Testy

TEST VOLKSWAGEN ID.4 GTX: Z Bratislavy do Košíc s jedinou zastávkou!

Rýdze GT? Nie celkom, ale...

Niektorí rodičia vedome alebo podvedome tlačia vlastné deti do činností, ktoré s ich túžbami nemajú veľa spoločného. Zvyčajne to robia len preto, aby si prostredníctvom ratolestí mohli splniť svoje tajné detské sny. Nie každé dieťa však má záujem alebo potrebné predispozície k tomu, aby priania svojich rodičov naplnilo. Napriek tlaku rodičov to deti po čase prestane baviť a začnú sa venovať niečomu, v čom dokážu skutočne vyniknúť.

Určitú paralelu k tomuto príkladu ľudského správania sa môžeme pozorovať aj v automobilovom svete. Ako dokonalý príklad nám môže poslúžiť práve testovaný Volkswagen ID.4, do ktorého sa automobilka tak veľmi snažila vtlačiť športového ducha, že mu nakoniec prepožičala aj legendárne označenie GT.

A aj keď sa dizajnérom podarilo na model ušiť športový dres vo forme agresívnejších nárazníkov, na čierno lakovaných doplnkov a všadeprítomných emblémov GTX, na konci dňa ide stále o pomerne veľký a ťažký elektrický crossover, ktorý sa bude lepšie cítiť pri ceste na rodinnú dovolenku než v zákrutách na Slovakia Ringu.

Volkswagen ID.4 GTX
Zvonku vynikne aerodynamický vzhľad s pomerne nízkou siluetou, do očí hneď udrú aj obrovské disky kolies

Samozrejme, verzia GTX má v porovnaní so štandardným modelom v rukáve viac výkonu aj pohon všetkých štyroch kolies, vďaka čomu nebezpečne dýcha na krk napríklad Golfu GTI Clubsport. Aby sme boli presní, rozdiel v zrýchlení medzi ID.4 GTX a Golfom GTI Clubsport predstavuje len 0,6 sekundy, čo je na veľký crossover s hmotnosťou 2 200 kilogramov výborná hodnota.

Elektromobil svoj obdivuhodný odpich využíva predovšetkým na rovinkách, zatiaľ čo v zákrutách nezapája vodiča do diania tak, ako iné modely radu GTI. Samotné riadenie má veľmi blízko k tomu, čo sme mohli zažiť pri bežných verziách ID.4 Pro. Ani v najšportovejšom režime sa GTX s nami nechcelo hrať na neskoré brzdenie či triafanie apexov, a tak sme od talentových skúšok veľmi rýchlo upustili.

Volkswagen ID.4 GTX
Palubná doska v minimalistickom štýle pôsobí moderne, vďaka platforme MEB a batérii v podlahe majú cestujúci vpredu viac miesta než v spaľovacích modeloch
Volkswagen ID.4 GTX
Na prvý pohľad pomerne nenápadné, no v praxi veľmi príjemné predné sedadlá aj na dlhé cesty

Pohodlný podvozok a minimum hluku

Volkswagen ID.4 GTX má iné prednosti, ktoré s jazdou na okruhu jednoducho nesúvisia. A aj keď automobilka tento model prezentuje ako športovo orientovaný elektromobil, charakterom a jazdnými vlastnosťami má ID.4 oveľa bližšie k označeniu Grand Tourer. Ide o výkonný, no zároveň mimoriadne pohodlný elektromobil s podvozkom, ktorý dokáže odfiltrovať takmer všetko – nerovnosti, diery, krivé poklopy aj stredne silné zemetrasenia. Posádku však dokonalo izoluje nielen od vibrácií, ale aj od akéhokoľvek nežiadúceho hluku.

Volkswagen ID.4 GTX
Traja dospelí? Bez problémov! Vďaka rovnej podlahe a vnútornej šírke sa vzadu sedí doslova kráľovsky

Skutočnosť, že elektromobily sú o niečo tichšie než klasické autá so spaľovacím motorom, už dnes azda nikoho neprekvapí. Volkswagen však posunul odhlučnenie na úplne novú úroveň aj vďaka použitiu ešte väčšieho množstva tlmiacich materiálov.

