Testy

Porovnali sme manuál s automatickou prevodovkou v Dacii Sandero Stepway! Ktorú si vybrať?

Počas týždňového testu Dacie Sandero Stepway sa mi potvrdilo takmer všetko to, čo som zistil na prvej jazde. Aby som sa však nenudil, mohol som skúmať verziu s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Na prvej jazde som sa totiž zoznamoval s automatom. Ten sme dostali na týždňový test tiež, ale väčšinu času na ňom jazdil kolega Martin. Keďže až na farbu a prevodovku sú obe testované autá identické, logickou témou tohto porovnania je teda prevodovka.

Najprv však krátke zhrnutie: ak hľadáte lacné detaily a riešenia, nájdete tu trochu pomalší štart-stop systém, ostrejšie hrany na mriežke výduchov klimatizácie v noci slabé osvetlenie kabíny a iba skromne odtlmené piate dvere. Vo všetkých ostatných oblastiach kope Sandero Stepway výrazne nad svoju cenovú hladinu. Textilom čalúnené dekory interiéru vyzerajú krásne a dodávajú kabíne spolu s kontrastnými farebnými prvkami hrejivú atmosféru. Dobré sedadlá, teleskopický volant , funkčný infotainment s funkciou zrkadlenia mobilných telefónov a ergonomicky dobre riešené ovládače si zaslúžia pochvalu. To isté platí o dobrom rozmiestnení nabíjacích USB portov. Niekto tu evidentne rozmýšľal. V noci sa ukázali v dobrom svetle LED svetlomety. Na túto triedu svietia dobre.

Podvozok Sandera Stepway je najmä na dlhších nerovnostiach príjemný. Niektoré kratšie nerovnosti ho dokážu jemne rozhodiť, kedy sa Sandero prejaví tvrdšie, než by ste čakali, ale na dlhých sa správa príkladne. Odhlučnenie je do 110 km/h v poriadku, za touto hranicou sa však aerodynamika čoraz hlasnejšie hlási do kabíny.

Dacia Sandero Stepway (M6/CVT)

Šesťstupňový manuál ma sprvoti šokoval veľmi presným chodom. Páka je dobre tvarovaná a v kulise chodí presvedčivejšie, než by som čakal. K odstupňovaniu prevodov nemám výhrady. Litrový preplňovaný trojvalec nemá s ľahkým Sanderom Stepway veľa práce. Jeho najväčším súperom je aerodynamika vo vyšších rýchlostiach. Rozgúľať túto Daciu nad 140 km/h chce trochu trpezlivosti. Spotreba paliva neláme rekordy, ale drží medzi hodnotami 6,4 až 7,2 l/100 km v závislosti od toho, kde najviac jazdíte. Ak máte veci radi pod kontrolou, s manuálom budete spokojní. Medzi prednosti manuálnej verzie Sandera patrí aj to, že s ním je litrový trojvalec naladený na vyšší krútiaci moment (160 Nm miesto 142) a má teda lepšie pružné zrýchlenie. Mimochodom, využíva nepriame vstrekovanie paliva a nepotrebuje teda filter pevných častíc! Servis takéhoto motora bude teda aj po rokoch výrazne lacnejší, na čo si fanúšikovia Dacia dávajú pozor.

Dacia Sandero Stepway (M6/CVT)

Automat je naopak ideálny do mesta. Sandero Stepway využíva prevodovku s plynulo meniteľným prevodom (CVT). Jej práca je maximálne uhladená. V podstate pri bežnej akcelerácii drží otáčky motora okolo 1 700 otáčok a vy zrýchľujete bez toho, aby ste vnímali hluk motora (pri týchto otáčkach takmer žiaden) alebo radenie. Až pri maximálnej akcelerácii radenie vnímate – prevodovka totiž začne simulovať radenie rýchlostných stupňov. Pri bežnej jazde je však tento automat naladený perfektne. Využíva nízko položený krútiaci moment motora a umožňuje vám zažiť plynulú a tichú jazdu. Bežne v redakcii prevodovky CVT nemáme práve v obľube, ale s kolegom sme sa zhodli, že táto patrí medzi tie najlepšie. Kolega s ňou strávil viac kilometrov, preto si prečítajte jeho názor nižšie.

Martin Šebesta o CVT prevodovke:

Automatická prevodovka v Sandere Stepway je niečo, čo by ste úplne nečakali. Využíva technológiu CVT, nad ktorou občas ohŕňame nosy, zvlášť, ak nie je spojená s dostatočne výkonným motorom. V tomto prípade však konštruktéri spravili veľmi dobré nastavenia a súhra motora s prevodovkou sa im veľmi vydarila. Dokonca jej naordinovali aj citeľnú zmenu otáčok a niečo ako radenie, takže pri zrýchľovaní vám nevyletia otáčky divoko nahor. Do istej miery sa prevodovka správa ako klasický automat. Do náročnejších podmienok ju dokonca vybavili aj pomalým prevodom v polohe L. Takže poľovníci, rybári a turisti sa nemusia báť ani menej vyjazdených cestičiek. Samostatnou kapitolou pre potom spotreba. V meste s prehľadom presiahla hranicu 7,5 l/100 km, mimo mesta a pri ustálenej pokojnej jazde však rýchlo klesala a chvíľu svietila aj hodnota 6,9 l/100 km. Aj to je však na malý trojvalec relatívne dosť.

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Čo si teda vybrať? Ak jazdíte dlhšie trasy a vyžadujete od auta vyššiu dynamiku, zvoľte manuál. Je to nad očakávania príjemná prevodovka s ľahkou spojkou, takže práca s ňou nie je námaha. Ak však túžite po väčšom komforte (ovládania aj jazdy), či vám zo zdravotných dôvodov nerobí dobre vyšliapavať spojku, zvoľte automat. Jeho maximálne plynulý záber si zamilujete.

Klady
  • Výbava
  • Dobré prevodovky
Zápory
  • Slabšie odhlučnenie na diaľnici
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Targa Florio: Limonáda zo sicílskych citrusov
Magazín

Novinka Targa Florio pripomína slávne automobilové preteky a ich hrdinov

Najstaršie automobilové preteky na svete – sicílske Targa Florio sa podpísali pod slávu niekoľkých motoristických legiend a tiež pod podobu modelov tých najprestížnejších značiek automobilov. Teraz sa však otlačili aj do novinky, citrusovej limonády pod rovnakým názvom, vyrobenej v našich končinách. Prémiovými limonádami Targa Florio, s vyšším obsahom ovocnej šťavy zo sicílskych citrusov, sa spoločnosť Kofola ČeskoSlovensko rozhodla pripomenúť a oživiť túto automobilovú legendu.