Testy

Test Kie Stonic Gold: V jednoduchosti je sila, ideálna voľba Slovákov

Pri súčasnej kríze v automobilovom priemysle bude stále ťažšie dostať sa k novému autu. Keďže sa z klasických áut čoraz viac stávajú počítače na kolesách, začína pribúdať aj vecí, ktoré sa môžu pokaziť. Napriek tomu, že aktuálny trend v automobilizme hovorí jasnou rečou rozsiahlej digitalizácie, stále sa nájdu autá, ktoré sa spoliehajú na overené metódy ovládania. Jedným z takýchto zástancov tradicionalizmu je aj Kia Stonic.

Minimum zmien, maximum spokojnosti

Kto má Stonic rád, oceňuje ho práve pre jeho jednoduchosť. Modernizácia, ktorou si Stonic nedávno prešiel, bola príjemne minimalistická, navonok sa toho zmenilo skutočne málo. Dokonca v nami testovanej výbave Gold by sme na výpočet viditeľných zmien azda nepotrebovali ani všetky prsty jednej ruky. Nové sú logá, ktoré automobilka predstavila na začiatku tohto roku a taktiež strieborné „krídielka“ v okolí predných hmloviek. Inak sa Stonic spolieha na osvedčený dizajn. Pri zadovážení si vyššej výbavy však dostanete predné LED svetlomety s charakteristickým denným svietením.

Kia Stonic [2022]

Interiér prešiel taktiež len drobnou úpravou. Dotkla sa predovšetkým displeja infotainmentu, ktorý dostal modernejšie prevedenie s tlačidlami umiestnenými pod samotnou zobrazovacou jednotkou. Inak je tu všetko na svojom pôvodnom mieste. Panel klimatizácie, ktorý sa nachádza pod displejom infotainmentu, sa našťastie stále spolieha na mechanické ovládanie.

Kia Stonic [2022]

Technika zodpovedajúca cene

Príjemným prvkom sú napríklad vyhrievané sedadlá či vyhrievaný volant, ktorý hlavne v zime nebudete chcieť pustiť z ruky. Volant pritom vôbec nepôsobí lacným dojmom. Navyše, samotný nápis KIA na ňom je prevedený tak špičkovo, že podľa pohľadu naň by ste nikdy nepovedali, že sedíte v aute do 20-tisíc eur.

K panelu klimatizácie však je jedna drobná dizajnová výhrada. Možno by si samotný jednoduchý displej na zobrazovanie teploty a režimu klimatizácie zaslúžil trošku väčšiu modernu. Predsa len, červené prevedenie zobrazenia je už trošku archaické.

Kia Stonic [2022]

Infotainment ako taký prešiel azda najväčšou zmenou. Po novom viete pracovať s náhľadom 3D máp či dokonca byť neustále online. To má výhodu v tom, že Stonic vám dokáže ukázať reálnu dopravu či dokonca ceny pohonných hmôt na jednotlivých čerpacích staniciach, aj keď to dnes nie je príjemný pohľad.

Samozrejme, že je k autu možné pripojiť aj smartfón či už pomocou Bluetooth alebo káblovo, aj pomocou Android Auto a Apple CarPlay. Pri bezdrôtovom pripojení je možné naraz spárovať až dve zariadenia s tým, že jedno slúži na telefonovanie a jedno na prehrávanie hudby. Inak je interiér príjemnou evolúciou a všetko tu má svoje správne miesto.

Najviac zmien pod kapotou

Kia Stonic po modernizácii síce navonok veľa zmien neprináša, no pod kapotou je tomu úplne inak. Základom ostáva jednoduchý atmosférický motor 1,2 DPI. Nad ním je zasadený litrový trojvalček 1,0 T-GDI, ktorý je možné kombinovať so 6-stupňovým manuálom alebo so 7-stupňovým automatom. No a napokon je tu novinka v podaní mild-hybridného pohonu, ktorý sme rozoberali v samostatnom článku:

Prečítajte si aj:


Nová Kia Stonic: Najlacnejšie SUV značky má nový vzhľad i techniku

ERIK STRÍŽ


Nám sa do rúk dostala asi ideálna voľba Slovákov. Výbava Gold s motorom 1,0 T-GDI s manuálnou prevodovkou. Výkon tohto motoru je 74 kW s krútiacim momentom 172 Nm. Na prvý pohľad tieto hodnoty neoslnia, no pozor. Auto má pohotovostnú hmotnosť v závislosti od výbavy len 1 120 až 1 223 kilogramov. Je teda pomerne ľahké a motor ho dokáže prekvapivo rezko rozhýbať.

