Test Mercedes-Benz Sprinter Tourer 319 CDI: Žiadna nuda
Sprinter nás každý deň testu prekvapoval vyspelými funkciami a jazdnými vlastnosťami. Ak ste doteraz považovali 9-miestne mikrobusy za nudné a nezaujímavé, tento test váš názor zmení.
Vydané Text: Erik Stríž
Mercedes-Benz Sprinter je stálicou slovenského i medzinárodného trhu s úžitkovými automobilmi. V zahraničí sa predával aj pod značkou Dodge, ale s totožným príznačným dizajnom. Jedná sa o stále ľahké úžitkové vozidlo vyrábané v pestrej ponuke verzií, zadovážiť si ho môžete v podobe pracovnej dodávky pre rozvoz tovaru a materiálov, ale aj ako mikrobus pre vodiča a osem, prípadne deväť pasažierov.
Aktuálne je v predaji tretia generácia Sprintera, prvá sa začala vyrábať ešte v roku 1995. Za 24 rokov vozidlo prešlo väčším vývojom, avšak charakter mu výrobca zachoval. Dokonca aj dizajn ostáva už tretiu dekádu veľmi podobný, vylepšovali sa prevažne detaily predných partií, technika pod prednou kapotou a tiež funkcie pripravené pre vodiča. Tretia generácia bola odhalená iba vo februári 2018 a vyrába sa ako 2-dverový pick-up, 4-dverový van a ako mikrobus, o ktorom práve čítate.
### Kľúčové vlastnosti Mercedes-Benz Sprinter Tourer 319 CDI:
* naftový motor CDI 2 987 cm3, max. výkon 140 kW (190 k) a max. krútiaci moment 440 Nm;
* nameraná kombinovaná spotreba 14,1 l/100 km;
* automatická prevodovka 7G-TRONIC PLUS s páčkami za volantom;
* maximálna rýchlosť 160 km/h;
* 9 miest na sedenie vrátane vodiča;
* 360° kamerový systém pre bezpečnejšie parkovanie;
* početné parkovacie senzory, vrátane senzorov upozorňujúcich na objekty hneď vedľa vozidla;
* vynikajúce sedadlá s výrazným bočným vedením, vpredu elektricky nastaviteľné s pamäťou a vyhrievaním;
Jazda na Mercedes-Benz Sprinter Tourer 319 CDI (zdroj: ecomoto.sk) ### Charakter Keď som preberal Sprinter Tourer na test, vedel som, že spĺňam podmienky pre jeho riadenie. Sprinter Tourer v tejto verzii odvezie deväť ľudí vrátane vodiča a jeho prevádzková hmotnosť predstavuje 2 759 kilogramov, takže s primerane ťažkým nákladom ho môže šoférovať každý s vodičským oprávnením typu B. Vozidlo spadá do kategórie vozidiel M1. Lenže keď som ho videl na parkovisku v Mercedese, chvíľu som bol prekvapený. Sprinter Tourer je naozaj obrovský, pôsobí robustne a náročne na riadenie. Stačilo, aby som prvýkrát sadol za volant, naštartoval motor a všetky pochybnosti sa razom stratili. V Sprinteri sa cítite bezpečne, máte vynikajúci výhľad na okolie a vo veľkej miere k sebavedomiu vodiča prispieva perfektný kamerový systém, vďaka ktorému snáď ani nie šanca, že by ste šuchli iné auto alebo stĺp. Prvých niekoľko kilometrov jazdy sa budete oboznamovať s priemerom otáčania a rázvorom dlhým 3 665 mm a zadným previsom s dĺžkou 1 246 mm. Len pre zaujímavosť, limuzína Mercedes-Benz S400d má rázvor 3 035 mm. Vyberanie zákrut si vyžaduje o niečo viac pozornosti, aby ste zadným kolesom nezachytili obrubník a v úzkych uličkách musíte dbať na zadný previs, ktorého dĺžku ešte o niekoľko centimetrov zväčšuje aj doplnková nástupná hrana. Treba na ňu myslieť predovšetkým pri parkovaní.
