Test Nissan Micra 1.0L 71k: Malé veľké prekvapenie
Nissan Micra má svoje nespochybniteľné klady, najmä v interiéri a dizajne karosérie. Litrový atmosférický motor má síce svoje nedostatky, ale aj na tie sa dá zvyknúť.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

Micra už nie je tým autom, ktorým bývala. Nová Micra je väčšia, hodnotnejšia, priestrannejšia, zábavnejšia, technologicky vyspelejšia. Päťdverový hatchback so štartovacou cenou pod desaťtisíc eur skrátka nemožno kritizovať, pretože sympatie k nemu prekonajú všetky drobné nedokonalosti.
Keď som sa dozvedel, že sa v našom redakčnom teste objaví Nissan Micra so 71-koňovým motorom, nebol som úplne nadšený. Rozumejte, Micra reprezentuje práve ten typ automobilov, ktoré nie sú voľbou vášnivých vodičov. Ale ukázalo sa, čo sa ukazuje vždy, keď súdite príliš skoro: Micra je vskutku zaujímavé auto, ktoré vyrástlo z detských nohavíc a predvádza sa vo forme, ktorú nemožno kritizovať, odsudzovať alebo ponižovať. Práve naopak, toto sa Nissanu skutočne vydarilo.
Dizajn
Keď sa Micra prvýkrát ukázala v roku 2017, vzbudila celkom pozitívne reakcie verejnosti. Asi nikdy predtým nebol malý hatchback tak pekný a moderný, dokonca pôsobí ako technologicky vyspelý automobil bez kompromisov. Bez jedného milimetra je dlhé rovné štyri metre a celkové šírka dosahuje 1,7 metra.

Interiér
Keď si sadnete za volant, stretnete sa s pomerne dobrými materiálmi a rozumným rozmiestnením ovládacích prvkov. Štartuje sa otočením kľúčika v štartéri, medzi tubusmi prístrojovky je veľký farebný displej, druhý dotykový s doplnkovými mechanickými tlačidlami je na stredovej konzole. Posed za volantom je pohodlný, sedadlá majú dobré bočné vedenie, nastavenie sedadla a volantu je štandardné. Nachádzame príbuznosť s inými väčšími modelmi od Nissanu. Materiály sú prevažne dobré a príjemné na dotyk, predovšetkým rozmerný panel na čelnej stene palubovky je mäkký a pekný. Naopak, plastové obklady dverí sú tvrdé, chladné (v lete budú žeravé) a nepoddajné.



Riadenie
Páka manuálnej prevodovky je pomerne vysoká a pohybu kladie väčší odpor. Spočiatku sa mi na ňu zvykalo ťažšie, až sa čudujem, prečo toto výrobca nevyladil. Prevodovka má päť stupňov, šiesty stupeň je spiatočka, pri ktorej zaradení sa automaticky zapne cúvacia kamera a parkovacie senzory. Rozbiehanie je pomalšie, ako sme zvyknutí pri autách s preplňovanými motormi. Mohlo by sa preto zdať, že je auto lenivejšie, v skutočnosti je to o zvyku, treba sa naučit s Microu pracovať. Posilňovač riadenia je nastavený tak, aby si s ním potykali aj dámy. Micra sa vyznačuje obratnosťou a ak motor udržiavate v optimálnych otáčkach, je aj dynamická a pružná. Jednoduchá vlečená zadná náprava sa hlási vždy, keď jazdíte horšími cestami vyššou rýchlosťou – vtedy je cítiť, že zadok auta odskakuje, čo však nie je iba prípad Micry, ale aj malých esúvečiek a vôbec menších áut s týmto typom nápravy.