Kia Stonic [2022]

Mierumilovný motor s charakteristickým prejavom

Napriek parametrom nás teda motor nesklamal. Avšak v meste pri mestskej premávke si dokázal z nádrže odpiť aj 7,2 litra benzínu na 100 kilometrov. Tento apetít na diaľnici klesol na 5,8 l/100 km, a to sme sa žiadnym spôsobom nevliekli. Napokon spotreba 5,5 litra na okreskách podčiarkuje ekonomickosť prevádzky. Počas týždňového testu sme s autom jazdili dlhodobo za rovných šesť litrov, čo nie je zlé.

Možno, že práve jednoduchosť samotného litrového turbomotora je jeho najväčšou slabinou. Motor pracuje skvele, jeho zladenie s prevodovkou je príjemné a potiahnuť dokáže aj z nižších otáčok, i keď mu to chvíľku trvá. Počas voľnobehu sa celé auto pomerne klepe. Po otvorení kapoty hneď vidíme prečo: motor pri voľnobehu tancuje, čo sa prejavuje otrasmi na celej karosérii. Avšak, ak sa otáčky zvýšia, povedzme o 200 až 300 ot./min, otrasy prestanú. Nebolo by na škodu softvérovo upraviť voľnobeh tak, aby motor svojím charakteristickým jednoduchým trojvalcovým prejavom nerušil posádku. Nie je to však nič za, čo by sme teraz dávali automobilke ban rýchlosťou Ľuboša B. Je to skrátka prejav trojvalca a pri kúpe s tým treba počítať.

Kia Stonic [2022]

Jednoduché auto pre nenáročných ľudí? Zabudnite na zovšeobecňovanie

V jednoduchosti je sila. Tak to stojí v nadpise a tak to platí aj pri záverečnom obhliadnutí sa za testom. Kia Stonic nie je auto, ktoré si kúpi technologický nadšenec. Skôr po ňom siahne niekto, kto má už plné zuby digitalizácie a dotykových plôch. Daňou za jednoduchú koncepciu vozidla už nie je slabšia výbava. Práve naopak, Stonic sa môže pochváliť mnohými bezpečnostnými prvkami, ktoré konkurencia v rovnakej cenovej relácii neposkytuje.

Vďaka karosérii typu crossover je Stonic vyšší a ponúka lepšie možnosti nastupovania. Avšak, ak by sme do auta chceli zbaliť štvorčlennú rodinu, možno by sme narazili na problém. Zadná lavica je síce pohodlná, no keď vpredu sedia osoby nad 185 centimetrov, vzadu toho miesta veľa nezostane. Napriek tomu je 352 litrov batožinového priestoru veľmi slušná hodnota. Kia navyše dokázala do auta vtlačiť aj rezervu, čo je tiež bod k dobru.

Kia Stonic [2022]

Kia Stonic - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena 19870
Značka Kia
Model Stonic
Model - Typ Neuvedený
Model - rok výroby 2021
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4140 mm
Šírka 1760 mm
Výška 1520 mm
Rázvor 2580 mm
Objem palivovej nádrže 45 l
Prevádzková hmotnosť 1192 kg
Pohotovostná hmotnosť 1120-1223 kg
Maximálna hmotnosť 1650 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 352 l
Objem batožinového priestoru (max.) 1155 l
Motor a prevodovka
Počet valcov 3
Objem valcov 998 cm3
Najvyšší výkon 74 kW
Najvyšší krútiaci moment 172 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1500-4000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 6 L
Emise 122-133 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 183
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 10,7

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Auto je ideálnou voľbou pre ľudí, ktorí jazdia v meste či žijú na vidieku. Možno by sa dalo povedať, že jednoduchosť stavby a motorizácie je silnou stránkou Stonicu práve pre tento typ zákazníka. Ak ale chcete stoj čo stoj trhať asfalt, byť na križovatke za každú cenu prví a autom ukazovať, ako dobre viete jazdiť bokom, Stonic pre vás nie je. Je to autíčko pre ľudí, ktorí chcú byť mobilní za slušnú cenu. A v tom je Kia Stonic takmer neprekonateľná.

Klady
  • Jednoduchá koncepcia
  • Ponuka bezpečnostných asistentov
  • Spotreba
  • Cena
Zápory
  • Málo miesta na zadných sedadlách
  • Tvrdé plasty v interiéri

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie