Ako si poradí litrový trojvalec s 500 kg záťaže? Plne obsadenú Škodu Kamiq 1.0 TSI sme prevetrali na Pezinskej Babe

Jeden z najbežnejších argumentov internetu proti trojvalcom je, že nič nevydržia. A keď aj vydržia, tak nie sú dostatočne dynamické. A ak aj sú dostatočne dynamické, tak maximálne v poloprázdnom aute. Zaťažte auto s trojvalcovým motorom viac a už nevládze (pretože atmosférickej 1.6 sa to asi netýka, sark. pozn. red.). ### Záťažová skúška Dobre teda. Oslovil som mojich urastených kolegov Peťa Orosza… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Jeden z najbežnejších argumentov internetu proti trojvalcom je, že nič nevydržia. A keď aj vydržia, tak nie sú dostatočne dynamické. A ak aj sú dostatočne dynamické, tak maximálne v poloprázdnom aute. Zaťažte auto s trojvalcovým motorom viac a už nevládze (pretože atmosférickej 1.6 sa to asi netýka, sark. pozn. red.). ### Záťažová skúška Dobre teda. Oslovil som mojich urastených kolegov Peťa Orosza a Martina Šebestu, aby sa so mnou zviezli na Pezinskú babu. Do štvorice som prizval aj riaditeľa. **Pre čo najvyššiu záťaž sme do batožinového priestoru naložili dva kufre Samsonite, ktoré sme naplnili časopismi tak, že som mal problém ich vôbec zdvihnúť.** Nádrž sme natankovali do plna a so záťažou zníženým podvozkom sme vyrazili na horský priesmyk, ktorý sa vyznačuje nielen peknými zákrutami, ale aj meniacim sa asfaltom a charakteristickými nerovnosťami, ktoré po tých rokoch testovania áut už poznám naspamäť. **Kamiq s odhadovaným zaťažením okolo 500 kg (kolegovia odmietli váženie) teda prejde nielen testom svojho trojvalcového motora 1.0 TSI, ale aj testom podvozka, tlmičov a bŕzd.** Posádku vopred varujem, že nemám v pláne sa flákať. Pod Pezinskou babou skompletizujeme posádku, pretože časť sa viezla v tzv. „camera car“ a Kamiq, ktorý, by nebyť upršaného počasia, vyzeral, že sa chystá na dvojtýždňovú dovolenku v Chorvátsku, vyráža hore kopcom.
### Preteky do vrchu Samozrejme, že dynamika auta utrpela. Pol tony by ste cítili aj na aute s výkonom 300 koní, my máme o čosi viac ako tretinu z toho. Napriek tomu sa však nedá povedať, že by Kamiq nemal ochotu zrýchľovať. **V ostrejších zákrutách je trochu problém s trakciou na vodou zmáčanom asfalte, pretože ťažisko auta sa posunulo výrazne dozadu.** Elektronická simulácia samosvorného diferenciálu v podobe systému XDS však odvádza vynikajúcu robotu a nedovolí, aby výkon trojvalca vyšiel nazmar bezmocným prešmykovaním jedného kolesa. Odľahčené vnútorné koleso pribrzdí a efekt diferenciálu zabezpečí, že výkon sa dostane na to druhé, ktoré má trakcie podstatne viac.
Motor robí, čo môže a ja ho v manuálnom režime držím v najvyšších možných otáčkach. Aj tak teplota oleja nedosiahne viac ako 107 °C, čo nie je nijako extrémna hodnota, aj keď treba povedať, že bol chladný a vlhký deň. Potom zvoľním tempo a začnem využívať nižšie otáčky a s úžasom pozorujem, že **auto má dosť sily hore kopcom aj na štvrtom prevodovom stupni pri 2 200 otáčkach,** dokonca si veselo zrýchľuje. Skúsim päťku, ktorá už otáčky stlačí pod 2 000. Kamiq začne trochu hlbšie vrčať, ale malý litrový motor stále vyháňa čísla na rýchlomeri vyššie a vyššie. Keby ste toto skúsili hoc aj na atmosférickom dvojlitri, nepochodili by ste. Tušil som, ako tento test dopadne, ale nepredpokladal som, že motoru budú stačiť na pohodlný a dokonca aj čiastočne dynamický výjazd hore kopcom také nízke otáčky.

Ako správne prechádzať cez križovatku v tvare H? Množstvo vodičov to robí nesprávne

V skutočnosti nejde o nič zložité, avšak v praxi sa často stretávame s nepochopením križovatky vodičmi a následnými komplikáciami.

### Bola to hračka Priznám sa, že osobne ma ešte viac zaujímalo, ako zvládne toto cvičenie podvozok. Skúsenosti s Fabiou aj starším Rapidom hovoria o tom, že pri vyššej záťaži prestanú stíhať zadné tlmiče a auto sa na dlhších nerovnostiach rozhojdá. **Vybral som sa teda na dynamický zjazd pezinskej strany, ktorá je dosť rozbitá – po ceste preverím aj brzdy.** Výsledok môjho zisťovania? Samozrejme, že v zákrutách musíte počítať s vyššou záťažou a s lenivými reakciami auta. Najmä keď prší, treba si dať si pozor na nedotáčavosť.
Ale čo sa týka práce podvozka a tlmičov, zostal som maximálne prekvapený. Keď nič iné, Kamiq nabral úplne nové schopnosti v oblasti komfortu, pričom ma šokovalo, že ani dlhšie nerovnosti mu nerobia problém. Zadná náprava má evidentne dosť veľké rezervy a ani pri výraznom zaťažení Kamiq nejazdí na dorazoch a podvozok má stále dostatok priestoru, aby mohol pracovať. **Ani výraznejšie nerovnosti ho vôbec nerozhodia a tlmiče pekne krotia pohyby karosérie.** A brzdy? Na ne som aj zabudol, pretože mi nedávali cestou z kopca absolútne žiadne signály, že by sa im niečo nepáčilo. Po jazde som ich skontroloval. Kotúče boli celkom fialové a pritom v pedáli nebolo cítiť ani náznak vädnutia. Kamiq teda prešiel záťažovou skúškou na výbornú.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Rozhovor

Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
  • LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

    Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.