Slovenské cesty ukrývajú zvláštnosť: Hranica sú 2 tony, voľným okom nič nezbadáte
							Aktuálna novinka potvrdzuje, že slovenské cesty dokážu držať krok s dobou. „Je to inovácia, ktorá spája ekológiu, vedu a prax,“ hovorí o pilotnom úseku v Malinove technický riaditeľ Správy ciest Bratislavského samosprávneho kraja Martin Samek. Práve tam kraj prvýkrát na Slovensku použil asfalt s prímesou recyklovaných cigaretových ohorkov. Cieľom projektu je znížiť množstvo odpadu, zvýšiť životnosť ciest a priniesť riešenia, ktoré podporujú udržateľnú infraštruktúru.
Samek vysvetľuje, ako myšlienka pre slovenské cesty vznikla, čo technológia prináša a aký potenciál môže mať do budúcnosti. Ako sa vôbec zrodil nápad použiť v asfalte recyklované cigaretové ohorky? Podľa Martina Sameka má toto rozhodnutie jasné dôvody. „Keď pristupujeme k správe cestnej siete, vždy riešime, aby rekonštrukcie mali zmysel, aby sme sa nemuseli na tie isté úseky vracať. S tým súvisí aj ekonomická rentabilita, teda aby sme vedeli vytendrovať čo najlepšiu cenu. A posledná vec je environmentálny aspekt,“ vysvetľuje.
V tomto prípade sa podľa neho podarilo prepojiť výskum, technológiu aj výrobu. „Spolupracujeme so Žilinskou univerzitou, ktorá sa tejto téme venuje. Máme zhotoviteľa, ktorý bol ochotný túto technológiu zapracovať. A je tu aj firma, ktorá vie dodať už spracovaný produkt vhodný na zabudovanie.“

Ilustračný obrázok
Autorom nápadu pre (nielen) slovenské cesty je Hugo Repáň. Ako vznikla spolupráca? Samek hovorí, že impulz prišiel aj vďaka tomu, že sa často vzdelávajú a sledujú trendy v zahraničí. „Vidíme, že cirkulárna ekonomika bude dávať zmysel aj ekonomicky. A rovnako vidíme, že sa v okolitých krajinách uzatvárajú lomy. Preto je veľkou výhodou používať recyklované materiály. V tomto prípade ide o recyklovanú prímes do obrusnej vrstvy vozovky.“
Zlepšia ohorky slovenské cesty, alebo ide len o recykláciu?
Podľa Sameka majú ohorky v zmesi jasnú funkciu. „V podstate tieto ohorky v obrusnej vrstve nahrádzajú celulózu, ktorá sama o sebe zlepšuje vlastnosti obrusnej vrstvy – tepelnú rozťažnosť, elimináciu vzniku trhlín a podobne. Tento recyklovaný materiál nahrádza organickú celulózu. Do budúcnosti to znamená menšie nároky na skládkovanie a lepšie zhodnocovanie ciest.“

Ilustračný obrázok
V Malinove medzičasom vznikol 300-metrový experimentálny úsek. Na jeho výrobu použili dve tony ohorkov. Podarilo sa im tak splniť 2-tonovú hranicu, ktorú potrebovali dosiahnuť, aby získali jednu tonu recyklovanej prímesi.
Bratislavský samosprávny kraj zdôrazňuje, že stavbári všetko naplánovali tak, aby sa dali porovnať rozdiely medzi rôznymi zmesami pre slovenské cesty. „Cigaretové vlákna nie sú použité v celej dĺžke úseku, ale iba v 300 metroch jednej jazdnej stopy, aby sa dali porovnať rôzne typy zmesí,“ vysvetľuje Samek. V praxi tam teda vznikli tri úseky: klasická asfaltová zmes, štandardná mastixová zmes a mastix s prímesou recyklovaných ohorkov. Sledovať sa bude životnosť, tvorba trhlín, deformácie aj reakcia na záťaž.
Kedy sa dozvieme, ako dopadol test?
„Prvé výsledky by sme mali mať v priebehu budúceho kalendárneho roka,“ hovorí Samek. Momentálne prebieha monitoring základných parametrov – kvality, množstva zabudovaného materiálu a reakcií na počasie. Na základe dlhších meraní sa ukáže, či má prímes pozitívny vplyv na životnosť.

Ilustračný obrázok
Môže sa technológia rozšíriť na ďalšie slovenské cesty na západe krajiny? „Určite áno,“ hovorí technický riaditeľ. Ak sa potvrdí ekologický aj ekonomický prínos, on sám nevidí dôvod, prečo by sa táto technológia nemala používať aj na ďalších úsekoch.
Zároveň ide o spôsob, ako zmysluplne spracovať odpad, ktorý dnes často končí na skládkach či v uliciach. Ako môžu pomôcť mestá a obce? Zber ohorkov zabezpečuje firma, ktorá vyrába tento materiál. „Obce môžu nadviazať spoluprácu a umiestniť vo svojom území špeciálne nádoby na cigaretové ohorky. Aj my na Správe ciest BSK plánujeme tieto nádoby osadiť,“ dodáva Samek. Recyklovaný materiál sa potom môže efektívne využívať v cestárskych projektoch.
Zdroj: BSK
			









							








