EKO tuning roka! Predajca dal na Mercedes drevené brzdy, logo Brembo dokreslil fixkou
Nemecká precíznosť, Mercedes-Benz, jazdené SUV. To je trojica, ktorá by mala zaručovať kvalitu, spoľahlivosť a bezpečnosť. No realita, ako to často býva, prekonáva aj tie najabsurdnejšie scenáre. Ako napríklad drevené brzdy. Príbeh z Ludwigsburgu je lekciou pre každého, kto si myslí, že v dnešnej dobe už nemôže byť prekvapený „šikovnosťou“ predchádzajúcich majiteľov. Niekde vo svete existuje jedinec, ktorý vymenil kov a keramiku za kus dreva „Brembo“.
Polícia v nemeckom Ludwigsburgu zaznamenala prípad, ktorý by sa dal zaradiť do kategórie automobilového surrealizmu. Po aukcii kúpila spoločnosť jazdený Mercedes-Benz a vyslala svojho vodiča, aby vozidlo prevzal a doviezol. Vodič však rýchlo zistil, že brzdové systémy nereagujú tak, ako by od nemeckého prémiového vozidla očakával. Práve naopak, brzdná dráha sa predĺžila do nekonečna a auto začalo vydávať zvuky, ktoré sa nezhodovali s akustikou moderného SUV.
Situácia si vyžiadala okamžitú reakciu – odťahovú službu a následne aj privolanie polície. SUV bolo odtiahnuté do opravovne, a tu sa začal rozpletať skutočný majstrovský kúsok absurdnej improvizácie. V dielni si technici všimli niečo, čo rozhodne nepatrí na prémiové diskové brzdy: spálený drevený prach na predných kolesách. Bližšia, šokujúca kontrola odhalila, že predné brzdové doštičky neboli vyrobené z legovanej ocele, keramiky alebo pokročilých polymérov. Boli vyrobené z drevených blokov.
Táto úprava by bola sama o sebe postačujúca pre titulné strany, no majster-improvizátor si neodpustil ani štipku bizarného humoru. Na jednu z drevených brzdových doštičiek totiž čiernou fixkou napísal „Brembo“. Talianska spoločnosť Brembo je svetovým lídrom vo výrobe brzdových systémov a ponúka rôzne zmesi brzdových doštičiek. Nikdy však nedali do svojho portfólia drevené brzdy. Ak by sa niekto pokúsil o definíciu „úspory nákladov za každú cenu“, toto by bol dokonalý korporátny príklad.
Späť v 19. storočí
Celá situácia je o to vtipnejšia, že história Mercedes-Benz v skutočnosti s drevenými brzdami koketovala. Drevené brzdy boli štandardom v 19. storočí. Úplne prvé vozidlo Benz, Patent-Motorwagen, sa predávalo s drevenými brzdami. Všetko sa však zmenilo v roku 1888, keď Bertha Benz, manželka Carla Benza, podnikla svoju slávnu 106-kilometrovú cestu. Keď jej drevené brzdy zlyhali, musela si v dedinskej obuvi kúpiť kožu a nahradiť drevené doštičky koženými. Drevo teda definitívne opustilo brzdové systémy Mercedesu pred viac ako 130 rokmi. Táto historka tak robí z neznámeho predajcu akéhosi „historického puristu“ a zároveň nebezpečného šialenca, ktorý vozidlo vrátil do stavu z roku 1886.
Ako mohol moderný prémiový Mercedes-Benz prejsť aukciou, alebo akýmkoľvek predpredajným procesom, s takouto životu nebezpečnou úpravou? Drevené doštičky sú zjavným pokusom o maskovanie absolútne kritického nedostatku – predpokladáme, že pôvodné doštičky boli buď úplne zodraté, alebo ich predal niekomu inému. Predajca namiesto investície niekoľkých desiatok eur do štandardných doštičiek (a zaistenia bezpečnosti) investoval do pár neopracovaných kusov dreva, fixky a nápisu Brembo.
To len potvrdzuje, že aj v krajine známej svojou technickou inšpekciou TÜV a rigoróznymi pravidlami, sa vždy nájde „šikovný“ predajca, ktorý považuje brzdové systémy za nepodstatný detail. Polícia už prípad vyšetruje, a majiteľovi hrozí trestné stíhanie za ohrozenie cestnej premávky. Ak existuje dokonalý príklad, prečo nikdy nemáte veriť ani autu, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako prémiový Mercedes, je to tento prípad dreveného Bremba. Jediné, čo vodičovi zachránilo život, bol zmysel pre podozrivé zvuky a dostatočná opatrnosť – a možno len fakt, že drevo nemá tie najlepšie trecie vlastnosti.
Zdroj: Polícia Ludwigsburg
Zdroje: https://www.swr3.de/aktuell/nachrichten/holzbremse-auto-polizei-100.html
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!



