### Interiér
Vo veľkej miere k dojmu riadenia konvenčného SUV-čka prispieva aj samotný dizajn interiéru, ktorý preberá všetko typické pre osobné vozidlá značky Mercedes-Benz. Keď som v prvých dňoch testu na našom Facebooku zverejnil fotku interiéru s otázkou, či čitatelia uhádnu, o ktorý model Mercedesu sa jedná, mnohí tipovali na nové G-čko alebo iné SUV-čko. Súhlasím, že na prvý pohľad je interiér tak pekný, akoby bol prevzatý z esúvečka. V skutočnosti Sprinter využíva pomerne tvrdé plastové obloženia a určité nedokonalosti som našiel aj v ergonómii. Tlačidlá na stredovej konzole sú malé a natlačené na seba, ich používanie vyžaduje priveľa pozornosti, hlavný dotykový displej s uhlopriečkou 10,25 palca so systémom MBUX je tak veľký a vzdialený od vodiča, že ten aby dosiahol do pravého horného rohu, musí sa nakloniť zo sedadla.
Nový Sprinter je druhým automobilom značky Mercedes-Benz s pokrokovým infotainmentom MBUX. Mať takýto systém v mikrobuse alebo dodávke sa môže zdať ako hotový luxus, ale doba napreduje a nemožno pochybovať o tom, že aj šoféri z povolania vedia oceniť vyšší štandard.
Volant je výškovo a pozdĺžne nastaviteľný a spracovaný perfektne. K bezpečnej jazde prispieva prehľadná prístrojová doska s veľkým farebným displejom. Prostredníctvom tlačidiel na volante môžete ovládať všetky funkcie potrebné k jazde, jedine ovládanie navigácie si vyžaduje použitie dotykového displeja. Dobrá správa: displej reaguje aj na dotyky s rukavicami!
### Zadná časť interiéru
Zatiaľ, čo vodič má k dispozícii elektricky ovládané sedadlá, zvyšných osem pasažierov sa musí zmieriť s manuálnym nastavením. Nemá zmysel nad tým lamentovať, takúto funkciu nemajú ani ostatné značky. Výhodou pre spolujazdca je funkcia trojstupňového vyhrievania, ktoré je navyše veľmi rýchle.
Sedadlá v troch zadných radoch sú komfortné aj pre robustnejšie postavy a hoci medzi sedadlami nie je prakticky žiadne voľné miesto, nikto sa tu tlačiť nebude.
Veľmi pozitívne hodnotím vybavenie úchytmi ISOFIX. Nájdete ich až na šiestich zadných sedadlách.
Keďže sme testovali verziu Sprintera so zvýšenou strechou, na ktorej bola ešte uložená klimatizácia Tempmatic, dalo sa vo vozidle postaviť a pohybovať bez obmedzení. Priestor medzi vodičom a spolujazdcom je tak veľký, že spolujazdec môže kedykoľvek prejsť dozadu aj počas jazdy.
Bočné posuvné dvere sa otvárajú plne automaticky, stačí stlačiť príslušné tlačidlo. Tieto dvere vie otvárať a zatvárať aj vodič zo svojho sedadla, eventuálne ich pohyb zastaviť úplne.
### Jazda
Manévrovateľnosť je na veľmi vysokej úrovni, čo je príznačná vlastnosť všetkých generácií Sprintera. Posilňovač riadenia je nastavený tak, že nepotrebujete používať silu a stačí iba chvíľa na to, aby ste začali Sprinter považovať za obratný a ľahko ovládateľný. O tom, že ovládateľnosť je silnou stránkou Sprintera už roky, svedčí aj toto kuriózne video:
So Sprinterom sa veľmi neriskuje a do zákruty jazdíme pomalšie a rozvážne. Dbať na priemer otáčania a zohľadňovať dlhší rázvor je priam nevyhnutné, ak nechcete nabiehať na každý druhý obrubník. Rozprávať sa preto o prípadnej nedotáčavosti alebo pretáčavosti stráca zmysel, pozornosť budúcich šoférov by sa mala sústreďovať na nastavenie podvozka, rýchlosť reakcií, účinnosť bŕzd a prevádzkové náklady.
