­Klamú nás automobilky v hodnotách objemu batožinového priestoru? Testy ukázali prekvapivé výsledky­

V posledných rokoch je akýmsi trendom, že niektoré automobilky upravujú parametre svojich modelov tak, aby boli pre zákazníka lákavejšie. Táto úprava je však vo väčšine prípadov iba na papieri. Týka sa to predovšetkým spotreby, kedy udávaná hodnota je poriadne vzdialená od reality. Podobne to je aj so zrýchlením, kedy sa sem-tam objaví chýbajúca desatinka. Avšak… Prečítať celé
Vydané Text: 

V posledných rokoch je akýmsi trendom, že niektoré automobilky upravujú parametre svojich modelov tak, aby boli pre zákazníka lákavejšie. Táto úprava je však vo väčšine prípadov iba na papieri. Týka sa to predovšetkým spotreby, kedy udávaná hodnota je poriadne vzdialená od reality. Podobne to je aj so zrýchlením, kedy sa sem-tam objaví chýbajúca desatinka. Avšak testy, ktoré urobila organizácia ADAC, ukazujú, že zveličovanie sa vo veľa prípadoch dotýka aj objemu batožinového priestoru. Vo všeobecnosti platí, že automobilky si objem kufru testujú vždy po svojom. Momentálne na tento parameter nie je určené žiadne objektívne meradlo. ADAC si preto posvietil na to, čo udáva výrobca a univerzálnou metódou merania dospel k prekvapivým výsledkom. Takmer všetky automobilky objem kufru zaokrúhľujú smerom nahor, niekedy dokonca až v stovkách litrov.

Najúspornejšia Škoda Octavia má pod kapotou štvorvalec! Za 15 eur prejdete z Bratislavy do Košíc

Budúcnosť automobilového priemyslu častokrát spájame s elektromobilmi či vodíkom. Existuje však aj tretia alternatíva, ktorá je už dnes pripravená nahradiť klasické spaľovacie autá bez väčších kompromisov. Na mysli máme stlačený zemný plyn (CNG), ktorému verí aj koncern Volkswagen. **Dnes si môžete zaobstarať fabrické auto na CNG bez väčších problémov,** tento pohon využívajú aj najnovšie modely... Prečítať celé

### Metodika merania Metodika merania ADAC spočívala v naplnení batožinového priestoru penovými tehlami, ktoré mali uniformný tvar a veľkosť. Týmito tehlami bol naplnený batožinový priestor od podlahy až po spodnú hranu zadných okien. Presne takto to povoľujú nariadenia pre autá, ktoré nemajú bezpečnostnú mrežu oddeľujúcu kufor od miesta pre posádku. Zároveň bola stanovená štandardná poloha pre zadnú lavicu sedadiel tak, aby boli výsledky čo najobjektívnejšie. Do úvahy bola pri testovaní braná aj možnosť dvojitého dna kufru, či dokonca odkladacích priestorov v batožinovom priestore auta. Aj napriek takto univerzálnej metóde je potrebné podotknúť, že automobilky v testoch reálne nemusia zavádzať. Môžu používať len inú metodiku, poprípade iný spôsob merania rozmerov batožinového priestoru. Každopádne, niektoré výsledky sú skutočne výrazným spôsobom rozdielne oproti tým, čo udáva výrobca.
### Nepríjemné prekvapenia Poďme k samotným výsledkom. Azda najväčším prekvapením pri testoch bol Volkswagen Sharan, respektíve jeho dvojča SEAT Alhambra. Volkswagen uvádza, že jeho MPV je schopné poňať až 955 litrov batožiny. Výsledok? ADAC nameral presne o 325 litrov menšiu kapacitu. Sharan teda na základe testov odvezie len 630 litrov. Koncernový súrodenec Alhambra má síce papierovo kapacitu „len“ 809 litrov, no vo výsledku má kapacitu rovnakých 630 litrov. Podobne zaujímavo dopadlo aj ďalšie pomerne obľúbené MPV. VW Touran má papierovú kapacitu 834 litrov, no v testoch vyšiel výsledok len 485 litrov. Bohužiaľ, podobné markantné rozdiely vidíme aj pri SUV. Napríklad taký Touareg, ktorý by mal uniesť až 810 litrov, má reálne kapacitu 445 litrov. Tento problém sa netýka len jednej automobilky. Konkrétne bolo otestovaných 150 modelov, z ktorých len zopár potvrdilo alebo vylepšilo papierové hodnoty. ### Zavádzajú všetky automobilky? Napríklad také Volvo XC90 by malo zvládnuť objem batožiny až 721 litrov. Reálne to však je len 475 litrov. Škoda Kodiaq, ktorá sa pýši kapacitou až 650 litrov, po meraní získala hodnotu len 450 litrov. Karoq si pohoršil o 71 litrov (430 voči udávaným 521) a Kamiq o 135 litrov (265 voči udávaným 400). Rozdielne výsledky testu v porovnaní s originálom sa nevyhli ani prémiovým značkám. Napríklad BMW X5 má oproti papierovej kapacite až o 250 litrov menší kufor (400 voči udávaným 650). V prípade konkurenta, Mercedesu GLE, je rozdiel 220 litrov v neprospech číslam udávaným automobilkou (470 voči udávaným 690). Najpríjemnejším prekvapením je naopak Tesla Model X. Výrobca totiž udáva kapacitu kufra len 357 litrov, no ADACu sa podarilo namerať až 660 litrov. Celkovo najmenšie rozdiely sú namerané v triede limuzín/sedanov a kombi modelov. Napríklad Audi A6 Avant má reálne o 150 litrov menej (415 voči udávaným 565), VW Passat Variant o 175 litrov menej (475 voči udávaným 650), BMW 3 Touring o 135 litrov menej (365 voči udávaným 500) alebo Kia Ceed Sportswagon o 230 litrov menej (395 voči udávaným 625). Pri limuzínach a sedanoch je na tom najlepšie Lexus ES, ktorý má dokonca o jeden liter vyššiu reálnu kapacitu oproti tomu, čo udáva výrobca (455 voči udávaným 454). Napríklad klasické BMW radu 3 má oproti papierovej hodnote až o 75 litrov menej (405 voči udávaným 480). Za zmienku určite stojí aj trieda liftbackov alebo hatchbackov. Tu si najlepšie počínal Fiat 500, ktorý má po teste úplne rovnakú kapacitu, akú udáva výrobca, čiže 185 litrov. Našincov bude asi najviac zaujímať napríklad taká Škoda Scala, ktorá po teste mala o 97 litrov menej (370 voči udávaným 467), Fabia, ktorá mala o 40 litrov menej (290 voči udávaným 330), VW Golf, ktorý mal o 76 litrov menej (305 voči udávaným 381) či Hyundai i30, ktorý si pohoršil o 65 litrov (330 voči udávaným 395). Paradoxom je, že zatiaľ čo Tesla Model X príjemne prekvapila, Tesla Model S naopak sklamala. Automobilka totiž udáva až o 310 litrov väčšiu kapacitu, ako je realita (435 voči udávaným 745). Viac výsledkov nájdete priamo na stránkach organizácie ADAC.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



ODPORÚČAME

Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • MAGAZÍN

    SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

  • Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

     Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023