvyššia rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 5,9 s
Spotreba WLTP 1,3 l/100 km
Elektrický dojazd 59 km
Emisie CO2 29 g/km
Cena/testované auto 45 890/46 990 €
Konkurenti Cupra Formentor eHybrid, Hyundai Tucson Plug-in Hybrid
 




Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂





Pokračujte na ďalší príspevok »