Testy

Ako si poradí litrový trojvalec s 500 kg záťaže? Plne obsadenú Škodu Kamiq 1.0 TSI sme prevetrali na Pezinskej Babe

Jeden z najbežnejších argumentov internetu proti trojvalcom je, že nič nevydržia. A keď aj vydržia, tak nie sú dostatočne dynamické. A ak aj sú dostatočne dynamické, tak maximálne v poloprázdnom aute. Zaťažte auto s trojvalcovým motorom viac a už nevládze (pretože atmosférickej 1.6 sa to asi netýka, sark. pozn. red.).

Záťažová skúška

Dobre teda. Oslovil som mojich urastených kolegov Peťa Orosza a Martina Šebestu, aby sa so mnou zviezli na Pezinskú babu. Do štvorice som prizval aj riaditeľa. Pre čo najvyššiu záťaž sme do batožinového priestoru naložili dva kufre Samsonite, ktoré sme naplnili časopismi tak, že som mal problém ich vôbec zdvihnúť. Nádrž sme natankovali do plna a so záťažou zníženým podvozkom sme vyrazili na horský priesmyk, ktorý sa vyznačuje nielen peknými zákrutami, ale aj meniacim sa asfaltom a charakteristickými nerovnosťami, ktoré po tých rokoch testovania áut už poznám naspamäť. Kamiq s odhadovaným zaťažením okolo 500 kg (kolegovia odmietli váženie) teda prejde nielen testom svojho trojvalcového motora 1.0 TSI, ale aj testom podvozka, tlmičov a bŕzd. Posádku vopred varujem, že nemám v pláne sa flákať. Pod Pezinskou babou skompletizujeme posádku, pretože časť sa viezla v tzv. „camera car“ a Kamiq, ktorý, by nebyť upršaného počasia, vyzeral, že sa chystá na dvojtýždňovú dovolenku v Chorvátsku, vyráža hore kopcom.

Škoda Kamiq 1.0 TSI pod zaťažením

Preteky do vrchu

Samozrejme, že dynamika auta utrpela. Pol tony by ste cítili aj na aute s výkonom 300 koní, my máme o čosi viac ako tretinu z toho. Napriek tomu sa však nedá povedať, že by Kamiq nemal ochotu zrýchľovať. V ostrejších zákrutách je trochu problém s trakciou na vodou zmáčanom asfalte, pretože ťažisko auta sa posunulo výrazne dozadu. Elektronická simulácia samosvorného diferenciálu v podobe systému XDS však odvádza vynikajúcu robotu a nedovolí, aby výkon trojvalca vyšiel nazmar bezmocným prešmykovaním jedného kolesa. Odľahčené vnútorné koleso pribrzdí a efekt diferenciálu zabezpečí, že výkon sa dostane na to druhé, ktoré má trakcie podstatne viac.

Škoda Kamiq 1.0 TSI pod zaťažením

Motor robí, čo môže a ja ho v manuálnom režime držím v najvyšších možných otáčkach. Aj tak teplota oleja nedosiahne viac ako 107 °C, čo nie je nijako extrémna hodnota, aj keď treba povedať, že bol chladný a vlhký deň. Potom zvoľním tempo a začnem využívať nižšie otáčky a s úžasom pozorujem, že auto má dosť sily hore kopcom aj na štvrtom prevodovom stupni pri 2 200 otáčkach, dokonca si veselo zrýchľuje. Skúsim päťku, ktorá už otáčky stlačí pod 2 000. Kamiq začne trochu hlbšie vrčať, ale malý litrový motor stále vyháňa čísla na rýchlomeri vyššie a vyššie. Keby ste toto skúsili hoc aj na atmosférickom dvojlitri, nepochodili by ste. Tušil som, ako tento test dopadne, ale nepredpokladal som, že motoru budú stačiť na pohodlný a dokonca aj čiastočne dynamický výjazd hore kopcom také nízke otáčky.

Škoda Kamiq 1.0 TSI pod zaťažením

Prečítajte si aj:


Ako správne prechádzať cez križovatku v tvare H? Množstvo vodičov to robí nesprávne

ERIK STRÍŽ


Bola to hračka

Priznám sa, že osobne ma ešte viac zaujímalo, ako zvládne toto cvičenie podvozok. Skúsenosti s Fabiou aj starším Rapidom hovoria o tom, že pri vyššej záťaži prestanú stíhať zadné tlmiče a auto sa na dlhších nerovnostiach rozhojdá. Vybral som sa teda na dynamický zjazd pezinskej strany, ktorá je dosť rozbitá – po ceste preverím aj brzdy. Výsledok môjho zisťovania? Samozrejme, že v zákrutách musíte počítať s vyššou záťažou a s lenivými reakciami auta. Najmä keď prší, treba si dať si pozor na nedotáčavosť.

Škoda Kamiq 1.0 TSI pod zaťažením

Ale čo sa týka práce podvozka a tlmičov, zostal som maximálne prekvapený. Keď nič iné, Kamiq nabral úplne nové schopnosti v oblasti komfortu, pričom ma šokovalo, že ani dlhšie nerovnosti mu nerobia problém. Zadná náprava má evidentne dosť veľké rezervy a ani pri výraznom zaťažení Kamiq nejazdí na dorazoch a podvozok má stále dostatok priestoru, aby mohol pracovať. Ani výraznejšie nerovnosti ho vôbec nerozhodia a tlmiče pekne krotia pohyby karosérie. A brzdy? Na ne som aj zabudol, pretože mi nedávali cestou z kopca absolútne žiadne signály, že by sa im niečo nepáčilo. Po jazde som ich skontroloval. Kotúče boli celkom fialové a pritom v pedáli nebolo cítiť ani náznak vädnutia. Kamiq teda prešiel záťažovou skúškou na výbornú.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

České hrady a zámky
Magazín

Kam sa vybrať, keď nechcete ísť s davom turistov: 10 neobjavených hradov a zámkov v Česku

Pražský hrad alebo Karlštejn sú nádherné stavby, o tom niet pochýb. Ale s najväčšou pravdepodobnosťou ste ich už navštívili. Alebo cestu plánujete, ale chcete mať pri cestovaní trochu viac súkromia a nechcete jazdiť tam, kam chodia všetci. Takže otázka znie: Kam ďalej? Radi by sme vám predstavili desať turisticky neobjavených hradov a zámkov Českej republiky. Niektoré sú krásne, iné nedostavané už niekoľko sto rokov, a ďalšie zase unikátne svojou polohou. Nechajte sa inšpirovať doteraz neobjavenými miestami a vyberte sa za poznaním naprieč Českou republikou.