Horúca správa: Jedna batéria v elektromobile na celý život? Slováci takú vyrobili a úspešne otestovali v NCT!

Slovenská batéria od InoBat pre elektromobily prekonala dnes bežne používané riešenie. Stojíme na prahu novej éry elektromobilov, v ktorých už batéria nebude problémom.
Vydané  Text: 
Slovenská spoločnosť InoBat, ktorej sme už v minulosti venovali pozornosť pre [výstavbu inovatívneho centra vo Voderadoch](https://www.autoviny.sk/novinky/121605/do-voderadov-prichadza-100-milionova-investicia-manz-ag-doda-komponenty-na-pilotnu-linku-inobat-auto), dnes na tlačovej konferencii v bratislavskej kaviarni Korzo predstavila výsledky nezávislých testov svojho nového batériového článku s názvom NMC662. Názov batériového článku NMC622 je odkazom na chemické zloženie tvorené z niklu, mangánu a kobaltu, a to v pomere 6:2:2. Už dnes má pritom výrobca hotovú aj ďalšiu sériu, NMC811, ktorej testovanie práve prebieha. Testy batérie NMC622, ktoré pozostávali zo skúšok nabíjacích cyklov, odolnosti pred teplotnými výkyvmi a mechanickou odolnosťou, sa realizovali v juhokórejskom testovacom centre NCT. Toto centrum pravidelne testuje aj výrobky známych značiek ako napríklad Samsung a LG Chem a spolupracuje aj s uznávanými inštitútmi ako TÜV SÜD či TÜV Rheinland, tvrdí InoBat. Metódy testovania sú štandardizované, čo dáva možnosť porovnať slovenskú batériu s tými, ktoré sa dnes vyskytujú v elektrických automobiloch etablovaných značiek.
### Vynikajúce výsledky slovenskej batérie Výsledky týchto nezávislých testov sú pre slovenskú firmu mimoriadne povzbudzujúce a poukazujú na to, že Slovensko skutočne môže byť nielen výrobným závodom automobiliek so zahraničným kapitálom, ale aj vývojáro a producentom dôležitých komponentov autopriemyslu. Testovanie odštartovalo v marci 2021, teda hneď po tom, čo bol batériový článok vyrobený. Testovanie si vyžaduje pomerne veľa času, pretože je realizované fyzicky, nie teoreticky. V prvom rade výsledky poukazujú na dôležitú skutočnosť o životnosti batérie. Tá od InoBat má od konkurencie životnosť dlhšiu až o 100 000 kilometrov, teda energetická výťažnosť klesne na 80 percent pôvodnej kapacity po 600 000 kilometroch. V porovnaní s konkurečnou batériou od kórejského výrobcu je energetická hustota článka vyššia o 6,5 percenta. Aj po 600 nabíjacích cykloch má batéria ešte 91 percent svojej pôvodnej kapacity. „Úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov,“ uviedla **Doc. RNDr. Andrea Straková Fedorková, PhD.** z Ústavu chemických vied Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach k týmto výsledkom.
Veľmi dobre dopadli aj testy mechanickej odolnosti a tiež odolnosti pred teplotnými výkyvmi. Aj pri teplote -20 stupňov Celzia si článok dokáže zachovať až 77 percent svojej nominálnej kapacity, čo je dnes považované za jeden z veľkých problémov súčasných elektromobilov. S vhodnou dodatočnou izoláciou a tepelným manažmentom sa tieto hodnoty ešte zlepšia. V praxi by to všetko mohlo znamenať, že **jedna batéria bez problémov vystačí nielen prvému, ale aj druhému či tretiemu majiteľovi elektromobilu** počas dlhých rokov od výroby.
### Prvé vozidlá so slovenskou batériou už budúci rok Na otázku, či sa už dnes na cestách vyskytuje nejaký elektromobil s takouto batériou, prípadne či bola batéria otestovaná na konkrétnom vozidle, nám člen predstavenstva InoBat **Pavol Krokoš** odpovedal, že ešte nie. Aby bolo možné batériu použiť v reálnom vozidle, musela prejsť práve takýmto testom. Spoločnosť však plánuje už počas budúceho roka realizovať testovaciu prevádzku elektrických vozidiel hromadnej dopravy v spolupráci s českým autobusovým prepravcom, eventuálne by sa slovenský akumulátor mohol objaviť v osobnom elektromobile o dva roky.
### Dnes stojí batéria pre elektromobil aj 13-tisíc eur „Autopriemysel prechádza najväčšou transformáciou vo svojej histórii a skoro je zázrak, že automobilky naskočili na vlnu elektromobility a ako napredujú,“ povedal na tlačovej konferencii **Alexander Matušek**, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR). „Ukázlo sa, ze Európa je závislá na dodávke batérií z Ázie, firmy ako InoBat majú preto veľký význam,“ dodal. Do pléna sa dostala aj otázka o tom, či budú elektromobily v budúcnosti dostupnejšie. Neisté odpovede sa prevažne zhodovali v tom, že automobily na elektrický pohon výrazne lacnejšie nebudú, samotná technológia akumulátor dnes dosahuje aj 13-tisíc eur. Aj keby výrazne zlacnela, stále bude tvoriť podstatnú časť ceny nového vozidla. Vyzerá to tak, že si na tieto vyššie ceny budeme musieť zvyknúť a akceptovať ich aj v kontexte neustáleho zvyšovania ich základnej bezpečnostnej výbavy. Matušek ďalej upozornil na to, že automobilový priemysel sa dnes stretáva s novými vážnymi problémami, ktoré sa musia riešiť na úrovni vyšších vládnych autorít. Ide napríklad o dostupnosť nabíjacej infraštruktúry, podporu podnikania v tomto segmente, a to nielen v nadväznosti na záväzok Slovenskej repubiky k Európskej únii [znížiť emisie CO2 o 37,5 percenta v osobnej doprave do roku 2030](https://www.europarl.europa.eu/news/sk/headlines/society/20190313STO31218/emisie-co2-z-automobilov-fakty-a-cisla-infografika).




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »