Kauza objem batožinového priestoru: Škoda objasnila, akým spôsobom prebieha jej meranie

Proces merania objemu kufra je podstatne zložitejší, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Vydané  Text: 
Pred pár dňami na povrch vyplávala informácia, ktorá hovorí o tom, že automobilky spotrebiteľa klamú pri udávaných hodnotách objemu batožinového priestoru. Spoločnosť ADAC, ktorá s týmto tvrdením prišla, dokázala, že pri niektorých modeloch sú odchýlky v stovkách litrov. Na celú kauzu zareagovala aj česká Škoda, ktorá detailne popísala ako prebieha meranie objemu kufru v jej prípade.

­Klamú nás automobilky v hodnotách objemu batožinového priestoru? Testy ukázali prekvapivé výsledky­

V posledných rokoch je akýmsi trendom, že niektoré automobilky upravujú parametre svojich modelov tak, aby boli pre zákazníka lákavejšie. Táto úprava je však vo väčšine prípadov iba na papieri. Týka sa to predovšetkým spotreby, kedy udávaná hodnota je poriadne vzdialená od reality. Podobne to je aj so zrýchlením, kedy sa sem-tam objaví chýbajúca desatinka. Avšak testy,... Prečítať celé

ADAC si totiž do testu zobral aj zopár modelov českej značky a podobne, ako pri ostatných autách, aj tu nameral rôzne nezrovnalosti. Treba však podotknúť, že vo väčšine prípadov, sú nezrovnalosti v meraniach spôsobené inou metodikou a iným postupom. Škoda na tento účel používa normované bloky s rozmerom 5 x 10 x 20 centimetrov a s výsledným objemom 1 liter. Celý proces merania objemu batožinového priestoru je normovaný podľa štandardu ISO3832. Nejde pritom len o akési naplnenie kufru kockami. Proces je podstatne zložitejší, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. ### Návrh kufra je dôležitý Všetko sa začína už pri samotnom návrhu auta. Vývojový tím dostane presne zadefinované požiadavky na tvar a objem kufru, ktoré musí budúce auto spĺňať. **Vedúci vývoja batožinového priestoru ŠKODA AUTO, Ladislav Kraus**, hovorí: „*Prvotný návrh prebieha na počítači a v ňom sa simuluje aj objem kufru. Meranie je vyhotovené na základe umiestňovania virtuálnych kociek do kufru pomocou softvéru alebo ručne*.“ Aj keď by sa to mohlo zdať ako relatívne výpočtovo jednoduchá operácia, nie je tomu tak. Takáto simulácia môže počítaču trvať aj niekoľko dní. Program sa totiž snaží objaviť najlepší scenár umiestnenia kvádrov. Niekedy sa preto môže stať, že celý útvar, ktorý už vytvoril musí rozobrať a začať znovu. Človeku by takéto ukladanie kvádrov v programe malo zabrať približne jeden deň. Následné reálne meranie je o čosi rýchlejšie, aj keď aj tu musia technici ukázať značnú dávku tvorivosti. ### Reálne meranie až po simulácii Pokiaľ je už simulácia dokončená a auto vyrobené, dochádza k reálnemu meraniu. Na tieto účely sú k dispozícii autá v základnej výbave, pretože tak to požaduje norma. Ide o autá, ktoré majú sériovú podobu batožinového priestoru. V norme je dokonca povolené z kufru odstrániť všetky časti, ktoré nie sú pevnou súčasťou auta. Aj to môže byť dôvod, prečo dochádza k tak výrazným odchýlkam meraní spoločnosťou ADAC. Škoda si však tento proces žiadnym spôsobom neuľahčuje.
Kraus ďalej uvádza: „Povolené je napríklad z batožinového priestoru odstrániť všetko, čo nie je pevne spojené s autom. Tak ďaleko ale nechceme zájsť. Chceme, aby bol objem skutočne, čo najbližšie k reálnemu využitiu.“ Tak či onak, meranie dovoľuje využiť aj priestory, ktoré sa nachádzajú pod dvojitým dnom či dokonca postranné priehradky v kufri. Zároveň je v norme špecifikované, že **meranie musí prebiehať po vrchnú hranu sedadiel alebo po kryt batožinového priestoru**. ### Žiadna sila a využitie každého dostupného miesta Následne je kufor auta naplnený zelenými hranolmi a tým je vypočítaná presná hodnota, ktorá je neskôr aj udávaná v brožúrach. Technikom v ŠKODA AUTO sa takmer vždy podarí namerať o niečo väčší objem, ako udáva počítač. Zvyčajne to býva približne 5 litrov. Norma ISO3832 okrem iného zakazuje automobilke tlačiť na kvádre silou. Všetky bloky musia byť umiestnené v kufri jednoducho, bez toho aby bol na ne vyvíjaný neprimeraný tlak. Navyše, podľa tohto štandardu musí byť výrobca kedykoľvek schopný zmerať rovnaký objem kufru. Zaujímavejšie je meranie po sklopení zadných sedadiel. Pri takomto meraní dovoľuje norma využiť aj priestor v kapsách dverí či dokonca za zadnými sedadlami. Predné sedadlá musia byť nastavené v polohe pre človeka štandardnej postavy. Česká automobilka pri meraní objemu kufru so sklopenými sedadlami používa polykarbonátovú stenu, ktorou oddelí kufor od predného miesta pre posádku. Je to z dôvodu zarovnania batožinového priestoru, aby mohli byť kvádre ukladané bez problémov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia