Pozor na záruku pri plug-in hybridoch: Ak jazdíte príliš „čisto“, vaša batéria zomrie rýchlejšie

ADAC odhalil, aká je skutočná pravda o plug-in hybridoch. Zistite, ktoré značky najviac klamú pri starnutí batérií a ktoré tvrdili pravdu.

Plug-in hybridné vozidlo (PHEV) je automobilová chiméra. Sľubuje slobodu spaľovacieho motora a ekologické alibi elektromobilu. Pri kúpe, či už nového alebo jazdeného PHEV, sa však málokto zamýšľa nad najdôležitejším a zároveň najdrahším komponentom, ktorým je batéria. Motoristi si často naivne predstavujú, že tá malá batéria, ktorá im zaručuje „zelenú nálepku“, bude pod kapotou žiť večne a nebude vyžadovať žiadnu údržbu. Tu prichádza nemecký ADAC, aby motoristom ukázal, aká je skutočná pravda o plug-in hybridoch a ich predčasnom starnutí.

ADAC, ktorý je v Nemecku považovaný za ultimátnu autoritu v oblasti automobilovej analytiky, sa pustil do obrovského byrokratického cvičenia. Zverejnil masívnu štúdiu analyzujúcu dáta z takmer 28 500 batérií plug-in hybridných modelov, ktoré pochádzali od výrobcov ako BMW, Ford, Mercedes, Mitsubishi, Volkswagen Group a Volvo. Cieľom tohto detailného auditu bolo komplexne analyzovať stav batérií a ich starnutie v priebehu času. Prvý záver, ktorý z tohto štatistického materiálu vyplynul, bol jasný a pre mnohých šokujúci. Medzi jednotlivými výrobcami existujú priepastné rozdiely v tom, ako dlho si batérie udržia svoju kapacitu.

ADAC odhalil, aká je skutočná pravda o plug-in hybridoch. Zistite, ktoré značky najviac klamú pri starnutí batérií a ktoré tvrdili pravdu.

Kto drží slovo?

Štúdia priniesla dlho očakávanú pravdu o plug-in hybridoch, pretože odhalila výrazné rozdiely v miere degradácie. Napríklad, modely od Mercedesu boli hodnotené ako prekvapiví lídri. Ich PHEV modely vykazujú konzistentný výkon a batérie sú schopné udržiavať konzistentnú kapacitu aj po dlhých vzdialenostiach. Podobne sú na tom aj modely od skupiny Volkswagen a Volvo, ktoré vykazovali minimálnu degradáciu, dokonca aj pri vysokom podiele jazdy na čisto elektrickú energiu. Z technického hľadiska to potvrdzuje, že tieto značky optimalizovali manažment batérií pre reálne, často extrémne, nabíjanie a vybíjanie.

Na druhej strane spektra sa ukázalo, že automobily BMW sú citlivejšie na časté jazdenie na elektrický pohon. Paradoxne, čím vyšší je podiel jazdy výlučne na elektrickú energiu, teda čím viac plníte šťavu na nabíjačke, tým výraznejšia je degradácia. Z tohto pohľadu pravda o plug-in hybridoch naznačuje, že systém od BMW nie je robustne optimalizovaný pre maximálne využívanie batérie. Podobne sú na tom aj Fordy. Tie vykazujú viditeľné známky predčasného starnutia, hoci údaje o ich najazdených kilometroch nad 150 000 km sú stále obmedzené. Najväčší paradox zaznamenáva Mitsubishi. Ich automobily vykazujú výraznú stratu kapacity už pri nízkych nájazdoch, no táto strata sa potom stabilizuje.

ADAC odhalil, aká je skutočná pravda o plug-in hybridoch. Zistite, ktoré značky najviac klamú pri starnutí batérií a ktoré tvrdili pravdu.

Záruka

Je dôležité si uvedomiť, že záruka výrobcu na batérie sa zvyčajne pohybuje od šiestich do ôsmich rokov a keď sa bavíme o najazdených kilometroch, tak je to v priemere od 100 000 do 160 000 km. Tu však prichádza sarkastická realita. ADAC kritizuje, že mnohé značky nešpecifikujú jasne definovaný limit životnosti (napr. minimálne % zostávajúcej kapacity, pod ktorým môžete uplatniť nárok). To je obrovská nevýhoda pre kupujúcich, ktorí si chcú záruku uplatniť. Inými slovami, výrobca vám sľubuje záruku, ale nedefinuje, od akého percenta degradácie môžete spustiť poplach. Pravda o plug-in hybridoch je taká, že ich záruka je často napísaná skôr pre právnikov ako pre motoristov.

ADAC v správe zdôrazňuje, že batérie PHEV modelov by síce mali vydržať celú životnosť vozidla (čím sa vyhnete nákladnej výmene), no ich stav sa môže diametrálne líšiť aj pri úplne rovnakom nájazde. Nemecký automobilový klub poukazuje na jednoduchú fyziku: „čím väčší je podiel elektrickej jazdy, tým viac nabíjacích cyklov batéria absolvuje a tým výraznejšie bude jej starnutie.“ Správanie prirovnávajú k mobilným telefónom, čo opäť potvrdzuje, že degradácia batérií v plug-in hybridoch je spojená s častým nabíjaním.

Po preanalizovaní takmer 28 500 batérií vydal ADAC sériu striktných odporúčaní pre kupujúcich jazdených hybridov. Tieto čísla slúžia ako zrkadlo toho, či predajca klame, alebo nie. Toto je pravda o plug-in hybridoch a ich minimálnej kapacite podľa ADAC:

Nájazd (km) Minimálna Zostávajúca Kapacita (ADAC)
50 000 Najmenej 92 %
100 000 Najmenej 88 %
150 000 Najmenej 84 %
200 000 Minimálne 80 %

Odporúčanie z Nemecka je, že by ste si mali nechať batériu pred kúpou nezávisle otestovať. Ak je nameraná hodnota výrazne nižšia, je to signál nadmerného starnutia alebo vážneho problému s článkom. A ako vieme, výmena batérie je často cenovo porovnateľná s nákupom druhého, menšieho auta.

ADAC odhalil, aká je skutočná pravda o plug-in hybridoch. Zistite, ktoré značky najviac klamú pri starnutí batérií a ktoré tvrdili pravdu.

Dá sa jazdiť tak, aby batéria vydržala dlhšie?

Pre tých, ktorí už plug-in hybrid vlastnia, by bolo dobré zmeniť jazdné návyky. ADAC navrhuje jednoduchý, no často ignorovaný návod, ako čo najviac predĺžiť životnosť batérie a oddialiť moment pravdy. V prvom rade je kľúčové vyhnúť sa extrémnym stavom nabitia. To znamená vždy, keď je to možné, vyhnúť sa nabíjaniu alebo vybíjaniu batérie na 100 %. Ak sa vám podarí udržať batériu medzi 20 % a 80 %, bude to pre jej chemický stack mimoriadne prospešné.

Okrem sledovania percent je dôležitá aj plynulá jazda. Plynulá akcelerácia a vyhýbanie sa prudkému zrýchľovaniu alebo náhlemu brzdeniu chráni batériu pred tepelným stresom a znižuje jej opotrebovanie. Žiaľ, to znamená, že sa musíte vzdať ostrej jazdy, ktorú hybridný systém niekedy ponúka. V konečnom dôsledku je skutočnosť o plug-in hybridoch taká, že hoci sľubujú slobodu, aby ste ušetrili drahé komponenty, musíte jazdiť a sledovať percentá batérie ako pilot lietadla.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!