Test Seat Leon 1.4 TGI: Na plný plyn!
Automobily s alternatívnym palivom nemusia byť futuristické koncepty, ktoré si aj tak nikto nekúpi. Keby v januári testovaný Leon nebol oblepený nálepkami CNG, ani by sme nevedeli, že nejazdíme na benzín.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ


Základné rozdiely medzi LPG a CNG
CNG je stlačený zemný plyn;LPG je skvapalnený ropný plyn, vedľajší produkt pri výrobe benzínu a nafty;
vozidlá s CNG môžu parkovať aj v podzemí;
CNG je nahraditeľné biometánom



Zhodnotenie
Seat Leon na plyn jazdí priam krásne. Rozdiel medzi pohonom na plyn a benzín nepostrehnete na samotných jazdných vlastnostiach, zmena sa prejavuje v hlučnosti motora a na jeho pružnosti. Zmeny však nie sú tak zásadné, že by ste si neužili jazdu. Leon s motorom TGI by preto nemal byť voľbou iba pre ľudí, ktorých zaujímajú pojmy ako ekológia, ekonomická prevádzka či výhody pri priamom porovnaní s konkurenciou. Seat to myslí s CNG celkom vážne a prakticky dokazuje, že aj keď predáva vozidlá s týmto typom pohonu, nestráca na ostatných pozitívach, na ktorých značka roky pracovala – napríklad na zážitkovej jazde, ktorá je súčasťou „základnej výbavy“ každého Seatu, od Ibizy po Atecu.Autor recenzie oceňuje:
cena prevádzky na plyn; tichý chod motora a jeho kultivovanosť; dlhý dojazd na jedno celkové natankovanie/doplnenie; kvalita spracovania interiéru; Leon na plyn sa vizuálne nelíši od verzií s konvečnými spaľovacími motormiZistené nedostatky:
nemožnosť prepínania medzi palivami; obmedzený počet staníc s CNG
Technické údaje Seat Leon 5D Style 1.4 TGI
Motor preplňovaný benzínový/CNG 4-valec, 1 395 cm3Výkon 81 kW (110 k) pri 4800-6000 ot./min.
Krútiaci moment 200 Nm pri 1500-3500 ot./min.
Pohon a podvozok: Pohon predných kolies, 6-stupňová manuálna prevodovka, vpredu McPherson, vzadu Multilink.
Brzdy kotúčové, vpredu ventilované. Pneu 205/55 R 16.
Batožinový priestor 275 dm3
Rozmery: 4549×1816×1454 mm, rázvor 2 636 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 1359/1840 kg, objem nádrže 50 l + 97l (15 kg) CNG
Najvyššia rýchlosť 194 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,9 s
Spotreba 5,3 l / 3,6 kg / 100 km
Emisie CO2 124 g/km
Cena od/testované auto 17 850€/19 234 €
Ďalšie vozidlá na plyn: VW Golf TGI, Fiat Tipo 1.4 T-JET LPG, Škoda Octavia G-Tec

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Republika elektromobily motoristom vnucovať nechce. Zákaz spaľovacích motorov považuje za utópiu
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hMOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.MAGAZÍN
SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio
Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.
Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023KRÁTKA SPRÁVA
ZSE prichádza s virtuálnou batériou pre elektromobil: Elektrinu zo solárnych panelov si pošlete priamo na svoj ZSE Drive
Nové služby súvisia so snahou ZSE byť komplexným poskytovateľom riešení, ktoré súvisia s elektrinou: od klasickej spotreby až po jej samotnú výrobu a virtuálnu distribúciu.