Predstavovať novú Škodu Octavia azda veľmi netreba. Jej vnútorný priestor, najmä vo verzii kombi, splní azda akékoľvek prepravné požiadavky. Na batožinu, aj na pasažierov. A tí môžu sedieť na predných aj zadných sedadlách a nič im chýbať nebude.
Testovaný exemplár navyše na výbave nešetril, takže na tých vzadu nebude vďaka roletkám svietiť slnko, výduchy im doprajú príjemnú teplotu a keď im dôjde šťava v mobiloch, dobijú si ju cez USB-C konektory.

Vpredu sa vodič a spolujazdec potešia z veľmi dobre tvarovaných sedadiel, na nové ovládanie si rýchlo zvyknú, aj keď by potešilo podsvietenie dotykovej ovládacej plochy pod stredovou obrazovkou.
Čím je nová Octavia s plynovým pohonom zaujímavá a alternatívna? Jej hlavným pohonom je stlačený zemný plyn CNG. To je presne to, na čom doma varíte, prípadne tým kúrite. A benzín je iba vedľajší pomocník. Tak, aby sa nepovedalo. Ten dovedie Octaviu iba do vzdialenosti cca 110 km. S plynom to bude viac ako 500 km.
Na benzín sa vozidlo automaticky prepne, až keď miniete všetok plyn, pričom palivo vám zobrazuje aj kontrolka na digitálnej prístrojovej doske. O aktuálnom stave jednotlivých palív pritom informujú stupnice na jej krajoch.
Podstatnejšie však je, ako sa s autom jazdí. Hneď po štarte sa ozve o čosi drsnejší zvuk ako v prípade benzínu. Ten po zohriatí motora ustúpi, takže nebude dráždiť uši. Pripraviť sa musíte aj na slabšiu dynamiku ako v prípade čisto benzínového motora 1.5 TSI.
V kombinácii s plynom klesá jeho výkon na 96 kW (130 k), takže pri predbiehaní treba viac rozmýšľať a plánovať.
K dynamike pomáha rýchlo radiaca 7-stupňová prevodovka DSG, nepoteší však veľmi pomalý štart-stop.

Inak sa s plynovým pohonom vážne obmedzenia nespájajú. Batožinový priestor má rovnaký základný objem, zmenšenie zo 640 na 495 dm3 sa týka priestoru pod jeho dnom, ktorý zaberá nádrž na plyn.

Prevažujú výhody ako menej skleníkových plynov, úplné minimum pevných častíc, nulové znečisťovanie prírody, plyn nie je jedovatý a stúpa hore, takže s takýmito vozidlami môžete parkovať aj v podzemných garážach. Navyše náklady na palivo sú približne o 20 až 40 percent nižšie ako v prípade benzínu.



Prečo teda nejazdíme všetci na CNG? Lebo by sa tých 13 verejných plniacich staníc asi rýchlo zaplnilo a chcelo by to plánovanie pri cestách do zahraničia.
Najväčšou nevýhodou vozidla na CNG teda nie sú vozidlá, ale infraštruktúra. Alebo si budete domov inštalovať plničku. To však opäť nie je masové riešenie. Samotná Škoda Octavia G-Tec je totiž príjemné, úsporné a mimoriadne ekologické vozidlo. V jej alternatívnom svete by sa nám páčilo.
Ceny a výbavy
Škoda Octavia kombi sa dá dnes na Slovensku kúpiť od 19 000 € v konfigurácii Active 1.0 TSI 6MT, kombi na CNG sa predáva od 26 560 € v stupni výbavy Ambition.
Pri naceňovaní nižšie uvedenej kalkulácie sme zohľadnili akčné ponuky predajcov platné v čase prípravy redakčného testu, teda vychádzali sme zo základnej ceny verzie 23 390 € a z ceny testovaného exempláru 26 560 €.
Aktuálny cenník modelov Octavia, liftback aj kombi, nájdete v priloženom cenníku platnom v čase vydania tohto testu v titule Autoviny.sk. Zobraziť cenník v samostatnej záložke a stiahnuť ako PDF

Škoda Octavia kombi 1.5 TSI G-Tec 2020 - informačná tabuľka
Priestranné rodinné kombi s benzínovo-plynovým pohonom a automatickou prevodovkou
Obchodné informácie | |
---|---|
Cena | 26 560 € v akcii |
Značka | Škoda |
Model | Octavia |
Model - Typ | kombi 1.5 TSI G-Tec |
Model - rok výroby | 2020 |
Rozmery a hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka | 4 689 mm |
Šírka | 1 829 mm |
Výška | 1 489 mm |
Rázvor | 2 686 mm |
Objem palivovej nádrže | 9 l + 17,3 kg CNG l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 426 kg |
Maximálna hmotnosť | 1 891 kg |
Objem batožinového priestoru (min.) | 495 dm3 |
Objem batožinového priestoru (max.) | 1 560 dm3 |
Motor a prevodovka | |
---|---|
Počet valcov | 4 |
Objem valcov | 1 498 cm3 |
Najvyšší výkon | 130 k |
Najvyšší výkon | 96 kW |
Najvyšší výkon pri ot./min. | 5 000 |
Najvyšší krútiaci moment | 200 Nm |
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. | 1 400 – 4 000 |
Výkony a spotreba | |
---|---|
Kombinovaná spotreba | 5,5 l/100 km + 3,6 kg/100 km L |
Emise | 98 CO2g/km |
Maximálna rýchlosť | 212 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs | 9,6 |
Naše hodnotenie

Klady
- Ekologická a lacná prevádzka
- nízka spotreba CNG
- kvalita vyhotovenia interiéru
Zápory
- Malá nádrž na benzín
- slabá infraštruktúra
- pomalý štart-stop