Ako si poradí litrový trojvalec s 500 kg záťaže? Plne obsadenú Škodu Kamiq 1.0 TSI sme prevetrali na Pezinskej Babe
Jeden z najbežnejších argumentov internetu proti trojvalcom je, že nič nevydržia. A keď aj vydržia, tak nie sú dostatočne dynamické. A ak aj sú dostatočne dynamické, tak maximálne v poloprázdnom aute. Zaťažte auto s trojvalcovým motorom viac a už nevládze (pretože atmosférickej 1.6 sa to asi netýka, sark. pozn. red.). ### Záťažová skúška Dobre teda. Oslovil som mojich urastených kolegov Peťa Orosza… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
### Preteky do vrchu
Samozrejme, že dynamika auta utrpela. Pol tony by ste cítili aj na aute s výkonom 300 koní, my máme o čosi viac ako tretinu z toho. Napriek tomu sa však nedá povedať, že by Kamiq nemal ochotu zrýchľovať. **V ostrejších zákrutách je trochu problém s trakciou na vodou zmáčanom asfalte, pretože ťažisko auta sa posunulo výrazne dozadu.** Elektronická simulácia samosvorného diferenciálu v podobe systému XDS však odvádza vynikajúcu robotu a nedovolí, aby výkon trojvalca vyšiel nazmar bezmocným prešmykovaním jedného kolesa. Odľahčené vnútorné koleso pribrzdí a efekt diferenciálu zabezpečí, že výkon sa dostane na to druhé, ktoré má trakcie podstatne viac.
Motor robí, čo môže a ja ho v manuálnom režime držím v najvyšších možných otáčkach. Aj tak teplota oleja nedosiahne viac ako 107 °C, čo nie je nijako extrémna hodnota, aj keď treba povedať, že bol chladný a vlhký deň. Potom zvoľním tempo a začnem využívať nižšie otáčky a s úžasom pozorujem, že **auto má dosť sily hore kopcom aj na štvrtom prevodovom stupni pri 2 200 otáčkach,** dokonca si veselo zrýchľuje. Skúsim päťku, ktorá už otáčky stlačí pod 2 000. Kamiq začne trochu hlbšie vrčať, ale malý litrový motor stále vyháňa čísla na rýchlomeri vyššie a vyššie. Keby ste toto skúsili hoc aj na atmosférickom dvojlitri, nepochodili by ste. Tušil som, ako tento test dopadne, ale nepredpokladal som, že motoru budú stačiť na pohodlný a dokonca aj čiastočne dynamický výjazd hore kopcom také nízke otáčky.
### Bola to hračka
Priznám sa, že osobne ma ešte viac zaujímalo, ako zvládne toto cvičenie podvozok. Skúsenosti s Fabiou aj starším Rapidom hovoria o tom, že pri vyššej záťaži prestanú stíhať zadné tlmiče a auto sa na dlhších nerovnostiach rozhojdá. **Vybral som sa teda na dynamický zjazd pezinskej strany, ktorá je dosť rozbitá – po ceste preverím aj brzdy.** Výsledok môjho zisťovania? Samozrejme, že v zákrutách musíte počítať s vyššou záťažou a s lenivými reakciami auta. Najmä keď prší, treba si dať si pozor na nedotáčavosť.
Ale čo sa týka práce podvozka a tlmičov, zostal som maximálne prekvapený. Keď nič iné, Kamiq nabral úplne nové schopnosti v oblasti komfortu, pričom ma šokovalo, že ani dlhšie nerovnosti mu nerobia problém. Zadná náprava má evidentne dosť veľké rezervy a ani pri výraznom zaťažení Kamiq nejazdí na dorazoch a podvozok má stále dostatok priestoru, aby mohol pracovať. **Ani výraznejšie nerovnosti ho vôbec nerozhodia a tlmiče pekne krotia pohyby karosérie.** A brzdy? Na ne som aj zabudol, pretože mi nedávali cestou z kopca absolútne žiadne signály, že by sa im niečo nepáčilo. Po jazde som ich skontroloval. Kotúče boli celkom fialové a pritom v pedáli nebolo cítiť ani náznak vädnutia. Kamiq teda prešiel záťažovou skúškou na výbornú.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!