Pri bežnej jazde tak v aute nastáva absolútne ticho, na ktoré sme zvyknutí jedine z najluxusnejších limuzín na trhu. A keby ste to chceli ešte trochu vyhrotiť, za príplatok sú k dispozícii aj dvojité sklá!

Elektromobilom naprieč Slovenskom

Pridajte k tomu skvelé sedadlá alebo priestorovú ponuku na úrovni priemernej katedrály a dostanete skvelý rodinný krížnik, s ktorým sa nemusíte nijako obmedzovať. A čo dojazd? Naša cesta z Bratislavy do Košíc s jedinou zastávkou na obed hovorí za všetko.

Volkswagen ID.4 GTX
Volkswagen ID.4 GTX
Vnútorná grafika zadných svetlometov vynikne predovšetkým v šere a tme. Smerovky sú dynamické a naprieč piatymi dverami sa tiahne takmer súvislý svetelný pás, čo robí ID.4 GTX na cestách nápadným a ľahko identifikovateľným.

Po jedle sme si však nestihli ani poriadne odpočinúť, auto totiž bolo pripravené pokračovať skôr, než sme stihli dojesť hlavné jedlo. Môže za to kombinovaná rýchlonabíjacia prípojka s výkonom až 125 kW, vďaka ktorej sa Volkswagen ID.4 GTX dokáže nabiť z 5 % na 80 % kapacity za necelých 40 minút! A to sú presne tie čísla, ktoré v prípade elektromobilu dokážeme oceniť viac než maximálnu rýchlosť.

Volkswagen ID.4 GTX
Maličký displej pred vodičom informuje o rýchlosti, asistenčných systémoch a navigačných pokynoch
Volkswagen ID.4 GTX
Pokročilé funkcie ovládate prostredníctvom veľkého 12-palcového multimediálneho displeja v strede
Volkswagen ID.4 GTX
Pekne tvarovaný kufor, s dvojitým dnom a nadpriemernou variabilitou. Typický Volkswagen!
Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX (2021) - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena od 53 180 | Testovaný model: 61 835 €
Značka Volkswagen
Model ID.4
Model - Typ GTX
Model - rok výroby 2021
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 582 mm
Šírka 1 852 mm
Výška 1 601 mm
Rázvor 2 769 mm
Objem palivovej nádrže Kapacita akumulátorov: 77 kWh netto l
Pohotovostná hmotnosť 2 211 kg
Maximálna hmotnosť 2 730 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 543 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 575 dm3
Motor a prevodovka
Najvyšší výkon 299 k
Najvyšší výkon 220 kW
Najvyšší krútiaci moment 162 + 310 Nm
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 18,3 kWh/100 km | Dojazd 479 km (WLTP) L
Maximálna rýchlosť 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 6,2

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Elektromobilita skutočne dospela a Volkswagen dokazuje, že má potenciál stať sa lídrom tejto novej éry autopriemyslu. Model ID.4 GTX totiž presvedčí aj kritikov, že elektromobil môže byť praktický, priestranný aj komfortný súčasne. Žasneme najmä nad naladením podvozka a odhlučnení interiéru, to sa Nemcom vydarilo. Ostáva už len vylepšiť niektoré materiály v interiéri...

Klady
  • Dojazd
  • Rýchlonabíjanie v praxi
  • Pružné zrýchlenie
  • Komfort
  • Vnútorný priestor
Zápory
  • Niektoré materiály v interiéri
  • Vyššia cena
  • Brzdný účinok
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Cesta k udržateľnosti so spoločnosťami Shell a Hyundai

Na cestu udržateľnosti sa vydáva čoraz viac vodičov. Aj keď jazdia autom, vyberajú si výrobky, ktoré čo najmenej zaťažujú životné prostredie a našu planétu. Dnešní spotrebitelia očakávajú, že známe značky budú ponúkať udržateľné alternatívy výrobkov a služieb. Preto spoločnosti Shell a Hyundai spojili svoje sily a prišli s radom mazív Shell Helix Ultra AH 0W, ktoré sú uhlíkovo neutrálne.