Podvozok v Sprinteri Tourer je naladený tak, aby vozidlo nepérovalo, avšak nemožno hovoriť o tvrdom podvozku. Príliš mäkké naladenie by mohlo byť s ohľadom na výšku vozidla priam nebezpečné, napriek tomu je aj prejazd zlými cestami pohodlný. Mikrobus sa nakláňa minimálne a prejazd cez väčšiu dieru nezatrasie interiérom tak, akoby ste možno očakávali. Keď si spomenieme na skúsenosť s menším plne vybaveným V 220d Marco Polo, jazda na Sprinteri Tourer je luxus.
Automobil reaguje na podnety od vodiča s rýchlosťou primeranou typickému spôsobu použitia. Od Tourera nepotrebujete, aby zrýchľoval z nuly na sto za päť sekúnd a brzdný účinok musí zohľadňovať skutočnosť, že sa vo vozidle vezie celkovo deväť ľudí. Nástup je preto pomalší, ale po dôraznejšom stlačení brzdového pedála rázny.
Údaje o spotrebe avizované výrobcom sa môžu vo veľkej miere odlišovať od reálnej priemernej spotreby. Všetko má v rukách vodič. Automatická sedemstupňová prevodovka preraďuje na vyšší stupeň pri 2 000 otáčkach, napriek tomu sme po 740 najazdených kilometroch namerali priemernú spotrebu 14,1 litra nafty. Nádrž má objem 93 litrov a za veľmi šikovné považujeme, že dvierka nádrže sa dajú otvoriť iba vtedy, keď sú pootvorené dvere vodiča.
Mercedes-Benz Sprinter Tourer sa dá kúpiť s pohonom zadných alebo všetkých kolies. Verzia 4×4 má od tej štandardnej už na prvý pohľad väčšiu svetlú výšku a väčší predný nájazdový uhol.
Náš testovaný model síce 4×4 nemal, napriek tomu sme sa v okolí Rajeckých Teplíc a Žiliny pri decembrovej bohatej snehovej nádielke nebáli prípadného zapadnutia. Sprinter si vedel bez problémov poradiť aj s husto zasneženým parkoviskom s nespevneným povrchom.
Ak si k Sprinteru Tourer zadovážite pohon 4×4, bude permanentný: na zadnú nápravu posiela 65 percent krútiaceho momentu, na prednú zvyšných 35 percent. Zapojenie náprav nemožno nastavovať, ale možno si za príplatok doobjednať uzávierky všetkých troch diferenciálov a redukciu prevodovky.
360-stupňový kamerový systém s dynamickým navádzaním
**Výbava testovaného modelu** je vskutku pôsobivá, vyberám niektoré z funkcií: * Predná náprava so zvýšenou nos nosťou, Podvozok pre aplikáciu E * Aktívny brzdový asistent, Funkcia HOLD,,Asistent rozjazdu do kopca, Asistent bočného vetra, Asistent sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST * Zásuvka 230 V, 12V zásuvka v nákladnom priestore, 12V zásuvka na prístrojovej doske, * Koncové svetlá čiastočne LED, Vynechanie parkovacích svetiel, Asistent automatického riadenia osvetlenia vozidla, * Adaptívne brzdové svetlo, LED svetlomety, ECO funkcia Start-Stop
### Zhrnutie Mercedes-Benz Sprinter Tourer 319 CDI je mikrobus vyššieho štandardu s vynikajúcou manévrovateľnosťou, výbornou funkčnou výbavou a krásnym interiérom. Verzia s deviatimi miestami vrátane vodiča patrí do kategórie M1, ponúka pritom priestrannosť o kategóriu väčšieho vozidla. Sprinter Tourer je už roky ideálnym vozidlom pre osobnú prepravu s vysokou mierou komfortu a veľkým batožinovým priestorom, ktorý je navyše rozšíriteľný vďaka variabilným sedadlám. Náš redakčný test hodnotíme veľmi pozitívne, pretože nám Sprinter Tourer dokázal, že sa ho netreba báť, dokonca je jazda na ňom zábavná. Typické uplatnenie Sprintera Tourer nachádzame v preprave osôb v rámci firemných eventov, na svadbách, pri prevoze zamestnancov ľudí z a do práce, úplne bez problémov aj na dlhých trasách do dovolenkových destinácií vzdialených dvanásť a viac hodín cesty. Ak chce zamestnávateľ alebo menší dopravca ponúknuť cestujúcim vyššiu mieru komfortu, potom je Sprinter Tourer rozumnou voľbou.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk