Testy

Kauza objem batožinového priestoru: Škoda objasnila, akým spôsobom prebieha jej meranie

Škoda Enyaq iV - meranie objemu batožinového priestoru

Pred pár dňami na povrch vyplávala informácia, ktorá hovorí o tom, že automobilky spotrebiteľa klamú pri udávaných hodnotách objemu batožinového priestoru. Spoločnosť ADAC, ktorá s týmto tvrdením prišla, dokázala, že pri niektorých modeloch sú odchýlky v stovkách litrov. Na celú kauzu zareagovala aj česká Škoda, ktorá detailne popísala ako prebieha meranie objemu kufru v jej prípade.

Prečítajte si aj:


ADAC si totiž do testu zobral aj zopár modelov českej značky a podobne, ako pri ostatných autách, aj tu nameral rôzne nezrovnalosti. Treba však podotknúť, že vo väčšine prípadov, sú nezrovnalosti v meraniach spôsobené inou metodikou a iným postupom.

Škoda na tento účel používa normované bloky s rozmerom 5 x 10 x 20 centimetrov a s výsledným objemom 1 liter. Celý proces merania objemu batožinového priestoru je normovaný podľa štandardu ISO3832. Nejde pritom len o akési naplnenie kufru kockami. Proces je podstatne zložitejší, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Návrh kufra je dôležitý

Všetko sa začína už pri samotnom návrhu auta. Vývojový tím dostane presne zadefinované požiadavky na tvar a objem kufru, ktoré musí budúce auto spĺňať. Vedúci vývoja batožinového priestoru ŠKODA AUTO, Ladislav Kraus, hovorí: „Prvotný návrh prebieha na počítači a v ňom sa simuluje aj objem kufru. Meranie je vyhotovené na základe umiestňovania virtuálnych kociek do kufru pomocou softvéru alebo ručne.“

Aj keď by sa to mohlo zdať ako relatívne výpočtovo jednoduchá operácia, nie je tomu tak. Takáto simulácia môže počítaču trvať aj niekoľko dní. Program sa totiž snaží objaviť najlepší scenár umiestnenia kvádrov. Niekedy sa preto môže stať, že celý útvar, ktorý už vytvoril musí rozobrať a začať znovu. Človeku by takéto ukladanie kvádrov v programe malo zabrať približne jeden deň. Následné reálne meranie je o čosi rýchlejšie, aj keď aj tu musia technici ukázať značnú dávku tvorivosti.

Reálne meranie až po simulácii

Pokiaľ je už simulácia dokončená a auto vyrobené, dochádza k reálnemu meraniu. Na tieto účely sú k dispozícii autá v základnej výbave, pretože tak to požaduje norma. Ide o autá, ktoré majú sériovú podobu batožinového priestoru. V norme je dokonca povolené z kufru odstrániť všetky časti, ktoré nie sú pevnou súčasťou auta. Aj to môže byť dôvod, prečo dochádza k tak výrazným odchýlkam meraní spoločnosťou ADAC. Škoda si však tento proces žiadnym spôsobom neuľahčuje.

Škoda Enyaq iV - meranie objemu batožinového priestoru

Kraus ďalej uvádza: „Povolené je napríklad z batožinového priestoru odstrániť všetko, čo nie je pevne spojené s autom. Tak ďaleko ale nechceme zájsť. Chceme, aby bol objem skutočne, čo najbližšie k reálnemu využitiu.“ Tak či onak, meranie dovoľuje využiť aj priestory, ktoré sa nachádzajú pod dvojitým dnom či dokonca postranné priehradky v kufri. Zároveň je v norme špecifikované, že meranie musí prebiehať po vrchnú hranu sedadiel alebo po kryt batožinového priestoru.

Žiadna sila a využitie každého dostupného miesta

Následne je kufor auta naplnený zelenými hranolmi a tým je vypočítaná presná hodnota, ktorá je neskôr aj udávaná v brožúrach. Technikom v ŠKODA AUTO sa takmer vždy podarí namerať o niečo väčší objem, ako udáva počítač. Zvyčajne to býva približne 5 litrov. Norma ISO3832 okrem iného zakazuje automobilke tlačiť na kvádre silou. Všetky bloky musia byť umiestnené v kufri jednoducho, bez toho aby bol na ne vyvíjaný neprimeraný tlak. Navyše, podľa tohto štandardu musí byť výrobca kedykoľvek schopný zmerať rovnaký objem kufru.

Zaujímavejšie je meranie po sklopení zadných sedadiel. Pri takomto meraní dovoľuje norma využiť aj priestor v kapsách dverí či dokonca za zadnými sedadlami. Predné sedadlá musia byť nastavené v polohe pre človeka štandardnej postavy. Česká automobilka pri meraní objemu kufru so sklopenými sedadlami používa polykarbonátovú stenu, ktorou oddelí kufor od predného miesta pre posádku. Je to z dôvodu zarovnania batožinového priestoru, aby mohli byť kvádre ukladané bez problémov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Toyota Corolla Coupe 1400SR 1971
Magazín

Hľadáte auto na celý život? Toto je také a stojí za ním fascinujúci príbeh

Masayuki Watanabe si ako 21-ročný kúpil Corollu druhej generácie a má ju dodnes. Aj keď počas života niekoľkokrát premýšľal o predaji svojho starého auta, jeho Corolla bola príliš dobrá, spoľahlivá a odolná. Súčasne bola spojená s množstvom krásnych spomienok, aby sa jej len tak vzdal. V roku 2011, keď bolo auto poškodené počas tsunami, sa do jeho opravy zapojila komunita zberateľov historických automobilov z celého Japonska.