Škoda Scala 1.6 TDI je výborným hltačom kilometrov. A nestojí veľa peňazí!

Nedajte sa vystrašiť poplašnými správami, nafta nikam neodchádza! Počíta s ňou aj škodovka, ktorá umiestnila vylepšený vznetový štvorvalec aj do svojej horúcej novinky.
Vydané  Text: 
Škodu Scalu už v redakcii dôverne poznáme. Najprv k nám zavítala s najsilnejším benzínovým motorom 1.5 TSI, ktorý v spojení s optickým paketom a červenou farbou premenil konvenčný hatchback na atraktívne žihadlo. O niekoľko týždňov neskôr sa litrový trojvalec osvedčil ako univerzálny motor s nízkou spotrebou, ktorý sa však nebojí ani diaľničného tempa. **A do tretice k nám konečne prišla aj naftová motorizácia s neľahkou úlohou presvedčiť všetkých naokolo, že diesel ani zďaleka nepatrí minulosti.**
Stačí sa pozrieť do tabuľky s technickými údajmi, ktorá mnohých odporcov naftových motorov prekvapuje. **Hodnoty vypúšťaných emisií má totiž Škoda Scala s 1.6 TDI úplne rovnaké ako verzia s benzínovým trojvalcom.** Nemôžeme teda napísať, že moderný vznetový agregát má výrazne horší vplyv na životné prostredie. Dokonca existujú prípady, kde pri výpočte emisií diesel zvíťazil nad porovnateľnými benzínovými motormi. A čo spotreba? Tá sa v prípade nami testovaného modelu dokázala udržať až neuveriteľne nízko.
Na okresných cestách sa bez väčších problémov môžete priblížiť k 3,8 l/100 km, diaľničné tempo potom zvýši túto hodnotu zhruba o pol litra. Tieto magické čísla však dokáže veľmi rýchlo pokaziť mestská premávka, tam naftová Scala stráca výhodu nízkej spotreby a približuje sa k hranici 5 l/100 km. Vo veľmi hustej premávke dokáže byť 1.6 TDI dokonca menej hospodárna ako spomínaný benzínový trojvalec. Navyše som sa pri mestských rýchlostiach často nevedel rozhodnúť, či zaradiť tretí, alebo štvrtý prevodový stupeň. Tento naftový turbodiesel neobľubuje nízke otáčky. Pod hranicou 1 500 ot./min. už totiž do interiéru začínajú prenikať vibrácie a nie veľmi príjemná zvuková kulisa naznačujúca podtáčanie. Vyšších otáčok sa v tomto prípade netreba báť a okrem kultivovanejšieho prejavu dostanete aj lepšie reakcie na plynový pedál. Maximálny krútiaci moment 250 Nm je zároveň dostupný od 1 500 ot./min. až do 3 250 ot./min. **V kombinácii s výkonom 85 kW môžete očakávať primeranú dynamiku, ktorá síce nijako zvlášť nenadchne, ale bez väčších problémov s ňou zvládnete bežné presúvanie či predbiehanie.** Moje pocity potvrdzuje aj oficiálna hodnota zrýchlenia z 0 – 100 km/h za 10,1 sekundy. Dôvodom mierne zhoršenej dynamiky je najmä vyššia hmotnosť samotného agregátu, čo sa v konečnom dôsledku jemne odzrkadlilo aj na jazdných vlastnostiach.
Skutočným revírom tohto auta však nie sú okresky ani mesto, ale rovná diaľnica. Tam sa naftová Scala cíti ako ryba vo vode. Pri zapnutom tempomate na 130 km/h motor v podstate nepočujete, užívate si komfort podvozka a údaj o dojazde na palubnom počítači, ktorý presahuje 1 200 km na jednu nádrž. **Toto auto je pre ľudí, ktorí na cestách trávia veľa času a nechcú sa každú chvíľku zdržiavať na čerpacích staniciach.** Vďaka podpore Apple Carplay a Android Auto si navyše môžete na diaľnici naladiť svoj obľúbený hudobný playlist z mobilného telefónu či zrkadliť navigáciu s dopravnými informáciami. A keby ste sa náhodou dali až príliš rozptýliť zábavou za volantom, o udržanie v pruhu či brzdenie v prípade hroziaceho nebezpečenstva sa postarajú asistenčné systémy, ktoré automobilka ponúka už v najnižších výbavových stupňoch. **Rozhodne investujte aj do Full LED svetlometov, ktoré sme si v Scale nedávno vyskúšali a určite stoja za príplatok.** Tentoraz sme totiž v testovanom aute mali len základné halogénové svetlá s LED denným a so stretávacím režimom, pričom ich svetelný výkon musíme označiť za podpriemerný. Základným svetlometom sa určite vyhnite a investujte do Full LED techniky, ktorú oceníte pri každej nočnej jazde. Rozdiel je naozaj markantný.
**Nejaké drobné na druhej strane môžete ušetriť tým, že v zozname príplatkových prvkov vynecháte športové sedadlá či adaptívny podvozok s dynamickým režimom.** Scala nie je športovým autom a väčšine budú vyhovovať klasické sedadlá viac aj vďaka nastaviteľnej opierke hlavy. A čo športový podvozok? Zmena po prepnutí do dynamického režimu je takmer nebadateľná a v porovnaní so štandardným podvozkom som nepociťoval žiadnu zmenu v jeho správaní, a preto považujem príplatkové adaptívne tlmiče za zbytočné.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »