TEST: Nechcete trojvalec? Mitsubishi ASX s benzínovým dvojlitrom je nečakane dobrým vozením!

Na Slovensku je model ASX dlhodobo najpredávanejším modelom značky. S cieľom udržať si zákazníkov predstavila automobilka už tretiu modernizáciu, ktorá poteší všetkých fanúšikov jednoduchosti a trvácnosti.
Vydané Text: 

Mitsubishi ASX brázdi naše cesty už takmer desať rokov a v priebehu svojho života zmenilo svoju tvár hneď niekoľkokrát. Len nedávno pritom Japonci predstavili v poradí už tretiu modernizáciu tohto kompaktného SUV, ktorá prináša viac než len krajšiu prednú masku či modernejšie technológie. Kompletná reorganizácia nastala aj pod kapotou. **Nafta dostala výpoveď, Japonci sa rozlúčili aj s archaickou 1.6-kou a do ponuky tak prišiel úplne nový motor, aký v danej kategórii už takmer nikde nenájdete.** [GALLERY id=30296] Mitsubishi sa rozhodlo potešiť pomerne početnú skupinu odporcov malých prepĺňaných trojvalcov, ktorým do modelu ASX naservírovalo **atmosférický benzínový dvojliter s nepriamym vstrekovaním a bez filtra pevných častíc.** Dovolíme si napísať, že pri súčasných emisných normách sa Japoncom podaril naozaj husársky kúsok. Uviesť do ponuky pomerne veľký benzínový agregát nebolo rozhodne jednoduché a veľkú zásluhu na tom, aby sa mohol v Európe vôbec predávať, má technológia nazvaná Smart MIVEC. **Ide v podstate o systém premenlivého časovania sacích ventilov,** ktorý zlepšuje spotrebu paliva obmedzením sacích strát.
Nejaké kilogramy ušetrila aj vylepšená konštrukcia. Mitsubishi zároveň upustilo od rozvodu s dvoma vačkovými hriadeľmi a **pristúpilo ku kompaktnejšiemu riešeniu s jedným vačkovým hriadeľom.** A výsledok? Nový agregát kompaktnému SUV veľmi svedčí. Už po niekoľkých metroch dokážete podľa charakteristického prejavu povedať, že pod prednou kapotou pracuje väčší motor. **A pokiaľ vás v minulosti bavili rýchle reakcie na plynový pedál a naháňanie výkonu v otáčkach neďaleko červeného poľa, tak budete z modernizovaného Mitsubishi nepochybne nadšení.** Potenciál na úrovni 110 kW (150 k) nájdete až pri 6 000 ot./min., pričom v porovnaní s predchádzajúcou 1,6-kou ponúka nový agregát o takmer 50 Nm väčšiu rezervu krútiaceho momentu. Tento údaj pritom oceníte najmä pri naloženom aute, alebo v ťažšom teréne.
Vnímanú dynamiku však mierne zhoršuje využitie samočinnej CVT prevodovky, s ktorou vozidlo zrýchľuje z 0 na 100 km/h relatívne dlhých 12 sekúnd. Za modelom s manuálnou prevodovkou tak zaostáva o dve sekundy. **Karta sa obracia až pri zrýchľovaní na diaľnici zo 120 km/h na 140 km/h, kde je štvorkolka so samočinnou prevodovkou paradoxne o 50 % rýchlejšia než manuál** a úlohu zvládne za 7,2 sekundy. Samotnú spoluprácu motora s CVT prevodovkou naladili inžinieri dobre. V meste využíva primárne nízke otáčky a opiera sa o krútiaci moment. **Pri plnom zrýchlení sa im dokonca podarilo minimalizovať vysávačový efekt** naprogramovaním šiestich virtuálnych stupňov, vďaka ktorým má prevodovka správaním o niečo bližšie k obyčajnému hydromeničovému automatu.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.