Odkaz legendy menom Ken Block žije naďalej. Gymkhana je späť a je extrémnejšia ako kedykoľvek predtým!

Fenomén Gymkhana je späť a je pripravený opäť prepísať pravidlá extrémnej jazdy. Pocta zosnulému Kenovi Blockovi pokračuje a za volant novej beštie sa opäť posadí Travis Pastrana.

Svet auto-moto nadšencov je na nohách. Kultová séria videí Gymkhana sa oficiálne vracia. Oznámenie prišlo priamo z epicentra automobilovej kultúry, výstavy SEMA v Las Vegas, kde Hoonigan a Subaru Motorsports USA odhalili nielen svoje plány, ale aj novú beštiu, ktorá bude ničiť pneumatiky v ďalšom diele. Za volant sa opäť posadí Travis Pastrana, muž, ktorý po tragicky zosnulom Kenovi Blockovi prebral túto náročnú úlohu a dokázal, že je viac než dôstojným nástupcom.​

Odkaz vizionára menom Ken Block

Aby sme pochopili význam návratu Gymkhany, musíme sa pozrieť na jej korene a na muža, ktorý to všetko začal. Ken Block nebol len pretekár, bol to vizionár, ktorý navždy zmenil automobilovú kultúru. Pôvodne spoluzakladateľ obuvníckej značky DC Shoes, predal svoj podiel, aby sa mohol naplno venovať svojej vášni – motoršportu. V roku 2008 zverejnil na YouTube video s názvom „Gymkhana Practice,“ a svet onemel. V tom momente sa zrodil fenomén.​

Block neobjavil slovo „gymkhana“, no dal mu úplne nový význam. Z relatívne neznámej disciplíny vytvoril globálnu šou plnú precíznych driftov, dychberúcich skokov a neuveriteľnej kontroly nad vozidlom. Jeho videá mali stovky miliónov videní a inšpirovali generácie nadšencov. Block ukázal, že autá môžu byť cool aj mimo pretekárskych okruhov, a to prostredníctvom kreatívneho obsahu, ktorý spojil motoršport s filmovým umením. Jeho smrť pri nehode na snežnom skútri začiatkom roka 2023 zanechala v motoristickom svete obrovskú dieru, no jeho odkaz žije ďalej prostredníctvom značky Hoonigan a nadácie 43 Institute, ktorú založila jeho rodina. FIA na jeho počesť dokonca vyradila jeho štartovné číslo 43 pre sezónu 2023.​

Nová beštia menom „Brataroo“

Po extrémnych špeciáloch ako boli 862-koňový sedan WRX STI „Airslayer“ či rovnako výkonné kombi „Family Huckster“ z roku 1983, prichádza Pastrana s tretím unikátnym Subaru. Tentokrát siahli po ešte väčšej klasike – ikonickom modeli Subaru BRAT z roku 1978. Názov nového monštra je Brataroo 9500 Turbo a už samotný názov napovedá, že tu neostal kameň na kameni.​

Fenomén Gymkhana je späť a je pripravený opäť prepísať pravidlá extrémnej jazdy. Pocta zosnulému Kenovi Blockovi pokračuje a za volant novej beštie sa opäť posadí Travis Pastrana.

Srdcom tohto stroja je na zákazku postavený 2,0-litrový preplňovaný motor boxer, ktorý technici z Vermont SportsCar (VSC) vyladili na úctyhodných 670 koní a krútiaci moment 922 Nm. Ešte fascinujúcejší je však údaj o otáčkach – motor dokáže točiť až neuveriteľných 9 500 otáčok za minútu, čo z neho robí najvyššie točiaci motor v histórii Gymkhany. Sila sa prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom šesťstupňovej sekvenčnej prevodovky SADEV a špičkových diferenciálov. Celé to je zabalené do karosérie z uhlíkových vlákien, ktorá sedí na rúrkovom ráme s klietkou certifikovanou podľa najnovších štandardov WRC.​

Budúcnosť v rukách Travisa Pastranu

To, čo robí „Brataroo“ naozaj výnimočným, je jeho aktívna aerodynamika. Podobne ako pri „Family Huckster“, aj tu nájdeme hydraulicky ovládané klapky na blatníkoch a masívne zadné krídlo. Ich úlohou však nie je len generovať prítlak v zákrutách. Sú navrhnuté tak, aby aktívne menili polohu auta počas letu vzduchom. A lietať sa bude naozaj vysoko. Ako uviedli tvorcovia, auto bolo skonštruované tak, aby posunulo sériu do nových výšin – a to doslova aj obrazne.​

Fenomén Gymkhana je späť a je pripravený opäť prepísať pravidlá extrémnej jazdy. Pocta zosnulému Kenovi Blockovi pokračuje a za volant novej beštie sa opäť posadí Travis Pastrana.

Nový diel sa bude odohrávať v Austrálii, v krajine, ktorá dala svetu slovo „hoon“, čo je slangový výraz pre bezohľadnú a divokú jazdu. Zdá sa, že lepšie miesto si tvorcovia ani nemohli vybrať. Travis Pastrana je pripravený opäť posunúť hranice možného a vzdať hold odkazu Kena Blocka. Fanúšikovia sa tak môžu tešiť na ďalšiu dávku dymu, presných driftov a skokov, pri ktorých sa zastavuje dych. Dátum vydania videa zatiaľ nie je známy, no už teraz je jasné, že čakanie sa oplatí.

Zdroje:  Subaru





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.