Motor treba vytáčať
Atmosférický benzínový litrový motor. No čo by ste už od tohto mohli čakať? Malý výkon a potrebu vytáčať motor až nad 4-tisíc otáčok? Presne tak. Nie je to však vôbec tak márne, ako sa môže zdať na prvý pohľad. Toto nie je silná stránka novej Micry, ale pre bežné potreby bežného človeka bude celkom stačiť. S Microu som prejazdil stovky kilometrov po mestách, okreskách a aj na diaľnici a musím povedať, že prvotné sklamanie z pomalého nástupu sily motora časom prestane prekážať. Podľa technických parametrov dosahuje tento motor svoj maximálny výkon až pri 6-tisíc otáčkach. Krútiaci moment potrebný pre plynulé rozbehnutie sa vyžaduje vytočiť motor nad 2-tisíc otáčok a pre dynamickú jazdu je potrebné udržiavať motor na úrovni troch až štyroch tisíc otáčok. Chod motora nie je veľmi kultivovaný, často do interiéru prenikajú piskľavé zvuky a bohužiaľ sa spočiatku nevyhnete častým kopancom. Na počítači pred volantom sa síce ukazuje, že máte preradiť už po dosiahnutí 2-tisíc otáčok, kedy možno dosahovať nižšej spotreby, avšak za cenu dramatického zníženia pružnosti motora. Páku prevodovky mohol výrobca spraviť o niečo jemnejšou a menej tuhou, má navyše pomerne dlhé dráhy radenia, prvé desiatky kilometrov si na ňu budete musieť zvykať. Po vyjazdení jednej nádrže som už však celkom zabudol na to, že sa mi spočiatku zdala páka priveľmi tuhá alebo nemotorná, človek si na to skrátka zvykne. Keď som z Micry presadol do Kie cee’d s 1,6-litrovým naftovým motorom, bol som skoro šokovaný z toho, aká vie byť Kia dynamická a pružná. V litrovej Micre si od takejto dynamiky odvyknete.
Technika pripravená pre vodiča
V testovanom Nissane Micra bola širšia paleta techniky. Základnou výbavou je Visia, za doplatok 1650 eur dostane výbavu Visia+. Zdá sa nám čudné, že v základnej výbave je núdzové brzdenie a obmedzovač rýchlosti, ale chýba klimatizácia.Súčasťou základnej výbavy Visia (9 690 €) je aj nasledovná technika:
6 airbagov (vodiča, spolujazdca, bočné, hlavové) + vypínač airbagu spolujazdca; obmedzovač rýchlosti; predné elektricky ovládané okná (zadné sú kľukové); asistent rozjazdu do kopca (Hill Holder); systém varovania pred nehodou; automatické núdzové brzdenie; automatické svietenie; LED denné svietenie; automatické sklápanie spätných zrkadiel; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; bezpečnostný balíček s hodnotením 5* EuroNCAP za príplatok 600 eur.Súčasťou rozšírenej výbavy Visia+ (11 340 €) je nasledovná technika:
USB a bluetooth konektivita; manuálna jednozónová klimatizácia;Súčasťou rozšírenej výbavy Acenta (11 890 €) je nasledovná technika
palubný počítač s 5″ TFT displejom; automatická klimatizácia; tempomat od rýchlosti 50 km/h; multifunkčný volant; 7” centrálny displej audiosystému s dotykovou obrazovkou; cúvacia kamera a parkovacie senzory (audiovizuálne upozornenia);
Zhodnotenie
Nissan Micra má nedostatky, samozrejme. Jeho cena štartuje na úrovni 9 690 €, za výbavu Visia+ zaplatíte 11 890 €, za výbavu Acenta o 550 eur viac. Samozrejme, ak si vyberiete niektorý zo silnejších motorov, cena sa ešte zvýši. Nakoniec sa tak dostávame k cene, ktorá nie je až tak ľudová, ale úroveň technickej vybavenosti je vysoká. Micra je šikovný mestský automobil, ktorého nedostatky sa týkajú predovšetkým jeho nepreplňovaného litrového motora, ale aj na to sa dá zvyknúť. Interiér hodnotíme pozitívne, variabilitu a objem batožinového priestoru v rámci kategórie takisto.Foto: Erik Stríž
Technické údaje | |
Motor | |
Typ motora: | radový, benzínový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon: | 52 kW (71 k) / 6300 ot/min |
Najvyšší krút. moment: | 95 NM / 3500 ot/min |
Maximálna rýchlosť: | 158 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 16,4 s |
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 5,9 / 3,8 / 4,6 (103g CO2/km) |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 300 |
Objem nádrže [l]: | 41 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 977 – 1037 |
Rozmer pneumatík: | 205/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 3999 |
Šírka [mm]: | 1743 |
Výška [mm]: | 1455 |
Rázvor [mm]: | 2525 |

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hMOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.MAGAZÍN
SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio
Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.
Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023KRÁTKA SPRÁVA
ZSE prichádza s virtuálnou batériou pre elektromobil: Elektrinu zo solárnych panelov si pošlete priamo na svoj ZSE Drive
Nové služby súvisia so snahou ZSE byť komplexným poskytovateľom riešení, ktoré súvisia s elektrinou: od klasickej spotreby až po jej samotnú výrobu a virtuálnu distribúciu.
POKUTY
Tri najvyššie pokuty, aké vám policajt môže uložiť priamo na ceste. 800 eur je iba začiatok
Sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní sa líši od pokút ukladaných v rámci správneho konania – blokové pokuty sú spravidla nižšie.
Napriek tomu poznáme niekoľko takých, ktoré môžu poriadne zamávať rodinným i firemným rozpočtom.