Rozhovor: Vladimír Lukáč (2. časť): Od Mezopotámie po súčasnosť

Pokračovanie rozhovoru s Ing. Vladimírom Lukáčom o svete kolies, múzejníctve a biznise.
Vydané  Text: 
[Rozhovor: Vladimír Lukáč (1. časť)](http://autoviny.zoznam.sk/cl/100202/384064/Rozhovor-Vladimir-Lukac-1–castOd-Mezopotamie-po-sucasnost) **Pre koho je určené múzeum kolies?** Pre všetkých, ktorým možno už učaroval alebo ešte len učaruje vynález kolesa. V priestoroch múzea sa dozvie o parametroch kolies, dozvie sa celú históriu. Koleso už nie je len o tom 13-palcovom disku zo starej škodovky. Laickej a aj odbornej verejnosti chceme ukázať čo to vlastne koleso je. Najmä v spojitosti s automobilmi. Chceme aj tým najmenej znalým povedať, že koleso je pri autách disk a tiež pneumatika a obe majú svoje parametre a vlastnosti. Ukázať, že sú aj iné ako plechové disky, poukázať na výrobu kolies a výhody súčasnej, aj našej, produkcie. **Čo si človek nájde v tomto múzeu?** Nájdete tu to najdôležitejšie – koleso. V útrobách stavby nájdete prezentáciu dizajnérskej práce na kolese, výrobný proces diskov. Chceme to spájať aj so skutočnými prezentáciami, dizajnérskymi aktivitami. Návštevník sa môže pokochať pohľadom na jedinečné prestavby motoriek a ani nebude vedieť, ako sa zrazu ocitol v procese obchodu – samozrejme chceme tu tie motorky aj predávať a k nim pridať aj predaj vozidiel. Na prvom poschodí je hmatateľným spôsobom, a nielen teoreticky, popísaný vývoj kolesa: od Mezopotámie, cez Egypt, Rím, až po dvadsiate storočie. Venujeme sa tu aj dvadsiatym rokom minulého storočia, ktoré sú hnacím motorom rozvoja automobilizmu – máme medzi exponátmi napríklad auto 20. storočia – Ford T. Nechýba pohľad do Francúzska v tridsiatych rokoch, prechádzka automobilovým treskom v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov. Celú plejádu exponátov zakončia súčasné disky a pneumatiky, inteligentné kolesá. **Aký je najzaujímavejší exponát?** Historicky najzaujímavejší je stred kolesa z Dusseldorfu z konca 18. začiatoku 19 storočia. Za pozornosť stojí aj hasičská striekačka približne z roku 1896 – má originálne koleso Continental. Nevyhli sme sa ani kolesovým zvláštnostiam: diskom z pretekárskych vozidiel, F1, či kolesám spracovaným modernými technológiami. **A aký je najdrahší exponát?** Pri týchto exponátoch sa nedá rozprávať o cene. Ale ak by som mal niektorý z nich skutočne spomenúť, bol by to určite Ford T. Nielen z finančného hľadiska, ale aj toho subjektívneho. Prirástol mi k srdcu. Má úžasnú históriu, bolo to prvé auto, ktoré zišlo z pásovej výroby. **Riaditeľka múzea rada spomína, že múzeum kolies bol váš sen…** Mám v živote veľa snov, toto bol jeden z nich. Mal som sen mať rodinu a podarilo sa mi to. Mám doma 4 úžasné ženy. Aj vďaka nim som ostal pri kolesách tak dlho – dnes je to už asi 30 rokov – a podarilo sa mi ukázať čitateľnú minulosť kolies. Chceme pritiahnuť do priestorov múzea aj iné výstavy a nielen firmu a múzeum ale aj kolesá a ostatné exponáty, posunúť zase o krok ďalej. **Ak sa múzeu podarí implementovať na trhu, bude ich viac?** Dúfam, že sa nám podarí udržať túto atmosféru najmä v tomto jednom. Aj keď mám víziu mobilného múzea. Tiež by mohlo byť sklenené a mohlo by putovať po jednotlivých mestách, dokonca štátoch. **Odkiaľ beriete exponáty?** Vystavené kusy mi priniesol život. Nosia mi ich kamaráti, známi. Je dobré mať veľa kontaktov, ľudia všeličo nájdu vo svojich garážach. Boli tu dokonca ľudia z Bieloruska, Kórei, Číny. Každý so sebou niečo doniesol. Keď človek už niečo raz začne a venuje sa tomu, tak ono to už ide niekedy aj samo. Treba tomu dať celý život a potom to ide ľahšie – ja som tomuto múzeu dal všetko čo som mohol. Zhováral sa: Samuel Vanko Foto: autor, archív **Ing. Vladimír Lukáč (52)** je absolventom Vysokej školy dopravy a spojov v Žiline, odbor priemyselné inžinierstvo. V roku 1986 bol ocenený ako najlepší vynálezca v Slovenskej republike. Svoju kariéru začal naplno budovať v púchovskom Matadore, neskôr, v roku 1991, sa stal konateľom spoločnosti ETOP, ktorá postupom času neustále zväčšovala svoj zámer pôsobnosti – od kovovýroby, gumovýroby, výroby autodoplnkov, náhradných automobilových dielov, kovových paliet až po výrobu a predaj kolies. V rokoch 1997 – 1999 pracoval ako znalec v odbore strojárstvo. Zrealizoval 70 patentových riešení. V súčasnosti v spojitosti s firmou ETOP otvoril Múzeum kolies v Trenčíne.








Pokračujte na ďalší príspevok »