Test Seat Leon 1.4 TGI: Na plný plyn!

Automobily s alternatívnym palivom nemusia byť futuristické koncepty, ktoré si aj tak nikto nekúpi. Keby v januári testovaný Leon nebol oblepený nálepkami CNG, ani by sme nevedeli, že nejazdíme na benzín.
Vydané  Text: 
Seat Leon je predstaviteľ tej triedy automobilov, pri ktorých záleží na spotrebe a prevádzkových nákladoch. Snahe o šetrenie rozumieme, do hry ďalej vstupujú pojmy ako efektivita, udržateľnosť a ekológia. Veď pri spaľovaní CNG sa produkuje až o 25 percent menej oxidu uhličitého. Zaradenie motora TGI do predaja je preto celkom logické a po reálne odjazdených kilometroch hodnotíme, že cena prevádzky CNG je skutočným ohrozením pre naftové motory. Leon sme prevzali v základnej výbave Style, ku ktorej predajca pridal balíček Exclusive s Full LED svetlometmi, svetelným a dažďovým senzorom, adaptívny tempomat či automatické brzdenie. Pestrá zbierka techniky, pričom cena auta bez metalízy dosiahla 19 234 eur.
Za túto cenu Leon ponúka primeraný komfort a príjemný zážitok z jazdy. Na pohľad sa od iných motorizácií neodlišuje, čo hodnotíme pozitívne. V bielej úprave bez metalízy pôsobí moderne a sofistikovane, vo veľkej miere k tomuto dojmu prispievajú svetlomety s LED technikou, za ktorú sa oplatí priplatiť. Leony majú typický svetelný podpis vpredu aj vzadu, nevystupujú z radu ostatných Seatov a ani v interiéri sa žiadne výrazné zmeny neudiali. Jedine na palubovke je navyše zobrazenie nádrže so zemným plynom, vonku pod dvierkami nádrže je potom o jedno hrdlo navyše. To je všetko. Pre mnohých je dôležité, že vozidlá s CNG majú na rozdiel od LPG povolený vjazd aj do podzemných garáží.

Základné rozdiely medzi LPG a CNG

CNG je stlačený zemný plyn;
LPG je skvapalnený ropný plyn, vedľajší produkt pri výrobe benzínu a nafty;
vozidlá s CNG môžu parkovať aj v podzemí;
CNG je nahraditeľné biometánom

Prevádzka auta na CNG nevyžaduje žiadne schopnosti alebo úkony, ktoré by mohli odrádzať od kúpy. Iba naštartujete a idete. Leon s motorom TGI spaľuje v prvom rade plyn s tým, že ako vodič nemáte možnosť vyberať si typ používaného paliva. Pri LPG táto možnosť existuje. Nemožnosť výberu nie je iba vecou Seatov, týka sa aj Škody Octavie G-TEC. Až keď sa minie plyn v nádrži (cca 300 km), motor začína spaľovať benzín, s ktorým prejde ešte asi 700 kilometrov.
Štart je typickým zážihom benzínového motora, avšak počas jazdy sa správa nadmieru kultivovane, prekvapivo ticho a hladko. Spaľovanie plynu dáva pocítiť veľmi mierne zhoršenie dynamiky vozidla – Leon je iba o málo lenivejší, ako keď jazdí na benzín. S humorom by sa dalo tvrdiť, že CNG prispieva ku komfortnej jazde tým, že neumožňuje tak dôrazné akcelerácie a nie je natoľko pružný. Ak ho ale vytočíte nad 3-tisíc otáčok, budete si vedieť jazdu užiť aj z pozície „živšieho“ vodiča. Jazda na benzín po vyjazdení nádrže so stlačeným plynom je citeľne dynamickejšia, motor reaguje promptne a zdanlivo s väčšou silou.
Seat Leon 1.4 TGI (test 2018, foto: Erik Stríž)
Manuálna 6-stupňová prevodovka je totožná s tou, ktorú nájdete v benzínových variantoch. Rozdiel pozorujeme v tom, že motor nevibruje ani pri jazde pod 1500 otáčkami a ak chcete, viete spotrebu paliva znížiť priam dramaticky. Počas testu sa nám podarilo dosiahnuť minimálnu spotrebu CNG iba 3,2 kg/100 km. Jeden kilogram CNG aktuálne stojí 1,11 eur, takže z finančného hľadiska je CNG nepomerne výhodnejšie ako benzín, dokonca výrazne lepšie ako nafta. Nádrž obsiahne 15 kilogramov CNG, za 16,65 eur teda v ideálnom prípade prejdete až 460 kilometrov. To je dostatočne presvedčivý argument! V reálnych podmienkach dojazd na plyn klesá k asi 300 kilometrom, čo je však stále dobrý výsledok. Pozor však na jazdu v meste a na benzín, vtedy spotreba paliva a jeho finančná náročnosť prevádzky rastie až tak, že sa celková bilancia nákladov vyrovnáva jazde na naftu.

Zhodnotenie

Seat Leon na plyn jazdí priam krásne. Rozdiel medzi pohonom na plyn a benzín nepostrehnete na samotných jazdných vlastnostiach, zmena sa prejavuje v hlučnosti motora a na jeho pružnosti. Zmeny však nie sú tak zásadné, že by ste si neužili jazdu. Leon s motorom TGI by preto nemal byť voľbou iba pre ľudí, ktorých zaujímajú pojmy ako ekológia, ekonomická prevádzka či výhody pri priamom porovnaní s konkurenciou. Seat to myslí s CNG celkom vážne a prakticky dokazuje, že aj keď predáva vozidlá s týmto typom pohonu, nestráca na ostatných pozitívach, na ktorých značka roky pracovala – napríklad na zážitkovej jazde, ktorá je súčasťou „základnej výbavy“ každého Seatu, od Ibizy po Atecu.

Autor recenzie oceňuje:

cena prevádzky na plyn; tichý chod motora a jeho kultivovanosť; dlhý dojazd na jedno celkové natankovanie/doplnenie; kvalita spracovania interiéru; Leon na plyn sa vizuálne nelíši od verzií s konvečnými spaľovacími motormi

Zistené nedostatky:

nemožnosť prepínania medzi palivami; obmedzený počet staníc s CNG

Technické údaje Seat Leon 5D Style 1.4 TGI

Motor preplňovaný benzínový/CNG 4-valec, 1 395 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 4800-6000 ot./min.
Krútiaci moment 200 Nm pri 1500-3500 ot./min.
Pohon a podvozok: Pohon predných kolies, 6-stupňová manuálna prevodovka, vpredu McPherson, vzadu Multilink.
Brzdy kotúčové, vpredu ventilované. Pneu 205/55 R 16.
Batožinový priestor 275 dm3
Rozmery: 4549×1816×1454 mm, rázvor 2 636 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 1359/1840 kg, objem nádrže 50 l + 97l (15 kg) CNG
Najvyššia rýchlosť 194 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,9 s 
Spotreba 5,3 l / 3,6 kg / 100 km
Emisie CO2 124 g/km
Cena od/testované auto 17 850€/19 234 €
Ďalšie vozidlá na plyn: VW Golf TGI, Fiat Tipo 1.4 T-JET LPG, Škoda Octavia G-Tec




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.